Løping:

Bør vi fokusere på pusten når vi løper?

- Det store folkehelseproblemet er ikke at vi lander på helen eller puster feil - men at vi ikke kommer oss ut, sier ekspert.

LØPING: Blir du fort andpusten når du løper? Vi har spurt ekspertene om vi bør puste på en spesiell måte for å løpe lettere og lengre. FOTO: NTB
LØPING: Blir du fort andpusten når du løper? Vi har spurt ekspertene om vi bør puste på en spesiell måte for å løpe lettere og lengre. FOTO: NTB Vis mer
Publisert

Har du nylig tatt opp løpingen igjen? Eller kanskje du er ute etter måter du kan løpe raskere og lengre?

Det er flere måter å optimalisere løpingen på - blant annet er det viktig å bruke riktige sko. Du kan også utfordre deg selv ved å løpe med stigning på mølla, eller kanskje du kan ha nytte av å trene på å løpe så tregt som mulig?

Hvis du ikke har løpt så mye før, kjenner du kanskje at det er litt slitsomt å komme ordentlig i gang. Kanskje pusten ikke henger helt med, og du er ute etter tips til å løpe lettere - uten å bli andpusten?

Her får du innspill fra to treningseksperter!

Vi har spurt dem: Har måten vi puster på noe å si når vi løper? Hva gjør vi hvis vi sliter med kort eller overfladisk pust under økta - handler det bare om kondis, eller finnes det spesifikke måter vi bør puste på?

- Det viktigste er at du faktisk er i fysisk aktivitet

Vi tar kontakt med Ole Petter Hjelle, også kjent som treningslegen. Foruten å være lege, er han løpeinstruktør og medgründer i Naardic.no - Norges største online treningssenter med interaktive treningsøkter.

Hvor viktig er pusten når vi løper? Finnes det en «riktig» måte å puste på, som gjør at vi kan bli bedre løpere?

- Når det gjelder løping, så er det ikke mengden luft ned i lungene som er den begrensende faktoren for hvor fort du kan løpe - så lenge du er lungefrisk, sier Hjelle til KK, og understreker at de aller fleste av oss ikke behøver å tenke pusteteknikk når vi løper.

Hjelle er opptatt av å ikke komplisere fysisk aktivitet. Det viktigste er at du faktisk beveger deg - pusten vil komme av seg selv, forklarer han.

- Når du beveger deg, så vil du puste fortere. Kroppen regulerer dette nøyaktig - jo høyere fart, jo mer oksygen trenger du, så det vil automatisk øke, sier han.

LØPEEKSPERT: Ole Petter Hjelle. FOTO: Naardic.no
LØPEEKSPERT: Ole Petter Hjelle. FOTO: Naardic.no Vis mer

Han legger til at det finnes noen generelle tips som går på å lette pusten under løpingen, som du kan ha i bakhodet under økta:

- Det er å løpe helt oppreist - ikke «sitte» når man løper - og å ha brystkassa litt frem. Da er det lettere å bevege muskulaturen i brysthulen.

Resten ordner kroppen selv:

- Det styres via reflekser. Kroppen har en utrolig mekanisme for å vite hvor mye du skal puste for å dekke oksygenbehovet ditt når du løper - så lenge du er lungefrisk.

- Så hvis vi sliter med pusten når vi løper, vil det automatisk bedre seg når vi kommer i bedre form?

- Ja. Hvis man føler seg tungpusten når man løper, er det sjelden fordi man puster feil. Den vanligste årsaken er kanskje at det er formen som gjør at man puster som man gjør.

Kroppen er designet for å puste

Selv har Hjelle drevet aktivt med løping, og er blant annet tidligere norgesmester i maraton. Pust er ikke noe han selv tenker over når han løper - han poengterer at kroppen er designet for å regulere pusten automatisk, det er innebygget i oss - en egenskap vi allerede har.

Heller ikke spesielle løpeteknikker er han særlig opptatt av - for mosjonister og folk flest. Han påpeker at verdens beste løpere har alle forskjellige teknikker, så det er ikke vits i å henge seg for mye opp i en spesiell fasit på hvordan du skal løpe:

- Det store folkehelseproblemet er ikke at vi lander på helen eller puster feil - men at vi ikke kommer oss ut! Vi er genetisk kodet til å løpe og gå. Jo mer du løper, jo mer vil kroppen tilpasse seg hva som er best for deg, sier han.

LØPING: Vi er genetisk kodet til å løpe og gå. Jo mer du løper, jo mer vil kroppen tilpasse seg hva som er best for deg, sier løpeekspert. FOTO: NTB
LØPING: Vi er genetisk kodet til å løpe og gå. Jo mer du løper, jo mer vil kroppen tilpasse seg hva som er best for deg, sier løpeekspert. FOTO: NTB Vis mer

Er det forskjell på å puste med nesa eller munnen?

Karoline Steenbuch Lied er treningsinstruktør og fagansvarlig for kost og ernæring i Roede. Hun instruerer løpetimer på Sats - og hun snakker alltid om pusten i timene sine.

Vi hører med Steenbuch Lied - hva mener hun vi bør tenke på når det gjelder pust og løping?

- Mange spør hva som er best, og om man må puste inn med nesa og ut med munnen. Jeg er ikke så opptatt av det, gjør det som er mest behagelig og som føles mest naturlig. Noen ganger er det fint å puste inn med nesa, men hvis intensiteten er høy, er det nok mest behagelig å puste med munnen, forklarer hun.

Hun mener det er viktig å puste med magen:

- Det vil si at du skal kjenne at magen beveger seg når man puster, ikke bare brystet som beveger seg opp og ned. Da puster du ikke dypt nok, og du bruker bare en liten del av lungene. Da får ikke musklene nok oksygen, og det vil påvirke treningsøkten. Trekk pusten godt ned i magen! Det er det aller viktigste.

EKSPERT: Karoline Steenbuch Lied. FOTO: Ida M. Scheie
EKSPERT: Karoline Steenbuch Lied. FOTO: Ida M. Scheie Vis mer

Slik kan du jobbe med pusten

Jo bedre form du er i, og jo mer vant du er til å løpe, jo lettere vil altså pusten gå. Men hvis du ønsker, finnes det flere teknikker du kan prøve ut.

Steenbuch Lied har følgende tips hvis du vil være enda mer bevisst på pusten:

- Du kan fokusere på utpusten, og puste kraftig ut for å kvitte deg med luften som er brukt, som er fylt med Co2. Innpusten trenger du ikke tenke så mye på, den går av seg selv, bare husk å puste dypt nok.

Hvis du vil ta det enda et steg videre, kan du jobbe med rytmen, foreslår Steenbuch Lied - sånn at pust og steg er synkroniserte:

- Om du puster inn på hvert andre, tredje eller fjerde steg vil avhenge både av intensiteten, og hva som fungerer best for deg. Et tips er å bruke 3 steg på å puste inn – langt ned i magen, og 2 steg på å puste dypt ut.

Hun avslutter:

- Om du ikke er vant med å jobbe med pusten, begynn med det under oppvarmingen og øv på det. Og som med alt annet så gjør øvelse mester!

LØP UTE: Vil du bli glad i å løpe? Ole Petter Hjelle deler sine tips - blant annet å løpe i fine omgivelser. FOTO: NTB
LØP UTE: Vil du bli glad i å løpe? Ole Petter Hjelle deler sine tips - blant annet å løpe i fine omgivelser. FOTO: NTB Vis mer

Slik blir du glad i å løpe

Det er ingen tvil om at øvelse gjør mester, men veien dit er ikke alltid så lett. Hvis du er i starten av en prosess der målet er å bli en «løper», kan det hende du kjenner på litt varierende motivasjon.

Så til slutt tar vi med oss Ole Petter Hjelles beste tips til å bli glad i å løpe.

- Mine aller beste tips er å finne en aktivitet du liker. Det må ikke være løping. For helsegevinsten er uavhengig hva du gjør, så lenge du får opp pulsen, påpeker han.

Hvis du har lyst til å løpe, men synes det er tungt å komme i gang, er det lurt å legge lista lavt og starte med å gå, og gjerne i motbakker.

- Også ville jeg kanskje gradvis prøvd å introdusere litt løping. På en halvtimes tur, veksle mellom å gå fem minutter og løpe fem minutter. Etter hvert som formen bedrer seg kan du gradvis øke mengden løping, råder han.

En slik fremgang vil gjøre at du gradvis ser at du kommer i bedre form.

Hjelle tipser også om å løpe sammen med noen. Finn et fellesskap eller tren med en venn! Det gir både motivasjon og gjør dørstokkmila litt kortere.

- Finn steder hvor du synes det er fint å løpe. De fleste trives i skog og mark, for eksempel, men dette er individuelt.

Oppdag mer mote, livsstil og historier fra virkeligheten på KK.no

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer