KKs treningsekspert

De 5 beste øvelsene for en sterk og stram rumpe

Det er mange grunner til at vi bør trene rumpa.

Foto: NTB Scanpix
Foto: NTB Scanpix Vis mer
Publisert

Hvordan trene rumpa raskt og effektivt? Setemuskulaturen er den største og sterkeste muskelen vi har på kroppen, og krever ivaretakelse for at den skal fungerer optimalt. Rumpemuskulaturen er involvert i mye av det vi gjør i hverdagen, både når vi står, går, jogger og hopper.

Fjellturer, løping og gange i bratte motbakker vil aktivere og kreve kraft fra setemuskulaturen. Setemuskulaturen består av tre deler; Gluteus maksimus er den største og fører låret bakover, altså strekker i hofta.

Gluteus medius og minimus fører låret utover, roterer og stabiliserer bekken, hofte og knær.

Setemusklene er derfor av stor betydning fordi den involveres i mange av benet og hoftens bevegelser. Det er viktig med en sterk og velfungerende setemuskulatur for å unngå skader, plager og smerter. Får du vondt i knær eller hofter når du løper kan problemet av og til skrives tilbake til en dysfunksjonell setemuskulatur.

Svak setemuskulatur kan også gi økt belastning for korsryggen og vil for mange bidra til ryggsmerter. Mange sitter mye i løpet av dagen, noe som ofte gir en flat og inaktiv setemuskulatur. Dette i kombinasjon med korte og stramme hofteleddsbøyere er ofte årsaken til at mange sliter med korsryggsmerter.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer