<strong>MUGGEN:</strong> En ny kampanje fra burgerkjeden Burger King vekker reaksjoner. FOTO: Burger King Norge
MUGGEN: En ny kampanje fra burgerkjeden Burger King vekker reaksjoner. FOTO: Burger King Norge Vis mer

Ny kampanje

Bruker muggen burger i ny kampanje

Burger King lanserte onsdag en ny kampanje som viser hvordan en burger uten kunstige midler blir seende ut over lang tid.

Publisert

Vi har alle falt for fristelsen med en liten burger på fastfood-restauranter som McDonald’s og Burger King i ny og ne. For hvem klarer vel å holde fingrene av fatet når burgerne ser så lekre ut på reklameplakaten på busstoppet?

Vel, nå kan vi ta en ny vurdering av dette. Nylig lanserte fastfoodkjeden Burger King en kampanje for en burger uten tilsatt kunstige konserveringsmidler.

<strong>PLAKAT:</strong> En reklameplakat med slagordet "The beauty of no artificial preservatives". FOTO: Burger King
PLAKAT: En reklameplakat med slagordet "The beauty of no artificial preservatives". FOTO: Burger King Vis mer

På Twitter publiserte Burger King en såkalt timelapse av en klassisk, skinnende Whopper, som etterhvert mister all sin glød og blir helt muggen på dag 34. Innlegget ble publisert med beskrivelsen:

«Skjønnheten av ekte mat er at det blir stygt. Derfor ruller vi ut en whopper fri for kunstige tilsetningsmidler. Kommer i slutten av 2020 til alle restauranter i U.S.»

Etter at Burger King lanserte kampanjen sin, har reaksjonene vært noe grumsete. Noen synes det er bra gjort av kjeden å fjerne konserveringsmidlene, men de mener også at videoen gjør at de mister apetitten.

Bruker muggen burger i ny kampanje
Bruker muggen burger i ny kampanje
Bruker muggen burger i ny kampanje

På Burger Kings facebook-side har reaksjonene dog vært noe annerledes. Noen hyller til og med kjeden for å være modige.

Bruker muggen burger i ny kampanje

En bruker ved navn Jaelle Pitts skriver:

«Jeg tror ikke folk innser hvor stor greie dette er. Ikke bare betyr det at du får mat som kroppen kan bryte ned på en bedre måte enn den forrige menyen, men det er også en stor utfordring for dem å forandre hvordan de forbereder, lagrer og gir maten til deg. Selv om fast food ikke er bra for meg, så gir jeg applaus for forsøket (...).»

Men også her var det noen som ikke var like positiv til den råtnende burgeren. Burgerkjeden er likevel kjappe til å komme med en artig kommentar tilbake.

Bruker muggen burger i ny kampanje

Nyhetsmediet Usa Today skriver i en artikkel at Burger King sender en slik kampanje for å få frem et poeng. I stedet for å fremme Whopperburgeren med det klassiske, plettfrie og ofte for perfekte utseende som typisk blir brukt i fast food reklamer, bestemte de seg for å heller vise noe ekte og ærlig.

På facebooksiden til Burger King Norge har de også lagt ut kampanjevideoen. Der skriver de i midlertid at deres whoppere allerede er frie for konserveringsmidler.

Burger King Norge skriver i en e-post til KK at dette er en prosess som kjeden har jobbet med i lang tid, og at målet er å fjerne alle kunstige tilsetningsstoffer i maten som serveres på restaurantene.

Administrerende direktør i Burger King Norge, Rune Sandvik. FOTO: Burger King Norge
Administrerende direktør i Burger King Norge, Rune Sandvik. FOTO: Burger King Norge Vis mer

- Whopperen har vært uten kunstige konserveringsmidler en god stund her i Norge. Dette er noe vi gjør fordi hos Burger King tror vi på at naturlig mat smaker best, forteller administrerende direktør i Burger King Norge, Rune Sandvik.

Så det ser ut til at vi allerede har burger i Norge som muligens kan råtne dersom man lar den stå for lenge. Kanskje henger USA litt etter?

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer