VINTERDEPRESJON: De fleste av oss kjenner at sesongen kan påvirke energinivået, men for noen blir vinteren så mørk og tung at man går inn i en depresjon. FOTO: NTB Scanpix
VINTERDEPRESJON: De fleste av oss kjenner at sesongen kan påvirke energinivået, men for noen blir vinteren så mørk og tung at man går inn i en depresjon. FOTO: NTB Scanpix
Vinterdepresjoner:

De beste rådene mot vinterdepresjon

Lyskasse og sydentur er kjente botemiddel når mørketida kommer. Men visste du at havregrøt også kan hjelpe?

Vi er kommet litt inn i november og dagene er mørke og for mange litt tyngre. Å føle seg litt slapp, kjenne at man trenger litt mer søvn, og kanskje at humøret faller litt om vinteren er ikke uvanlig, men for noen så blir det så ille at det er snakk om en depresjon.

Helle Østergaard Madsen, lege ved Psykiatrisk Center København, har forsket på vinterdepresjoner hos blinde og svaksynte. Hun forteller at det er spesielt yngre kvinner som rammes av vinterdepresjoner. Tilstanden er hyppigst i landene lengst fra ekvator, men man vet ikke sikkert hvorfor noen opplever dette og andre ikke.

- Men man forestiller seg blant annet at det er en genetisk komponent som gjør at noen personer er bedre egnet til å bo så langt mot nord som vi gjør i Norge og Danmark, forklarer hun.

Selv om mange kjenner at dagene blir litt tyngre etter sommeren, er det svært få som faktisk blir vinterdeprimerte. De aller fleste vil imidlertid likevel merke en forskjell på energinivået og kanskje også humøret. Vi snakker altså om et spekter med store variasjoner i hvor påvirket vi blir, hvor en liten andel kan plasseres i hvert ytterpunkt.

- På våre breddegrader, hvor vinterdagene er korte og mørke vil mange mennesker føle seg litt mer slitne og uopplagte om vinteren. De opplever dog ikke nødvendigvis at humør eller hverdag er særlig påvirket. Andre igjen opplever overhode ingen forskjell på sommer og vinter, sier Madsen.

LES OGSÅ: Når kjæresten din blir deprimert

- Normalt å gå litt i dvale

Vinterdepresjon er en omdiskutert diagnose. At dagslys er sunt og at for lite lys i vinterhalvåret kan ha negativ effekt på helsa, er imidlertid ikke noe nytt, ifølge Tone Elise Gjøtterud Henriksen, som er psykiater og overlege ved Valen sykehus og doktorgradsstipendiat ved Universitetet i Bergen.

- Dette er ikke noe helt nytt eller mystisk. I flere 1000 år har man beskrevet årstiden med mindre energi og produktivitet, og man brukte lysterapi i antikken. Men så ble det gjenoppdaget på 80-tallet.

Da publiserte den amerikanske psykiateren Norman E. Rosenthal «Seasonal affects of the mood: the role of light», og han og kolleger utviklet et kriterier for diagnostisering av vinterdepresjoner (Seasonal affective dissorder/SAD).

Tallene varierer, men ifølge Henriksen opplever omkring fem til 10 prosent av oss å få vinterdepresjoner. Omkring 10 prosent ligger i den andre enden av skalaen og opplever ingen form for symptomer på at dagene blir korte, mens de aller fleste altså ligger et sted i mellom de to ytterpunktene.

- Det er veldig normalt å gå litt i dvale om vinteren, og det kan være at det har en evolusjonsmessig hensikt at vi har gått litt i dvale for å spare energi når det har vært lite mat. De fleste sover litt mer om vinteren enn om sommeren, forteller Henriksen.

LES OGSÅ: Hilde (33) trente seg frisk fra depresjon

Økt apetitt og mer søvn

For å kunne kalle det en depresjon skal endringer i søvnlengde, sosiale aktiviteter, humør, vekt og matlyst, tiltakslyst og energi overstige en gitt terskel – en som er vinterdeprimert har moderate eller enda kraftigere symptomer. I tillegg skal du, ifølge diagnosekriteriene brukt i Europa, ha opplevd dette over tid – minst tre påfølgende vintre.

- Når man diagnostiserer en depresjon så undersøker man om personen oppfyller en rekke kriterier for tilstanden. Det kan altså ikke være ett enkelt symptom som for eksempel slitenhet. Personen skal ha en rekke symptomer, som ikke pleier å være til stedet og være påvirket av disse i betydelig grad, påpeker Madsen.

Vinterdepresjonen forsvinner altså spontant mot våren når dagene blir lengre. Ellers har vinterdepresjonen mange likhetstrekk med depresjoner som ikke er sesongbaserte, men det er også flere forskjeller.

- Som ved en klassisk depresjon blir personen trist og energiløs, og mister lysten på alt, men der den klassiske depresjonen ofte ledsages av søvnløshet og vekttap, ser man ved vinterdepresjon oftere at personen har økt appetitt, særlig for søtsaker, legger på seg og sover langt mer enn i sommerhalvåret, forteller Madsen.

Det er samtidig flere likheter enn ulikheter.

- Det har en del elementer som er likt og lys vil også hjelpe på annen depresjon, og det vil ha en forsterkende effekt på antidepressiva, forteller Henriksen.

LES OGSÅ: Er du alltid trøtt og sliten? Dette kan være årsaken

Reagerer forskjellig på lys og endringer

Det er teorier rundt hvorfor noen opplever å få vinterdepresjoner og andre ikke, forteller Henriksen, og sannsynligvis har det noe med følsomheten vår for lys og for endringer å gjøre. Noen er mer følsomme enn andre, både for endringer som påvirker den biologiske klokken og for hvordan lyset virker på oss allerede fra det treffer øyet.

Grunnen til at lys på dagtid er så bra er blant annet at det øker nivåene av serotonin, noradrenalin, dopamin og andre signalstoffer i hjernen. Dette er de samme stoffene som vi prøver å øke ved bruk av antidepressiva, forteller Henriksen.

LYS: Nok lys er det viktigste om du opplever at vinteren gjør deg slapp og trist. Trening er også kjent for å kunne lette på humøret. FOTO: NTB Scanpix
LYS: Nok lys er det viktigste om du opplever at vinteren gjør deg slapp og trist. Trening er også kjent for å kunne lette på humøret. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Få nok lys, sunn mat og ikke for mye alkohol

Det aller beste rådet mot vinterdepresjoner er derfor å sørge for å få lys – helst utenifra – hver dag.

- Det du kan gjøre er å få nok lys. Du kan ta en tur til syden. Det er sunt, sier Henriksen.

Har du fått mye lys om sommeren vil det kunne holde plagene borte en stund utover høsten og på samme måte vil en sydentur i november eller desember kunne holde symptomene unna til vi kommer nærmere de lysere dagene.

Lysbehandling med en lyskasse om morgenen er til god hjelp, ifølge Henriksen. Det aller viktigste er imidlertid at du får lys utenifra. Lyset ute er langt sterkere enn det du får inne, og en time utendørs når solen fortsatt er oppe er derfor å anbefale.

- Alkohol gir dårligere søvn og søvn er et av de største problemene hos de som er vinterdeprimerte. Alkohol vil også undertrykke melatonin, så om du drikker mer alkohol om vinteren så kan det forsterke problemet, påpeker Henriksen.

Mat med mye tryptofan derimot kan være til noe hjelp. Med lite tryptofan har kroppen vanskeligere for å danne seretonin. Å spise en porsjon havregrøt til frokost om vinteren er derfor et godt tips, men det er altså lys som virkelig hjelper mye i de fleste tilfeller.

Om du opplever vinterhalvåret som spesielt tungt, bør du oppsøke lege, råder Madsen.

- Om man plutselig har vanskelig for å få hverdagen til å henge sammen og ikke har lyst eller overskudd til de tingene man pleier bør man oppsøke lege, som nettopp kan hjelpe deg med å finne ut om det er snakk om en depresjon eller kanskje noe annet.

LES OGSÅ: - Den tunge klumpen slapp da jeg kom meg ut i naturen

LES OGSÅ: Slik ble Malin kvitt angsten

Til forsiden