FYLLESYK: Du kan kanskje ikke kurere fyllesyken, men noen matvarer kan være bedre å få i seg enn andre. FOTO: NTB Scanpix
FYLLESYK: Du kan kanskje ikke kurere fyllesyken, men noen matvarer kan være bedre å få i seg enn andre. FOTO: NTB Scanpix
Fyllesyk:

De beste matvarene til dagen derpå

Å spise junkfood etter en fuktig kveld skader ikke en gang i blant, men dette mener ekspertene at kroppen egentlig trenger.

Om du noen gang har vært skikkelig bakfull, kjenner du deg kanskje igjen i lysten på noe skikkelig digg å spise (I hvert fall når kvalmen har gitt seg...). For noen av oss går det gjerne i junkfood og ferdigmat. Det er absolutt ingen krise å spise en kebab en gang i blant, men er det egentlig nødvendig med et skikkelig feit måltid etter en fest?

- Jakten på en kur for bakrus er vel omtrent like gammel som alkoholen selv, sier Gunn Helene Arsky, som er ernæringsfysiolog cand. scient og yogalærer, til KK.

Hun understreker at det er lite som er dokumentert å kurere fyllesyke, og studier som er gjort på kurer og piller som skal ta knekken på bakrusen, konkluderer med at de fleste ikke reduserer alvorlighetsgraden av den.

Vi har vel alle hørt forskjellige råd om hva som er lurt å spise når vi er fyllesyke, blant annet at kroppen trenger fett. Du kan kanskje ikke kurere fyllesyken, men noen matvarer kan være bedre å få i seg enn andre.

LES OGSÅ: Derfor blir fyllesyken verre med årene

MYE VANN: Vann er lurt både før, under og etter festen - gjerne vann med salter! FOTO: Shutterstock
MYE VANN: Vann er lurt både før, under og etter festen - gjerne vann med salter! FOTO: Shutterstock Vis mer

Det holder med noe enkelt som nattmat

- Drikke dagen etter er bra, men ikke alkohol for å reparere. Drikk gjerne mer vann mens du er på festen, det gjør dagen derpå lettere. Og det er ikke dumt å spise litt nattmat, da har du mer å gå på blodsukkermessig når du våkner, sier Arsky.

Hun synes ikke du skal spise ting du ikke har lyst på, men hun synes heller ikke at det er nødvendig å spise det feteste du kan finne.

- Det holder med en grov skive før leggetid. Nå får du kanskje ikke tak i det midt på natten, eller er i stand til å lage det selv, men da vil den enkleste baguetten bua har å by på, holde. En svær, feit kebab trenger du ikke, sier hun.

LES OGSÅ: 10 ting du må vite om fyllesyke

Kalium kan være lurt dagen derpå

Randi Hagen Eriksrud er generalsekretær i AV-OG-TIL. Hun trekker først frem alkovett, som alltid er greit å bli minnet om:

  • Tenk over hva du skal drikke og når du skal stoppe, før du tar det første glasset. Da er det gjerne lettere å sette egne begrensninger.
  • Ta gjerne noen glass vann mellom alkoholen, så du holder deg hydrert.
  • Før en kveld på byen bør du passe på at du er godt uthvilt, har drukket nok vann og er mett. Drikke du på tom mage tas alkoholen raskt opp i kroppen, og vi kan føle at vi blir litt uvel.
ALKOVETT: Det er lurt å planlegge hvor mye du skal drikke før du begynner. FOTO: Shutterstock
ALKOVETT: Det er lurt å planlegge hvor mye du skal drikke før du begynner. FOTO: Shutterstock Vis mer

- Drikk godt med vann både før du drikker alkohol, mens du drikker, og etter at du har drukket, sier Eriksrud til KK.

Når det gjelder maten dagen derpå, finnes det, som nevnt, mange ulike råd, men hun trekker frem kalium som et eksempel.

- Kalium får du for eksempel gjennom melk, bønner, avokado eller banan. Grunnen til at det kan ha noe for seg, er at kalium er nødvendig for at nerver og muskler skal fungere skikkelig, sier hun, og fortsetter:

- Kalium bidrar til å regulere væskebalansen i kroppen, og sørger for at det er riktig forhold mellom syrer og baser. Det kan jo ofte være litt i ubalanse etter en fuktig kveld på byen.

Gjennom et normalt kosthold får de fleste i seg nok med kalium, men det vil uansett ikke skade å få i seg litt sunn mat til frokost.

Andre eksempler på matvarer med høyt innhold av kalium er, ifølge Norsk Helseinformatikk: Druer, kiwi, tørket frukt av aprikos, gulrot, spinat, tomat, müsli, og nøtter.

BANAN: Spis gjerne en banan før du legger deg, eller dagen derpå. FOTO: Shutterstock
BANAN: Spis gjerne en banan før du legger deg, eller dagen derpå. FOTO: Shutterstock Vis mer

LES OGSÅ: Nå kan du spise skallet på bananene

Væske med salter og banan

- Alkoholen påvirker kroppen til å skille ut væske, så man blir dehydrert. Dette er en av hovedgrunnene til at man får hodepine dagen derpå, sier Lise Marie Brandstadmoen, som er klinisk ernæringsfysiolog i BAMA.

Denne skallebanken kan forebygges ved å drikke rikelig med væske før du legger deg, gjerne noe med salter - det gjør at kroppen holder på væsken.

- Dette kan for eksempel være Farris, melk eller sportsdrikk. Spis gjerne en banan, som også inneholder salter. Det kan bidra positivt til rehydreringsprosessen etter en fuktig kveld på byen.

Om man glemmer denne prosedyren før man legger seg, og våkner med skallebank, er det samme regelen som gjelder - å få i seg væske og salter, forklarer ernæringsfysiologen.

Vi kan også kjenne på kvalme etter en kveld med mye alkohol. Brandstadmoen foreslår ingefær, som hjelper mot kvalme. Lag deg en kopp med ingefærte eller bland deg en ingefærsmoothie. Det kan være både friskt og godt for kropp og hode dagen derpå!

LES OGSÅ: Dette gjør alkoholen med handlingene dine

Til forsiden