BEKYMRING: Nøkkelen til vår egen lykke ligger i våre egne hender, og det første du bør gjøre er å slutte å bekymre deg over ting du ikke har kontroll over. Foto: © Stuart Pearce
BEKYMRING: Nøkkelen til vår egen lykke ligger i våre egne hender, og det første du bør gjøre er å slutte å bekymre deg over ting du ikke har kontroll over. Foto: © Stuart Pearce
Lykke

De eneste 5 tingene du kan kontrollere i livet

Mentalcoach Christine Otterstad: - Tenker du for mye på ting som du ikke får gjort noe med kan dette føre til mye unødvendig stress.

KK.NO: Alle ønsker vi å være lykkelige, men dessverre er ikke livet bare en dans på roser. Motgang, utfordringer og vanskelige valg er tross alt noe vi alle må gjennom fra tid til annen, og da er det lett å føle på både irritasjon og bekymringer.

Og det er nettopp her mange av oss gjør feil.

Å bekymre seg er nemlig noe de fleste er litt for flinke til, og ofte handler dette om en lang rekke «tenk hvis» og «hva om». Og kanskje blir du også irritert og nedstemt dersom ting ikke går som det skal.

– De aller fleste bekymringer vi har vil aldri skje. Tenker du mye på ting som du ikke får gjort noe med, kan dette lett føre til mye unødvendig stress, sier mentaltrener og KKs faste livsstilscoach Christine Otterstad til KK.no.

Hun påpeker at nøkkelen til vår egen lykke ligger i våre egne hender. Og det første du bør gjøre er å kun forholde deg til ting du selv faktisk kan kontrollere, og glemme alt annet.

LES OGSÅ: Er selvtilliten på bånn?

Den eneste du har kontroll over er deg selv

Dersom du legger sammen all den tiden du bruker på å gruble og tenke på ting som du ikke får gjort noe med, vil du bli svært overrasket over hvor mye tid det er snakk om. Tid du faktisk har kastet bort på tull.

EKSPERT: Mentaltrener og KK's faste livsstilscoach, Christine Otterstad. Foto: All Over Press NorwayAll Over Pr
EKSPERT: Mentaltrener og KK's faste livsstilscoach, Christine Otterstad. Foto: All Over Press NorwayAll Over Pr Vis mer

– Tenk hvor annerledes livet hadde vært dersom du heller hadde brukt all denne tiden på ting du faktisk kunne endre, sier hun.

– Spør deg selv; er dette noe jeg kan gjøre noe med? Hvis ja, så gjør det. Hvis nei, så er det kanskje ikke ditt problem, legger hun til.

I det store bildet er det nemlig bare én ting vi virkelig har kontroll over her i livet, og det er oss selv. Hva andre mennesker gjør er utenfor vår kontroll.

– Hvordan vi skal takle ting og leve våre liv er opp til oss selv. Og når man forstår dette er det mye enklere å ta ansvar for eget liv, og faktisk leve det slik du ønsker, forklarer hun.

Her er de fem eneste tingene du selv kan kontrollere, ifølge Otterstad. Og de beste tipsene til hvordan du selv kan sørge for å bli så lykkelig som du ønsker.

1. Positive holdninger

Er glasset halvfullt eller halvtomt? Din holdning til omverdenen har mye å si for hvor tilfreds du vil føle at du er med livet ditt.

– Vår grunnleggende holdning til livet, og hvordan du møter mennesker og situasjoner i hverdagen er det som avgjør om du er lykkelig eller ikke. Så enkelt er det, forteller hun.

Dette kan være alt fra hvordan du velger å takle en sinna sjef, til hvordan du forholder deg til været.

– Været kan vi for eksempel ikke gjøre noe med, men vår holdning til været kan vi styre selv, legger hun til.

Fokuser på de tingene i livet ditt som faktisk er bra, og vær takknemlig for det du har. Jo mer du fokuserer på det positive, jo mer positivt vil du føle at livet ditt er.

SELVBILDE: Å rakke ned på seg selv vil ikke hjelpe på selvfølelsen, derfor er det kjempeviktig å snakke seg selv opp. Foto: Plainpicture
SELVBILDE: Å rakke ned på seg selv vil ikke hjelpe på selvfølelsen, derfor er det kjempeviktig å snakke seg selv opp. Foto: Plainpicture Vis mer

2. Snakk deg selv opp

Sliter du med dårlig selvtillit kan du ikke forvente at andre skal få deg til å føle deg bedre, dette er noe du må ta tak i på egen hånd. Rakker du ned på deg selv vil du kun gjøre vondt verre, derfor mener Otterstad at det er viktig å snakke seg selv opp.

– Du er den eneste som hører på alt du selv sier og tenker i løpet av en hel dag, derfor er det viktig at du snakker pent til deg selv og om deg selv. Tenk over hva som er dine gode kvaliteter, hva du er flink til, og ros deg selv, anbefaler hun.

3. Sørg for nok mosjon

Det er ikke mulig for alle å få en syltynn modellkropp eller den perfekte sprettrumpa, men det er mulig for oss alle å bli den beste versjonen av oss selv. Noe som selvsagt krever at du gjør en innsats. Setter du deg ned i godstolen med potetgullposen hver eneste kveld, så er det rett og slett heller ingen poeng i å klage over hvordan kroppen din ser ut.

– Det er en stor del av jobben min å få folk til å innse at det bare er dem selv som kan gjøre noe med deres fysiske tilstand. Ønsker du å være sunnere, slankere eller sterkere – så kan du det. Men det er det kun du selv som kan gjøre noe med, sier mentaltreneren.

Sørg derfor for å få nok fysisk mosjon i hverdagen, og du vil føle deg bedre både innvendig og utvendig.

LES OGSÅ: Bli kvitt negative tanker

FYSISK AKTIVITET: Sørg for å spise sunt og variert og få nok fysisk mosjon i hverdagen, og du vil føle deg bedre både innvendig og utvendig. Foto: Scanpix Norway
FYSISK AKTIVITET: Sørg for å spise sunt og variert og få nok fysisk mosjon i hverdagen, og du vil føle deg bedre både innvendig og utvendig. Foto: Scanpix Norway Vis mer

4. Spis sunt og balansert

Du kan riktignok ikke garantere deg selv et liv helt uten helseproblemer eller sykdom, men en god helse handler svært mye om livsstil. Og din egen livsstil har du selv full kontroll over. I tillegg til tilstrekkelig med fysisk aktivitet er kostholdet ditt svært viktig. Sørg for å spise variert, og få i deg nok frukt og grønnsaker og fet fisk. 

5. Sørg for nok søvn

En god natts søvn er svært viktig for både kropp og sinn, og vil gi deg energi nok til å klare deg gjennom dagens mange utfordringer. Er du oppe hele natten kan du heller ikke klage over at du er trøtt når du står opp. Sørg for å legge deg til en rimelig tid, så blir det mye lettere å møte dagen med et smil.

Til forsiden