MIDDAGSKORN: Quinoa er en sunn og deilig erstatning for ris.  Foto: Syda Productions - Fotolia
MIDDAGSKORN: Quinoa er en sunn og deilig erstatning for ris. Foto: Syda Productions - Fotolia Vis mer

Sunt Kosthold

Bulgur, couscous, byggris eller quinoa?

Det finnes mange muligheter om du ønsker å erstatte ris med noe sunnere, men hva er forskjellen på dem?

Publisert

Du har sikkert fått med deg at ris kan erstattes med en rekke middagskorn som ikke bare er sunnere, men som også har ganske så lik konsistens. Men det er mange sorter å holde styr på - bulgur, couscous, byggris, quinoa og så videre. Så hva er egentlig det beste valget? Lise Von Krogh, som er ernæringsbiolog hos bramat.no, har svaret på nettopp dette:  

- Bulgur og couscous lages av durumhvetekorn, og er altså en form for hvete. De er ikke så ulike hverandre, og har omtrent likt innhold av proteininnhold og karbohydrater. Men bulgur er mer fiberrikt og inneholder mer fett, B-vitaminer og mineraler enn couscous, forklarer ernæringsbiologen. 

De er begge raske å tilberede. (Hva med en deilig biffmiddag med couscous eller fisk med bulgursalat til middag i dag?). De to hvetesortene er altså ganske like, og er et godt alternativ til middagen din. Prøv deg frem og se hva du liker best! Du kan uansett spise med god samvittighet. 

LES OGSÅ: 5 grunner til at du bør spise mer belgfrukter

Byggris og quinoa

Byggris kommer fra byggkorn, mens quinoa er et frø fra en urt; altså glutenfritt. De skiller seg begge litt ut fra de andre sortene;

- Mens quinoa har mest fett og protein, har bygg mest fiber og karbohydrater, forklarer Von Krogh. 

KK.no har tidligere skrevet om hvordan byggris kan brukes som en god karbohydratdel av måltidet, fordi det inneholder det kolesterolsenkende og blodsukkerregulerende fiberet betaglukan. Men også quinoa har sin egen fordel; 

- Quinoa utmerker seg med et høyere innhold av B-vitaminet folat, og mineraler som jern, fosfor og magnesium, sier Von Krogh. Folat er blant annet bra for deg som prøver å bli gravid

LES OGSÅ: Kroppen din trenger magnesium!

Og vinneren er...

Bulgur, couscous, byggris og quinoa er alle supersunne alternativer til ris. Men når du er i butikken må du huske at bulgur og couscous både finnes i fullkorn og fin variant; 

- Quinoa, byggris eller fullkornvarianter av couscous og bulgur kan spises av alle som ønsker et sunnere og mer næringsrikt kosthold. Grunnen til at du skal velge fullkorn er fordi du får i deg mer fiber, vitamin E, B-vitaminer, jern og andre mineraler enn de raffinerte variantene, forklarer Von Krogh. 

Du kan altså spise alle disse riserstatningene med god samvittighet så lenge du velger fullkorn! Men ønsker du det beste av det beste, kan Von Krogh trekke ut én som skiller seg litt mer ut enn de andre;

- I testene vi gjør på bramat.no er det quinoa som pleier å komme best ut på grunn av godt innhold av fiber, protein og umettet fett. 

LES OGSÅ: Kosematen du kan spise så MYE du vil av 

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer