Burpees

Burpees - øvelsen du bør prøve

Trener både styrke, spenst og kondisjon.

TUNGT: Burpees er ikke bare en hvilken som helst treningsøvelse, dette er nemlig en av de mest effektive øvelsene du kan gjøre med egen kroppsvekt. Foto: Yeko Photo Studio - Fotolia
TUNGT: Burpees er ikke bare en hvilken som helst treningsøvelse, dette er nemlig en av de mest effektive øvelsene du kan gjøre med egen kroppsvekt. Foto: Yeko Photo Studio - Fotolia Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

KK.NO: Intensitet og effektivitet er to viktige nøkkelord når det kommer til trening. Vi ønsker jo helst å få maksimalt ut av treningsøkten når vi først er i gang.

Selv om manualer, styrkeapparater og tredemøller kan være til god hjelp, betyr det likevel ikke at du  ha all verdens med utstyr tilgjengelig for å få en god treningsøkt.

Noen ganger kan du komme langt bare ved å bruke egen kroppsvekt. I hvert fall dersom du legger burpees inn i ditt treningsprogram.

Dette er ikke bare en hvilken som helst treningsøvelse. Det er faktisk en av de mest effektive øvelsene du kan gjøre med egen kroppsvekt.

LES OGSÅ: De hotteste treningstrendene i 2015

Trener store deler av kroppen

Har du prøvd deg på burpees før så vet du nok hva vi snakker om. Det får virkelig pumpa til å slå, svetten til å sile, og musklene til å bli ømme. Og det helt uten et eneste hjelpemiddel.

– Ja, det stemmer at det er en svært effektiv øvelse - særlig om du tenker forbrenningsmessig, sier personlig trener på Fitness Xpress på Bislett, Ina Dølen Lorentzen til KK.no.

HOPP: Med burpees får du både trent kondisjon, styrke og spenst. Foto: Tony Blom-Pettersen
HOPP: Med burpees får du både trent kondisjon, styrke og spenst. Foto: Tony Blom-Pettersen Vis mer

– Enkelt fortalt så bruker du hele kroppen og du får utfordret både styrke og kondisjon. 

Også Jeanett Storetvedt ved CrossFit Centrum i Stavanger, kan anbefale burpees som en effektiv treningsøvelse.

– Ja, burpees får virkelig opp pulsen, og øvelsen går på både styrke og kondisjon, sier hun til KK.no.

– Du bruker jo armene, skuldre og bryst godt når du løfter deg opp fra bakken, og både bein og rumpe når du hopper opp. Det tar på store deler av kroppen. Så kommer det jo an på utgangspunktet ditt hvor høyt tempo du klarer å ha. 

Alt du trenger er egen kroppsvekt og gulvet du står på – dette kan med andre ord utføres når som helst og hvor som helst.

Og selv om øvelsen er fysisk tung å utføre, er det ikke vanskelig å gjøre det riktig.

LES OGSÅ: Tren kortere, bli sprekere

Slik gjør du øvelsen

1. Stå med rak holdning, bøy deg forover, sett hendene i bakken på linje med skuldrene. 
2. Hopp bakover med bena til armhevingsposisjon. 
3. Ta en armheving (kan også gjøre på knærne) - hopp så inn med bena mot hendene. 
4. Hopp opp, strekk armene opp. 
5. Land og hopp bakover igjen og utfør en ny armheving.

Kan variere øvelsen

Med disse bevegelsene som utgangspunkt kan du også variere øvelsen på flere måter. Enten ved å bruke hjelpemidler, eller ved å variere antall burpees du utfører. 

LES OGSÅ: Topp treningseffekt på 10 minutter

NED I PLANKEN: Fra hoppet er det ned i planken. Plasser hendene på bakken og hopp med bena bakover i planken - ta en armheving og hopp tilbake. Foto: Tony Blom-Pettersen
NED I PLANKEN: Fra hoppet er det ned i planken. Plasser hendene på bakken og hopp med bena bakover i planken - ta en armheving og hopp tilbake. Foto: Tony Blom-Pettersen Vis mer

Dersom du sliter med å ta en pushup hver gang du er nede på gulvet kan du også droppe denne, og heller bare hoppe ut i planken og tilbake igjen.

– Du kan for eksempel ta 10 burpees og 10 sekunders pause over flere runder, eller du kan ta et langkjør for å se hvor lang tid du bruker på for eksempel 100 burpees. Eller du kan gjøre øvelsen med en tvist. Ved å hoppe opp på en boks, over en stang, eller ta en pullup, forteller Storetvedt.

Fokuser på å holde en rak og god holdning når du hopper opp, og at du har spenn i kroppen når du skal gjøre armhevingen.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer