Immunforsvar

C-vitamin mot forkjølelse: - Tullete!

Men med disse tre enkle grepene stiller man sterkere rustet mot sykdom.

IMMUNFORSVAR: Gunnveig Grødeland er immunolog og seniorforsker ved Universitet i Oslo. Jørn Moen / Dagbladet.
IMMUNFORSVAR: Gunnveig Grødeland er immunolog og seniorforsker ved Universitet i Oslo. Jørn Moen / Dagbladet. Vis mer
Publisert

Vinteren er her og med det følger mannefall av influensa, korona, og halsbetennelser.

Hadde det ikke vært fint om det var noe man kunne gjøre for å slippe alt sammen? Eller i det minste unngå mest mulig?

Et raskt google søk viser at det florerer av vitaminpakker, dråper, oljer og ekstrakter som angivelig skal booste, styrke, beskytte og aktivere immunforsvaret slik at man unngår både forkjølelse, influensa og omgangssyke.

Men er det tilfelle?

- Nei, svarer Gunnveig Grødeland, immunolog og seniorforsker ved Universitetet i Oslo.

SENIORFORSKER: - Et variert kosthold og nok søvn er det eneste man kan gjøre for et godt immunforsvar. Det er skuffende enkelt, sier Gunnveig Grødeland. Foto: Jørn H.Moen / Dagbladet.
SENIORFORSKER: - Et variert kosthold og nok søvn er det eneste man kan gjøre for et godt immunforsvar. Det er skuffende enkelt, sier Gunnveig Grødeland. Foto: Jørn H.Moen / Dagbladet. Vis mer

- Et ønske om å styrke immunforsvaret er også egentlig ganske tullete. For et altfor sterkt immunforsvar kan gi autoimmune sykdommer, allergi, artritt og en rekke andre lidelser man ikke har lyst på.

- Påvirkes ikke

Det som er viktig med immunsystemet, ifølge immunologen, er at det er aktivert på riktig nivå, noe som kroppen stort sett sørger for selv.

Immunsystemet blir aktivert til innsats når vi blir smittet med virus eller bakterier, og bør deretter dempes pent ned igjen når trusselen er bekjempet.

Det er nemlig det aktiverte og sterke immunsystemet som gir feber, utmattelse, stølhet, og andre symptomer som vi forbinder med sykdom, ikke selve viruset eller bakterien du er smittet med, minner Grødeland om.

Immunforsvaret blir med andre ord ikke påvirket i særlig grad av vitamintilskudd eller andre produkter som selges.

- Ikke vitamin C en gang?

- Nei.

Med unntak av folat når man er gravid, skal man bare ta kosttilskudd ved påvist mangel og i samråd med lege, presiserer Grødeland.

- Da er det viktig å følge opp og få tilskudd av det man skal ha, men det er bare tullete å ta disse kosttilskuddene uten at man har en faktisk mangel . D-vitamin i vinterhalvåret kan man få gjennom tran eller ved å bevege seg ute midt på dagen.

Hun skjønner likevel at folk ønsker å gjøre det lille ekstra for helsa, enten det er å putte i seg vitaminer eller hvitløk.

- Det er enkelt og gir en god følelse, men ikke så mye mer enn det.

UNNGÅ TABBEN: Om du bruker alt for våt mopp når du vasker gulvet kan du risikere å skade det. Video: Linn Merete Rognø / Storyblocks. Vis mer

Et bedre utgangspunkt

Greit, så trenger man ikke ta kosttilskudd med mindre man har mangel eller er gravid. Men da må da være noe man kan gjøre for å holde seg frisk?

- Ja, da koker det ned til disse utrolige kjedelige tingene som å spise sunt og variert, trene regelmessig og sove godt. Det hindrer deg ikke fra å bli syk, men det gir deg et bedre utgangspunkt om du skulle bli eksponert for virus eller bakterier, sier Grødeland.

For det er faktisk bare det vi eksponeres for av virus og bakterier som påvirker immunforsvaret vårt i stor grad.

- Så da burde man kanskje heller prøve å unngå bli smittet?

- Nja, svarer immunologen.

- Hvis du ellers er frisk så er det ikke så dumt å bli eksponert for virus og bakterier. Immunforsvaret ditt husker, og gjør at kroppen er bedre rustet neste gang du eksponeres. Og hvis du alltid skal unngå å bli smittet, vil det fort gå utover livskvaliteten din. Jeg vil heller ha et par forkjølelser enn å isolere meg helt.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet