Svette

Botox kan være løsningen på svetteproblemer

Derfor svetter du mye og slik behandler du det.

SVETTE ETTER TRENING: Noen gang lurt på hvorfor du svetter lenge etter trening? Vi har funnet svaret! Foto: Shutterstock / Dexailo
SVETTE ETTER TRENING: Noen gang lurt på hvorfor du svetter lenge etter trening? Vi har funnet svaret! Foto: Shutterstock / Dexailo Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

De fleste av oss kommer dessverre ikke unna svette (heldigvis er det mye du kan gjøre for å redusere mengden!). Noen svetter mer, andre mindre, men en ting er sikkert: vi har alle svettet en gang når vi har vært nervøse, og i hvert fall under hard treningsøkt. For ikke å glemme etter økten. Du vet når det føles ut som svetten aldri har planer om å stoppe, selv om du har stoppet å trene for flere timer siden – arrrg...

Vi vet at det er en rekke ting som påvirker hvorfor og hvor mye vi svetter, som blant annet sterk mat, alkohol og koffein. Men ingen av disse tingene er grunnen til økt svetteproduksjon under og etter trening. Og verken alkohol eller sterk mat har noe å gjøre med hvorfor vi svetter når vi er nervøse. Så hva er det egentlig som skjer med kroppen?

LES OGSÅ: Fryktelig plaget med svette? - dette produktet kan være redningen

- Kroppen aktiverer «flight or fight»-responsen

Ole Martin Rørdam, hudlege ved Dr. Rørdams Klinikk, har tidligere uttalt til KK.no at man er født med et visst antall svettekjertler og at noen har flere og mer følsomme kjertler enn andre.

- Overaktivitet i den delen av nervesystemet som styrer svetting gjør da at noen plages med unødvendig svetting, sier han til KK.no.

Og med unødvendig svetting mener han svetting som ikke er nødvendig for å regulere kroppstemperaturen, som svetting når man er stresset eller nervøs.

- Kroppen forbereder seg på kamp eller flukt for å beskytte seg mot faren den opplever.

- Når man blir nervøs aktiveres «fight or flight» responsen i kroppen vår. Dette fører til en økt utskillelse av flere hormoner, blant annet adrenalin som fører til større produksjon av svette via svettekjertlene våre, forteller Rolah Osman, kosmetisk lege ved BeWell klinikken i Sandnes.

Hun får støtte av Bjørn Tvedt, spesialist i plastisk kirurgi og medisinsk ansvarlig lege ved Akademiklinikken, som forteller at dette reguleres av vårt såkalte nervøse nervesystem og er en stressrespons.

- Kroppen forbereder seg på kamp eller flukt for å beskytte seg mot faren den opplever. Mange sliter med slik svetterespons som kan være synlig og derfor øke det nervøse ubehaget, sier Tvedt.

Botox mot svette

Han forteller at det i dag finnes en rekke metoder, i tillegg til diverse antiperspiranter, som kan hjelpe mot svette under stress og nervøsitet.

- For mennesker som plages med dette finnes det i dag gode og trygge behandlingsmuligheter som Botox, Miradry og såkalt svettsuging, der hudkjertlene og nerveforsyningen til disse fjernes.

Også Lars Walløe, professor i fysologi, forteller til KK.no at man kan ty til diverste tiltak, men at svetten som oppstår under stress og nervøsitet først og fremst er en en anatomisk reaksjon man ikke får gjort så mye med.

- De fleste av oss svetter kun litt når man er nervøs, og huden blir ofte blek og kald, ikke varm som dem som oftest blir når man svetter. Det er rett og slett bare kroppens naturlige reaksjon. Så så lenge man blir nervøs vil man kaldsvette, helt til nervøsiteten gir seg.

LES OGSÅ: Stress gor verst svettelukt

Svetter man mer når man blir bedre trent?

Så spørsmålet vi alle har lurt på (og brukt som unnskyldning til de våte t-skjortene våre); er det sant at man svetter mer når man blir bedre trent? Å svaret her er både ja og nei. Ifølge Tvedt svetter man mer når man blir bedre trent av en enkel grunn:

- Når vi blir mer «trente», eller når vi trener regelmessig, går den generelle forbrenningen opp og derfor svetter vi mer slik at temperaturforholdene i kroppen reguleres. Kroppen kjøler seg med andre ord mer ned ved å svette.

Osman forteller også at desto mer trent man blir, desto tidligere i økten begynner man å svette og at denne svetten regnes å være ekstra bra.

- Den tidlige svetten betegnes ofte som mer «effektiv» svetting siden man kvitter seg med ekstra varme raskt. Men svettemengde er ikke i hovedsag avhengig av hvor godt trent man er, men av andre faktorer som genetikk, kjønn, og aktivitetsnivå.

Osman får medhold av Walløe som forteller at kroppen lærer å tilpasse seg diverse situasjoner og svetter mer eller mindra ut i fra hva den gjør og hvor den befinner seg.

- Man kaller det adaptasjon. Reiser man fra Norge til et varmt land vil kroppen tilpasse seg tepraturen der. Den vil tidlig forså at den må kvitte seg med overskuddsvarme, og terskelen for svette vil bli lavere. Man vil svette lettere. Det samme gjelder trening. Kroppen lærer at når man trener så må man bli kvitt overskuddsvarme, og da kan man like så godt begynne tidligere i økten. 

Med andre ord er det ikke direkte hvor godt trent man er som nødvendigvis påvirker svettemengden, men hvor ofte man trener. Det er også viktig å huske at svettemengden under trening også påvirkes av andre ting som dagsform, hvilke øvelser man gjør og ikke minst alder og genetikk.

LES OGSÅ: Er det skadelig å svette mye?

MER SVETTE: Trener man mer regelmessig vil man også svette mer ifølge ekspertene. Foto: Shutterstock / oneinchpunch
MER SVETTE: Trener man mer regelmessig vil man også svette mer ifølge ekspertene. Foto: Shutterstock / oneinchpunch Vis mer

- En varm kropp svetter mer

Men hvorfor svetter man ofte så lenge etter en treningsøkt? Det er logisk at man svetter under trening, men hva er årsaken til at man svetter når man setter seg ned etter en økt, eller til og med etter en dusj?

Ifølge Osman er svaret så enkelt som at en varm kropp svetter mer enn en kald.

- Når man trener øker kjernetemperaturen i kroppen. En varm kropp svetter mer, og det kan ta opp til flere timer før temperaturen normaliserer seg etter en hard økt, forklarer Osman og får støtte fra Walloe som legger til:

- Det er også slik at varmen blir produseret i musklene og der kan den ligge en stund før den går ut. Det er jo gjerne sånn at når man for eksempel løper til bussen begynner man ikke å svette når man løper, man begynner å svette når man stopper. Det er først da all varmen skal ut, forklarer Walløe.

LES OGSÅ: Får du sikkelig svett hår av trening?

Men i tillegg til selve kroppstemperaturen og dens evne til å regulere seg, vil også den økte forbrenningen treningen fører til påvirke hvor lenge etter treningen man svetter.

- Forbrenning er høyere i lengre tid etter en god treningsøkt, enn det den er til vanlig, noe som vil føre til mer svetting, forteller Tvedt.

Men hva kan man gjøre for å stoppe svettingen så fort som mulig? For det er jo lite delikat å møte opp på jobb etter en hard økt og kjenne at svetten bare renner. Ifølge Walløe er det ikke så mye man faktisk får gjort, for overskuddsvarmen må ut en eller annen gang uansett. Men det er én ting som kan få fortgang i prosessen:

- Det er som sagt lite som kan gjøres med kroppens naturlige reaksjoner, men man kan for eksempel vaske kroppens radiatorer, som hennene og/eller føttene i lunket vann, ikke iskaldt! Da vil man kunne dempe kroppstemperaturen litt fortere.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer