YOGA: Pusteøvelser og myke bevegelser er bra for «kvinners hormon balanse». FOTO: NTB scanpix
YOGA: Pusteøvelser og myke bevegelser er bra for «kvinners hormon balanse». FOTO: NTB scanpix Vis mer

De beste yogaøvelsene mot menssmerter

Kan yoga være det du trenger for å komme deg gjennom PMS og mensen?

Det er gynekolog Jitka Sladkova ved Oslo Medisinske Senter som tipser om oss noe hun kaller hormonell yoga, da vi er i prat om PMS og menssmerter.

Det måtte vi sjekke opp i det nordiske yoga-miljøet.

LES OGSÅ: - Det har eksplodert i Norge, sier ekspert

«Kvinners hormon balanse»

Når vi snakker om «kvinners hormon balanse», yoga og menstruasjon, så handler det om at menstruasjonssyklusen vår er et stress-sensitivt system og at vi må forstå og ivareta hormonene våre.

- Men hva betyr dette helt konkret?

- Vi ser i vårt daglige arbeid at når parasympatikus, den hvilende delen av nervesystemet, blir aktivert gjennom pusting, yoga og meditasjon, så øker fertiliteten, menopause-problemene minsker og mensplagene minsker eller forsvinner helt, sier Elisabeth Engqvist, grunnlegger og daglig leder av MediYoga International.

Stresshormoner og kjønnshormoner påvirker hverandre direkte hos kvinner, mens det tar en stund før det får påvirkning hos menn. Mens kvinner kan miste sexlysten umiddelbart under stress (og det er også vanskeligere å bli gravid), kan menn fortsette å ha sexlyst selv ved langvarig stress.

- Jeg tør påstå at en kvinnes helse og stressnivå kan ses i sammenheng med hvordan kvinnen har det i menssyklus og menopause, sier Engqvist.

LES OGSÅ: Har du hørt om mensfluensa?

Å gjøre yoga for hormonene

Nervesystemet og hormonsystemet er sterkt sammenkoblede og gjensidig avhengige av hverandre. Når den aktive delen i nervesystemet reagerer, sympatikus, så aktiveres det stresshormoner som kortisol, adrenalin og noradrenalin i kroppen.

I neseborene og i dypet av lungene har vi flere nervetråder til parasympatikus så dype åndedrag gjennom nesen aktiverer den rolige delen av nervesystemet slik at kroppen kan begynne å helbrede seg selv i stedet for å håndtere stress.

- Hvordan, helt konkret, gjør vi yoga for hormonene?

- Å gjøre yoga for hormonene betyr at du gjør pusteøvelser sammen med myke bevegelser for å aktivere parasympatikus, men for å aktivere alle endokrine kjertler, inkludert bukspyttkjertel, skjoldbruskkjertel samt hypofysen og pinealkjertelen, så trengs bevegelse og fokustrening, sier Engqvist.

MediYoga handler om å være i hvert åndedrag, bevegelse, hvile og meditasjon, arbeide rolig og effektivt med å balansere og justere hormonsystemet som får store ubalanser ved langvarig stress.

Det bygger på chakrasystemet som i sin tur er knyttet til det endokrine kjertelsystemet, det vil si hormonsystemet.

- Det er da det blir dyp, langvarig effekt og hormonsystemet helbreder i dypet, sier Engqvist.

Du trenger ikke løpe lenge for å få knalleffekt. Vis mer

Tilbake til naturen

Maria Fürst, yogagründer og yogainstruktør, understreker at hun ikke er lege, men at hun snakker om yoga og hormonbalanse fra en yogalærers ståsted. Hun opplever også selv at yoga har en positiv innvirkning på hormonbalansen.

- Kroppen er ikke fienden din og hormonsystemet er ikke fienden din. Kroppen prøver å kommunisere til oss, og vi må lytte til signalene den sender. Er du stresset og i ubalanse gir det mer smerter i menstruasjonssyklusen, så i yoga er vi opptatt av hormonell balanse, sier Fürst.

Dette handler også om at vi ikke lever i pakt med naturen lenger, og dette er fascinerende med yoga. Det er et et system hvor du blir minnet på at du har en kropp og at den er en del av naturen og at vi må spille på lag med den. At vi ikke bare er hoder.

- Vi må finne tilbake til samspillet mellom kropp og sinn, det er gammel filosofi i møte med en moderne måte å praktisere yoga på. Holde roen, sone inn, kjenne etter, være på lag med kroppen, sier hun.

I yoga blir vi minnet om at vi er i pakt med naturen, bare navnene på stillingene bidrar til det, det at vi har solhilsen og så videre.

- Yoga er et fint verktøy og praksis for å komme tilbake til kroppen, at det er noe med sykluser, hormonbalanse, men også at ting henger sammen, med solen og månen og alt det du ikke har lov til å si høyt i Norge i dag hvis du vil bli tatt seriøst, sier hun.

Med det sagt er Fürst opptatt av å tilgjengeliggjøre yoga og synes vi bør referere til hormoner, organer, nervesystemet og medisinske termer. Slik kan vi få nytte av det i de livene vi lever.

Yoga stillinger for kvinner:

Når vi spør Fürst om det er noen fellesnevner mellom stillinger som anbefales for kvinners hormon balanse, henviser hun til restorativ yoga.

- I min bok YOGA – din vei til balanse, flyt og styrke fremhever jeg to enkle stillinger i kapittelet om restorativ yoga, Restorative Butterfly og Childs Pose, fordi de går rett på kvinneplager, sier hun.

BARNET MED FULL STØTTE (Salamba Balasana): Denne foroverbøyen strekker ryggen, letter anspente skuldre og bidrar til å roe ned sinnet. Fordi den etterlikner babyenes hvilestilling, kan den også gi en ekstra følelse av trygghet og støtte.Denne øvelsen virker bra mot menstruasjonssmerter. Den lindrer ekstra godt hvis du plasserer nevene foran eggstokkene som vist på bildet. Len deg forover med hendene her, og gjør for øvrig som beskrevet over.
BARNET MED FULL STØTTE (Salamba Balasana): Denne foroverbøyen strekker ryggen, letter anspente skuldre og bidrar til å roe ned sinnet. Fordi den etterlikner babyenes hvilestilling, kan den også gi en ekstra følelse av trygghet og støtte.

Denne øvelsen virker bra mot menstruasjonssmerter. Den lindrer ekstra godt hvis du plasserer nevene foran eggstokkene som vist på bildet. Len deg forover med hendene her, og gjør for øvrig som beskrevet over. Vis mer
SOMMERFUGL PÅ RYGGEN (Supta Baddha Konasana): Dette er en mild bakover bøy som åpner opp bekkenet, hoftene, brystet og skuldrene – og dermed gir en deilig motvekt til sitting og skriving på data maskin, teksting, bæring av tunge poser, amming og andre ting vi driver med i livet vårt.
SOMMERFUGL PÅ RYGGEN (Supta Baddha Konasana): Dette er en mild bakover bøy som åpner opp bekkenet, hoftene, brystet og skuldrene – og dermed gir en deilig motvekt til sitting og skriving på data maskin, teksting, bæring av tunge poser, amming og andre ting vi driver med i livet vårt. Vis mer

Lindqvist har også noen tips til stillinger:

  • For skjoldbruskjertelen anbefales skulderløft og nakkerull.
  • Ved diabetes anbefales lang, dyp pust og ryggfleks.
  • Ved PMS, ryggfleks i sommerfuglen og lange dype åndedrag.
  • Ved menopause, lang dyp pust, ryggfleks i sommerfuglen og dynamisk kobra.

Stress starter i hodet med en tanke om trussel. For mer enn kortsiktig effekt, anbefaler vi alltid en meditasjon på 10 minutter som avslutning, for eksempel trappetrinnspust som aktiverer blant annet mellomgulvet (diafragma) som er koblet til lymfesystemet og vår ventilasjon. Pust inn i fire trinn, pust ut i fire trinn - i minst åtte minutter.

Vi har alle evnen til å helbrede oss selv, og kroppen vil gjerne balansere seg og alle hormoner bare den får muligheten.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: