De beste yogaøvelsene mot menssmerter

Kan yoga være det du trenger for å komme deg gjennom PMS og mensen?

YOGA: Pusteøvelser og myke bevegelser er bra for «kvinners hormon balanse». FOTO: NTB scanpix
YOGA: Pusteøvelser og myke bevegelser er bra for «kvinners hormon balanse». FOTO: NTB scanpix Vis mer
Publisert

Det er gynekolog Jitka Sladkova ved Oslo Medisinske Senter som tipser om oss noe hun kaller hormonell yoga, da vi er i prat om PMS og menssmerter.

Det måtte vi sjekke opp i det nordiske yoga-miljøet.

LES OGSÅ: - Det har eksplodert i Norge, sier ekspert

«Kvinners hormon balanse»

Når vi snakker om «kvinners hormon balanse», yoga og menstruasjon, så handler det om at menstruasjonssyklusen vår er et stress-sensitivt system og at vi må forstå og ivareta hormonene våre.

- Men hva betyr dette helt konkret?

- Vi ser i vårt daglige arbeid at når parasympatikus, den hvilende delen av nervesystemet, blir aktivert gjennom pusting, yoga og meditasjon, så øker fertiliteten, menopause-problemene minsker og mensplagene minsker eller forsvinner helt, sier Elisabeth Engqvist, grunnlegger og daglig leder av MediYoga International.

Stresshormoner og kjønnshormoner påvirker hverandre direkte hos kvinner, mens det tar en stund før det får påvirkning hos menn. Mens kvinner kan miste sexlysten umiddelbart under stress (og det er også vanskeligere å bli gravid), kan menn fortsette å ha sexlyst selv ved langvarig stress.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer