BRØD: Nordmenn er glade i brød, og mange tyr til brødskiva til både lunsj, middag og kveldsmat. FOTO: NTB Scanpix
BRØD: Nordmenn er glade i brød, og mange tyr til brødskiva til både lunsj, middag og kveldsmat. FOTO: NTB Scanpix
Brød:

- Brød er ikke usunt

Hva du velger som pålegg kan ha mye å si for hvor sunt brødmåltidet er.

Brødmat har hatt et dårlig rykte på seg de siste årene, først på grunn av fokus på karbohydrater i kosten, og så på grunn av gluten. En del tåler ikke gluten og skal ikke ha det, men eksperter har vært ute og advart mot å holde seg til en streng glutenfri diett om en ikke er en av dem, og karbohydratene er på god vei til å friskmeldes.

Om det er kalorier og det å holde vekten en er opptatt av er det heller ikke selve skiva som er viktigst.

- Ja, brød hadde et dårlig rykte en periode, men jeg er glad det har bedret seg, for brød bør absolutt inngå i et sunt og variert kosthold, og det gjelder brød med en grovhetskala på 75 til 100 prosent, sier Karoline Steenbuch Lied, som er fagansvarlig kosthold og ernæring i Grete Roede.

- Det er en fin kilde til mange næringsstoffer som kroppen trenger, som blant annet fiber, og det er mettende. Ja, du kan selvsagt gå opp i vekt av å spise brød, men det er ikke fordi du spiser brød i seg selv, men fordi du spiser for mye brød og kanskje med for mye næringsrikt pålegg på, fortsetter hun.

LES OGSÅ: - Det har blitt en oppfatning om at gluten er generelt usunt

Velg magert pålegg

En brødskive på rundt 40 gram inneholder rett i overkant av 90 kalorier. En loffskive vil gjerne være litt lettere og inneholder gjerne litt mindre, men du vil til gjengjeld ofte også spise flere. Fem gram smør - et tynt lag - inneholder omkring 35 kalorier og en stor skive gulost inneholder omkring 70 kalorier.

NAM: Loff med sjokoladepålegg er godt, men ikke særlig sunt. FOTO: NTB Scanpix
NAM: Loff med sjokoladepålegg er godt, men ikke særlig sunt. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Det er selvfølgelig ikke slik at kaloriinnholdet alene er det som forteller oss hvor sunt noe er, og et sunt og variert kosthold består av både magre og noen mer næringstette varer. Men brødskiva er i seg selv ingen kaloribombe.

- Det er lurt å begrense inntaket av kjøttpålegg med masse mettet fett eller ulike typer majones-pålegg samt fete oster, og for mye søt pålegg som syltetøy og sjokoladepålegg, sier Lied.

- Jeg vil heller anbefale magert pålegg som kalkun- og kyllingpålegg, egg, makrell i tomat eller annet fiskepålegg, cottage cheese og litt gulost.

Det finnes også mange magrere varianter i butikkene, som mager salami og mager leverpostei, om du er glad i de mer fettrike kjøttpåleggene.

- Eventuelt kutte det helt ut, og heller nyte den «ekte» varianten, i helgene for eksempel, råder Lied.

LES OGSÅ: Fra tørt til «rett fra bakeren»-ferskt

Grovt er best

I motsetning til det fine brødet, inneholder altså det grove brødet masse næringsstoffer vi trenger, som fiber, som en del nordmenn får litt for lite av. Dessuten vil du som regel spise færre skiver med grovbrød enn du gjør om du spiser loff, da den altså stort sett består av hvitt mel og luft.

- Lyst brød og loff gir lite næringsstoffer, og er lite mettende. En tjukk skive loff med nutella vil for eksempel være et langt dårligere valg enn en tynn skive grovt brød med fiskepålegg. Det beste er å velge sistnevnte. Det gir rikelig med næringsstoffer, og du oppnår en metthetsfølelse som vil vare helt fram til neste måltid. Sørg for litt proteinrikt pålegg og litt frukt og grønt ved siden av, så vipps har du et fullverdig måltid. Og hvis man lar hoved andelen av brødmåltider se slik ut, vil det være plass til en skive loff med nutella i helgen, om man ønsker det, sier Lied.

VELGER GROVERE: Vi velger stadig grovere i brødhylla, men vi kunne godt spist enda mer fullkorn. FOTO: NTB Scanpix
VELGER GROVERE: Vi velger stadig grovere i brødhylla, men vi kunne godt spist enda mer fullkorn. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Nordmenn velger stadig grovere

Torunn Nordbø, som er ernæringsfysiolog og daglig leder i Opplysningskontoret for brød og korn forteller at nordmenn blir stadig mer opptatte av å velge grovt. Til tross for lavkarbobølgen er vi stadig glade i brød, samtidig som utvalget av grøt og knekkebrød har økt.

- Brødkonsumet har holdt seg jevnt de siste årene, men norske forbrukere har blitt langt mer bevisste på fordelene ved å spise grove brød og kornprodukter, forteller hun.

Vi nordmenn spiser omkring 52 kilo brød i året, men selv om vi velger mer grovt enn før får kun én av fire i seg anbefalt mengde fullkorn.

- Grove kornprodukter inneholder flere vitaminer og mineraler samt kostfiber som kroppen vår trenger. Kostfiber forebygger livsstilssykdommer som overvekt, diabetes type 2, tarmkreft og hjerte- og karsykdommer.

LES OGSÅ: Steinalderbrødet som bare tar ti minutter å lage

Til forsiden