YOGA BLE REDNINGEN: For Caroline ble yoga-trening en vei ut av spiseforstyrrelsen. Foto: Christine Hanisch
YOGA BLE REDNINGEN: For Caroline ble yoga-trening en vei ut av spiseforstyrrelsen. Foto: Christine Hanisch
Psykisk Helse

- Byttet ut medisinene med trening

Caroline ble frisk fra anoreksien gjennom yoga. Catharina sluttet med ADHD-medisiner etter å ha begynt å trene.- Ja, fysisk aktivitet virker positivt på psykiske lidelser, bekrefter stipendiat ved Idrettshøyskolen.

Vi vet det jo allerede. At å være fysisk aktiv har positive bivirkninger som godt humør og overskudd for de fleste av oss. Og faktisk, trening har en påviselig effekt for dem som sliter med dårlig livskvalitet eller psykiske problemer.(PSST! Visste du at én time aktivitet om dagen redder helsa?)

- Aktivitet virker positivt uavhengig av hvem du er og hvilken bakgrunn du har. Man opplever at man mestrer og man blir mer fornøyd med seg selv. At aktivitet gir like mye mental helse som fysisk helse er et viktig poeng, sier Anders Farholm, stipendiat ved Norges Idrettshøyskole, som har forsket på sammenhengen mellom fysisk aktivitet og psykisk helse.
– Det finnes også mye dokumentasjon på at fysisk aktivitet kan virke positivt med tanke på psykiske lidelser. Ikke bare lette depresjoner, men også tyngre diagnoser, som for eksempel tung depresjon, schizofreni og psykose. Man kan riktignok ikke trene seg frisk av schizofreni, men det kan hjelpe i håndteringen av sykdommen.

LES OGSÅ: Tobarnsmoren Hilde (33) trente seg frisk fra depresjonen

Konstant kaos i kroppen

En som har kjent på de positive effektene trening, og som selv har en diagnose, er Catharina Østby (26), som har hatt ADHD helt siden hun var liten.

MINDRE URO: Catharina fikk ADHD-diagnose som barn. I dag er hun medisinfri, og mener treningen er årsaken. Foto: Foto: Privat
MINDRE URO: Catharina fikk ADHD-diagnose som barn. I dag er hun medisinfri, og mener treningen er årsaken. Foto: Foto: Privat Vis mer

– Da jeg var barn var ga ikke diagnosen så mye problemer, bortsett fra litt ekstra energi og uro, men da jeg begynte på videregående skole kjente jeg store forskjeller på meg selv og de andre i klassen, forteller Catharina.

– De andre klarte å konsentrere seg bedre enn meg og fikk med seg vesentlig mye mer enn det jeg fikk med meg. Dette gikk ut over både skolearbeidet og min egen selvfølelse – jeg klarte ikke å mestre noe jeg virkelig prøvde å mestre.

Catharina ble utredet og satt på medisiner for ADHD, men hun opplevde bare at hun ble sløv, mistet matlyst, at kroppen søkte sukker for å holde seg oppe – og hun ble deprimert.

– Jeg droppet medisinene, og følte at det ikke var så mye som kunne hjelpe meg. Jeg gikk med konstant kaos i kroppen, sier hun.

– Helt fram til jeg fikk tips om å endre livsstil. Medisiner ble byttet ut med trening og endret kosthold.

Passer i seg selv

Ifølge ADHD Norge trengs det fortsatt mer kunnskap før man kan konkludere sikkert på sammenhengen mellom fysisk aktivitet og ADHD, men det finnes flere eksempler fra både inn- og utland som viser at trening slår ut positivt.

Farholm tror at når man har en diagnose som fører til at motoren aldri stopper å gå inni en, så kan aktivitet være et bra utløp for energien.

Det var også dette Catharina kjente på da hun begynte å trene.

– Når man har ADHD har man så mye energi, og hodet kan ofte bli en storm full av tanker som drar deg i alle retninger, sier hun.
– Fysisk aktivitet gjør at jeg får ut ubehaget og uroen. Med treningen har jeg blitt både fysisk og psykisk mye roligere.

Catharina trekker også fram det at treningen gir selvtillit.

– Jeg føler meg sterk og bra – selvfølelsen er mye bedre enn den har vært før. Det handler ikke om å være slank eller definert, men det handler om å trives med sånn som jeg er. Å føle at jeg passer i meg selv, sier hun.

– I tillegg blir treningen et fristed, hvor jeg kan løpe ting av meg hvis jeg trenger det. Jeg kan bare sette musikk på ørene og være i min egen boble.

LES OGSÅ: DETTE gjør treningen med kroppen din!

Følelse av mestring

Farholm sier at det eksisterer flere teorier på hvorfor fysisk aktivitet påvirker vår psykiske helse, og nettopp dette med at fysisk aktivitet er et fristed, er en av dem.

– Hvis man har mye tankesurr og mye som foregår i hodet, så kan det å røre seg og trene være distraherende. Man er nødt til å konsentrere seg om noe annet, sier han.

– Hvis man har noe man sliter med, så kan man slippe det i det øyeblikket man går på trening, og da blir man «mer» enn sykdommen eller problemene man har.

Yoga ble en befrielse

For Caroline Herring (32) ble yogaen bokstavelig talt livreddende. Den dagen hun var med på sin første yogaklasse, i slutten av 20-årene, hadde hun slitt med anoreksi i 14 år, og trening for henne hadde vært et overdrevent mas. En måte å straffe egen kropp på.

– Fram til da kunne jeg bruke timesvis på mølla. Jeg hadde et treningsregime som ikke lignet grisen, forteller Caroline.

YOGA BLE REDNINGEN: For Caroline ble yogaen en vei ut av spiseforstyrrelsene. Fram til da hadde trening handlet om å straffe seg selv. Foto: Foto: Christine Hanisch
YOGA BLE REDNINGEN: For Caroline ble yogaen en vei ut av spiseforstyrrelsene. Fram til da hadde trening handlet om å straffe seg selv. Foto: Foto: Christine Hanisch Vis mer

– Det å gjøre yoga ble en befrielse, for jeg kjente jeg ble fysisk sliten av det, men samtidig hadde jeg fred inni meg etterpå.

Etter at Caroline hadde deltatt på sin første yogatime gikk hun hjem og spiste sitt første måltid på tre uker. Det var som om hun hadde fått kontakt med sin egen kropp og plutselig skjønte hva den hadde behov for: Mat.

– Jeg fikk riktignok et nervøst sammenbrudd etter å ha spist, men samtidig kjente jeg at jeg jo var sulten! Det var noe jeg ikke hadde kjent på i mange år – jeg hadde skjøvet det bort, sier hun.

– Så dagen etter gikk jeg tilbake, og etterpå spiste jeg et nytt måltid. Og jeg har i grunn aldri sett meg tilbake. Nå er jeg frisk!

Utrolig hva kroppen kan gjøre

Yoga er en spesiell form for aktivitet, fordi den kombinerer både et fysisk og et psykisk aspekt. Farholm påpeker at det mentale aspektet ved yoga kan være minst like fordelaktig som det fysiske, og verken han eller Caroline kan si om det faktisk er øvelsene eller filosofien bak yoga som gir utslag slik det gjorde i Carolines tilfelle.

Men likefremt er Carolines opplevelser et ypperlig eksempel på hvor godt det kan funke når man finner den aktivitetsformen som passer for en selv. At man da kommer inn i en flytsone, hvor det blir mer harmoni mellom hode og kropp.

Caroline sier at yogaen har gitt henne økt bevissthet overfor hvordan hun tenker, slik at hun kan forstå og ta bedre styring over egne handlinger. I tillegg har hun lært å være mer i nuet, og innse at man ikke trenger å forandre på noe for å finne fred.

– Hver dag, alt man gjør – det er bra nok. For det bare er. Det viktigste er å være i øyeblikket, sier Caroline, som også formidler at hun har fått en ny beundring for kroppen gjennom yoga.

– Det er så utrolig hva kroppen kan gjøre når man behandler den godt. Det er et fantastisk redskap vi har fått til å utfolde oss med.

Caroline er nå så helfrelst at hun driver sitt eget yogastudio i Sandefjord – Norway Power Yoga – for å gi det videre.

– Det er dette jeg vil jobbe med, for det hjelper så mange. Det hjelper så godt, uansett om man har store problemer, eller om det bare er hverdagen som er slitsom, sier hun.

LES OGSÅ: Disse jentene er mer disponert for spiseforstyrrelser enn andre

Til forsiden