Kaffe:

Bør vi utsette morgenkaffen noen timer?

- Kaffe som nytelsesmiddel er nok bedre enn et middel om morgenen for å våkne eller kompensere for for lite søvn, påpeker ekspert.

MORGENRITUALE: Det kan hende at dagens første kaffekopp skaper stress fremfor våkenhet. FOTO: NTB
MORGENRITUALE: Det kan hende at dagens første kaffekopp skaper stress fremfor våkenhet. FOTO: NTB Vis mer
Publisert

Starter du alltid dagen med kaffe? For mange av oss er kaffe det første vi tyr til for å våkne skikkelig om morgenen - faktisk kan bare det å tenke på kaffe gjøre oss mer våkne!

Det er ingen tvil om at kaffe gjerne får oss ut av zombie-tilstanden vi kan kjenne på en tidlig hverdagsmorgen. Kaffe i riktige mengder gjør oss absolutt mer våkne, skjerpede og utholdende, men du er sikkert klar over at for mye kaffe kan gjøre deg uvel og skjelven.

Vi har også ulik toleranse for koffein, og noen opplever de negative effektene raskere enn andre. Kanskje du føler at kaffen hjelper deg med å våkne, men at du til gjengjeld sitter igjen litt skjelven og stressa?

Vi lurer på: Er det egentlig så lurt å starte dagen med kaffe? Er det et tidspunkt på dagen det er best å ta den første kaffekoppen?

Kaffe om morgenen

Først tar vi en titt på hva forskningen sier. I fjor publiserte helsenettmagasinet Healthline en artikkel om temaet, der de oppsummerte hva studier sier om inntak av kaffe om morgenen.

Det er nemlig antydet at det å drikke kaffe rett etter vi har våknet vil kunne redusere den oppkvikkende effekten av koffeinet, fordi nivåene av stresshormonet kortisol er på sitt høyeste på dette tidspunktet.

Kortisol kan øke årvåkenhet og fokus, og det regulerer også forbrenningen og blodtrykket vårt. Hormonet er knyttet til søvnsyklusen vår: nivåene er på sitt høyeste omtrent 30 til 45 minutter etter vi våkner, før det sakte synker gjennom resten av dagen. Koffein kan øke kortisolnivåene, og for høyt kortisolnivå over tid er ikke bra for helsa.

Derfor mener noen at det er best å drikke kaffe senere på morgenen, når kortisolnivåene er lavere. Hvis du står opp 6:30, vil dette bety at du bør nyte den første kaffekoppen mellom 9:30 og 11:30, skriver Healthline.

MULIG PLACEBO: - Jeg tipper at mye henger sammen med vår evne til å tenke oss til effekter (kall det gjerne placebo) - om vi tror det virker, så virker det, sier ekspert om kaffens oppkvikkende effekt. FOTO: NTB
MULIG PLACEBO: - Jeg tipper at mye henger sammen med vår evne til å tenke oss til effekter (kall det gjerne placebo) - om vi tror det virker, så virker det, sier ekspert om kaffens oppkvikkende effekt. FOTO: NTB Vis mer

Videre skriver de imidlertid at ingen studier har observert noen overlegne «oppkvikkende effekter» ved å utsette morgenkaffen, og det er viktig å understreke at ingen langvarige studier har så langt undersøkt helsemessige følger av forhøyet kortisol fra kaffedrikking.

Konklusjonen til Healthline? Det er mest sannsynlig ikke noe i veien med å drikke kaffe med én gang du står opp - men hvis du ønsker å endre litt på morgenritualet ditt, kan du merke at det å utsette kaffeinntaket med noen timer vil gi deg mer energi.

Her handler nok mye om hvordan du opplever effektene av koffein. Gjør det deg mer stressa enn våken på morgenkvisten, kan du nok med fordel utsette dagens første kaffekopp litt. Hvis du derimot føler at det gir deg energi til å ta fart på dagen - er det bare å fortsette med å skru på kaffetrakteren med én gang du står opp!

- Bedre å være utsovet enn å kompensere med kaffe

Vi hører med de norske ekspertene.

Mengden søvn du får kan spille inn på valget om å drikke kaffe med én gang du står opp eller ikke:

- Å innta kaffe om morgenen er viktig for mange for å kompensere for søvnmangel, påpeker Morten Engstrøm, som er forsker ved institutt for nevromedisin og bevegelsesvitenskap, NTNU.

Når det gjelder kaffe tidlig om morgenen, understreker han at det er klart best å være utsovet når man står opp. Kaffe som nytelsesmiddel er nok bedre enn et middel om morgenen for å våkne eller kompensere for for lite søvn, råder han.

KOMPENSERER FOR SØVNMANGE: - Å innta kaffe om morgenen er viktig for mange for å kompensere for søvnmangel, sier søvnekspert. FOTO: NTB
KOMPENSERER FOR SØVNMANGE: - Å innta kaffe om morgenen er viktig for mange for å kompensere for søvnmangel, sier søvnekspert. FOTO: NTB Vis mer

Stimulerer kortisolproduksjonen

Ernæringsfysiolog, yogalærer og kvinnehelseveileder, Gunn Helene Arsky, forklarer også at koffein kan stimulere kortisolproduksjonen.

- Et stresshormon som naturlig er høyere om morgenen fordi det skal få oss i gang for dagen som ligger foran oss. Spesielt de som ikke drikker mye kaffe til vanlig, kan få en økning, forteller hun, men legger til:

- Den er dog mindre enn det som kroppen naturlig fikser for oss.

- Mange drikker dagens første kaffekopp på tom mage - kan dette ha noe å si for om effekten vi opplever er positiv eller negativ?

- Koffeinen går ikke bort av at det er mat i magen, så her finner forskerne heller ikke at det er bedre eller verre å drikke kaffe på tom mage, sier Arsky.

Ernæringsfysiologens råd er derfor: Drikk kaffe når du føler for det.

- Hvis man føler at kaffe «first thing» er det som får hodet til å virke, så fortsett med det (om ikke du får betydelige sure oppstøt, for eksempel). Jeg tipper at mye henger sammen med vår evne til å tenke oss til effekter - kall det gjerne placebo - om vi tror det virker, så virker det.

Arsky synes det er viktigere å sette en grense for siste kopp med kaffe. Og det er:

- Klokken 12 om du blir søtsugen ut over ettermiddagen, eller klokken 17 om du sliter med nattesøvnen. Antall kaffekopper er også viktig - 3 til 4 er nok i løpet av en dag.

Oppdag mer mote, livsstil og historier fra virkeligheten på KK.no

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer