CHIAFRØ: Har du lurt på hva du egentlig kan bruke chiafrø til? Du har langt flere muligheter enn du tror. Foto: Ekaterina Kondratova / Shutterstock / NTB scanpix
CHIAFRØ: Har du lurt på hva du egentlig kan bruke chiafrø til? Du har langt flere muligheter enn du tror. Foto: Ekaterina Kondratova / Shutterstock / NTB scanpix
Chiafrø

Chiafrø kan brukes til langt mer enn bare kjøleskapsgrøt - og ja, det er supersunt!

- Chiafrø kan suge opp imot 11 ganger sin egen vekt i væske, og denne fortykningsevnen er fin også i bakst, sier ernæringsfysiolog.

Vi hører stadig vekk om matvarer som får betegnelsen «supermat» – fordi de skal være så proppet fulle av næringsstoffer som gjør godt for flere av kroppens funksjoner. Chiafrø er en sånn matvare. 

Disse frøene er riktignok bittesmå, men de er faktisk næringsrike. Spørsmålet er bare hvordan i alle dager du skal bruke dem i matlagingen?

LES OGSÅ: Slik spiser du deg til lavere kolesterol

– Den nøytrale smaken gjør at chiafrøene egner seg til det meste. De kan brukes i grøt, i baking, i smoothie, i yoghurt eller i knekkebrød, sier Kristin Søfteland Sandvei, som er klinisk ernæringsfysiolog og driver bloggen Ernæringsfokus.no, til KK.no.

Chiafrø kan riktignok være ganske dyr i pris, men heldigvis trenger man ikke bruke så mye om gangen. De har nemlig evnen til å svelle ganske mye når de kommer i kontakt med væske.

Husk! Ikke mer enn 2 spiseskjeer om dagen

Også Gunn Helene Arsky, som er ernæringsfysiolog i BAMA, kan anbefale oss å bruke dette frøet i matlagingen. Men hun minner likevel om at du ikke bør få i deg for mye chia om gangen. 

– I hele EU og Norge er maks dagsdose satt til 15 gram eller cirka 2 spiseskjeer. Advarsel skal stå på emballasjen, sier hun til KK.no. 

Dette er fordi chia kan fremkalle allergiske reaksjoner hvis man får i seg for mye, og de med allergi mot sesamfrø og peanøtter er ekstra utsatt. I tillegg virker frøene inn på fordøyelsen. Men holder du deg til den anbefalte mengden, er det likevel supersunt.

LES OGSÅ: Noen allergier har en sterk sammenheng med enkelte matvarer

ALLSIDIG: Müsli, syltetøy, bakst og pudding - dette er bare noen av bruksområdene til chiafrø. Foto: Cesarz / Shutterstock / NTB scanpix
ALLSIDIG: Müsli, syltetøy, bakst og pudding - dette er bare noen av bruksområdene til chiafrø. Foto: Cesarz / Shutterstock / NTB scanpix Vis mer

– Ja, chiafrø er sunt! De er rike på fiber, omega-3 og diverse mineraler, og de har et unikt skall som gjør at de ikke trenger å knuses for at vi skal få ut næringen, i motsetning til linfrø, forteller Arsky. 

– Chiafrøene er spesielt rike på essensielle fettsyrer og er en av de beste plantekildene til omega-3, i tillegg er det spesielt bra for fordøyelsen på grunn av et høyt innhold av kostfiber og frøets gelédannende effekt. Dette gjør at frøene har positiv virkning både mot forstoppelse og diaré, legger Sandvei til.

Det sies at et jevnlig inntak kan forebygge hjerte- og karsykdom, redusere livsstilssykdommer og øke treningsprestasjonen, men det kreves fortsatt mer forskning for å kunne bekrefte dette. Selv om det dessverre ikke er et magisk frø som umiddelbart forbedrer helsen og gjør underverker for kroppen, kan det likevel være et fint tilskudd i et ellers sunt og variert kosthold.

LES OGSÅ: 3 nye måter å lage pizza på

Et utmerket tykningsmiddel

Så, hvordan skal du bruke chia i matlagingen? Først og fremst egner det seg svært godt til å blandes med væske. Da vil frøene svelle og få en geléaktig effekt, og passer derfor utmerket som tykningsmiddel.

– Frøene absorberer 9-10 ganger sin egen vekt, så pass derfor på å få i deg nok vann eller la frøene svelle i væske før de brukes. På den måten unngår du at kroppen dehydreres, påpeker Sandvei.

Chia kan for eksempel brukes som tykningsmiddel i sauser og supper, eller som bindemiddel i bakst. Og på grunn av den nøytrale smaken kan du fint også bruke chia i søte retter, desserter og pålegg.

Dette er spesielt smart for deg som vil bytte ut vanlig sukker med sukkerertstatning, eller som ikke ønsker å bruke så mange egg når du baker.

– I rårørt syltetøy er chiafrø fint, det tykner uten at du må koke med sukker. Chiafrø kan suge opp imot 11 ganger sin egen vekt i væske, og denne fortykningsevnen er fin også i bakst – både i kaker, knekkebrød, brød, scones og rundstykker. Ja, til og med i pannekaker og vafler, forteller Arsky. 

METTENDE JUICE: Ha litt chiafrød i glasset, og vips så har du litt mer mat i frokostjuicen din. Foto: Brent Hofacker / Shutterstock / NTB scanpix
METTENDE JUICE: Ha litt chiafrød i glasset, og vips så har du litt mer mat i frokostjuicen din. Foto: Brent Hofacker / Shutterstock / NTB scanpix Vis mer

LES OGSÅ: 3 frokoster du kan lage før du legger deg

Mettende frokost og mellommåltid

En klassisk måte å bruke chiafrøene på, er å lage såkalt kjøleskapsgrøt. Dette kan lages i mange varianter, både med og uten frukt – for eksempel kan du prøve deg på denne enkle og gode oppskriften som Sandvei har delt på sin blogg.

– Kjøleskapsgrøt er en god ting, men prøv også chiapudding. Dette er en spennende rett som kan være alt fra en sunn frokost, til et smart mellommåltid eller en lekker dessert, alt ettersom hva de øvrige ingrediensene er. Det er også fint i energibarer og energikuler, samt i müsli- og granolablandinger, legger Arsky til. 

Er du av typen som synes det er vanskelig å få i seg frokost på morgenkvisten, kan du fint ha litt chiafrø oppi juiceglasset ditt, og la det svelle litt før du kaster det i deg. Eller du kan gjøre som Arsky og røre det inn i en hjemmelaget smoothie – på den måten vil du få litt mer næring i glasset.

Også Per-Aage Sørgaard som står bak bloggen Sunndessert.no, forteller om de mange muligheter du har med chiafrøene. For eksempel har han selv en deilig oppskrift på sjokoladegrøt med Chiafrø - for de som vil prøve noe nytt.

– Bruk Chiafrøene i din frokostblanding, dryss de over frokostgrøten din, bruk de i yoghurt sammen med andre nøtter og frø, eller legg dem under pålegget på brødskiven. Du kan også blande dem i vaffelrøren for å tykne røren, sier han til KK.no.

KARSE: Ved hjelp av en krukke og litt tålmodighet kan du faktisk lage karse av chiafrøene. Foto: Ildi Papp / Shutterstock / NTB scanpix
KARSE: Ved hjelp av en krukke og litt tålmodighet kan du faktisk lage karse av chiafrøene. Foto: Ildi Papp / Shutterstock / NTB scanpix Vis mer

– Chiafrø kan spises som de er, men det aller beste er å knuse frøene for å få mest mulig tilgang på det sunne fettet i frøene. Dette kan du gjøre i en blender, kaffekvern eller morter. Chiafrøene er slimdannende, likt linfrøene, og dette er fordelaktig på flere måter. Blant annet ved at chia og linfrø kan erstatte hverandre i matretter, forteller Sørgaard og legger til at du også kan lage karse ved å la frøene spire. 

Slik spirer du chiafrø:

Dag 1: Legg 2-3 ss chiafrø på fuktig bomull eller et bomullsklede/papir som er til å spire på. Legg noe over frøene. De skal ha det mørkt og varmt, så legg dem for eksempel i en spirepose eller dekk til med noe tilsvarende.

Dag 5-8: Frøene trenger lang tid før de spirer. De vil komme ut som karse etter rundt fem til åtte dager. La de så få masse lys og da vil de spire som bare det.

Til forsiden