NÅ VIL KVINNER BLI MYE STERKERE: - Vi vil ikke bare bli sterkere, men atletisk sterkere, sier KKs treningsekspert Anne Marte Sneve. Foto: Colourbox
NÅ VIL KVINNER BLI MYE STERKERE: - Vi vil ikke bare bli sterkere, men atletisk sterkere, sier KKs treningsekspert Anne Marte Sneve. Foto: Colourbox
Treningstrender 2015

De hotteste treningstrendene i 2015

Tre ting vil dominere.

KK.NO: Hvordan skal vi trene i 2015? Jo, hardt, kort og effektivt, eller rolig og harmonisk.

Vi skal enten svette som en gal, eller gå på yogainspirerte mindfulnesstimer på treningssenteret.

Eller kanskje bare ta en liten solhilsen - splitter naken?

Ifølge KKs egen treningsguru, Anne Marte Sneve, er det tre store trender som skiller seg ut:

1. Vi vil prøve å forbrenne flest mulig kalorier på kortest mulig tid.
2. Vi vil trene styrke med egen kroppsvekt.
3. Vi vil roe ned med body/mind-trening.

Anne Marte Sneve er KKs treningsguru. Foto: KK-redaksjonen
Anne Marte Sneve er KKs treningsguru. Foto: KK-redaksjonen Vis mer

Trening for tidsklemma

Amerikanerne kaller det for HIT-trening, mens det heter «tidsklemmetrening» her hjemme.

– Det står for High intensity Interval Training, og er altså intervalltrening med høy intensitet. Dette er korte økter, der intensive perioder med full gass følges av korte perioder med pause, sier hun.

Treningssentrene har allerede timer som tilbyr dette, og Sneve spår at det vil komme enda flere varianter. Crossfit er også basert på samme prinsipp, med høy intensitet.

Ifølge Sneve er fordelen her at folk i farta faktisk får tid til å trene. For litt trening er veldig mye bedre enn ingenting, og hvis du har lite tid, er det smart å skru opp intensiteten, råder hun.

I gang med HIT på 1-2-3

Er du utrent, eller det er lenge siden du kjente på makspulsen, bør du være litt forsiktig med HIT, for det var flere tilfeller av «rhabdomyolyse» i fjor, som er en akutt og alvorlig tilstand som skyldes at man har begynt å trene for hardt, for fort.

Så hvis du er nybegynner, må du starte rolig, er tipset.

Hvordan begynner vi med HIT?

– Har du hørt om tabata eller gerilja-cardio? Last ned en av gratis-appene som finnes, de hjelper deg å holde styr på serier og pauser. Start rolig de første øktene og gass på etterhvert, sier Sneve.

KORTE ØKTER - BÅNN GASS: Hit-trening er det nye nå, og er preget av korte intervaller. Foto: All Over Press
KORTE ØKTER - BÅNN GASS: Hit-trening er det nye nå, og er preget av korte intervaller. Foto: All Over Press Vis mer

Med egen kropp som vekt

En annen stor trend nå, er å trene styrke med egen kropp som vekt. Treningsformen troner høyest på American College of Sports Medicine (ACSM) sin liste over hvilke treningsformer som kommer til å slå mest an.

– Dette er også noe vi PT-er opplever økt etterspørsel etter. Vi vil ikke bare bli sterkere, men «atletisk» sterkere. Når dette utøves som idrett kalles det calisthenics, og målet er å få bedre styrke, balanse, koordinasjon og smidighet. Folk vil at trening skal være gøy, og hva er vel morsommere enn å være apekatt, sier Sneve.

Det fine med denne typen trening er at det krever lite utstyr, for det er jo din egen kropp som er utstyret. Dessuten er det lett å justere etter ferdighetsnivå, og du kan gjøre det både ute og inne.

Mange sentre tilbyr saltimer, og det er også kommet utendørsparker med apparater som skal inspirere til egenvekttrening flere steder i Norge, blant annet Tufteparken.

- Vi vil bli sterkere

Kroppen-som-vekt-bølgen har også sammenheng med en annen klar trend, mener Sneve.

– Flere og flere kvinner vil bli sterkere. Jenter har begynt å løfte vekter, sier hun.

Selv heier treningseksperten på styrketrening for jenter, og er derfor godt fornøyd med utviklingen.

– Dette er veldig positivt, særlig siden styrketrening er direkte forebyggende mot benskjørhet og belastningsskader. Jeg tror det vil komme saltimer med nye og fancy navn, men der prinsippet er god, gammeldags styrketrening, sier hun.

Vi vil trene styrke! Styrketrening blir populært - både med vekter og spesielt med kun bruk av din egen kroppsvekt. Foto: All Over Press
Vi vil trene styrke! Styrketrening blir populært - både med vekter og spesielt med kun bruk av din egen kroppsvekt. Foto: All Over Press Vis mer

Hun advarer likevel mot farene ved overdrevet fokus på muskler og vekt:

– Mottoet «strong is the new skinny» var positivt i starten, siden idealet gikk fra å være tynn til å bli sterk. Men noen jenter vil nå bli både tynne og sterke, altså ha lav fettprosent og synlige muskler, sier hun.

Å ha for lav fettprosent over tid er absolutt ikke forsvarlig for oss jenter, nemlig. Ikke bare vil vi bli mer kresne på hva vi bruker tiden vår på i 2015, vi vil også kreve mer av de personlige trenerne.

Sjelen i fokus

Men hva med trening for sjelen? Yoga og annen body/mind-trening har definitivt kommet for å bli, og seiler opp som en enda større trend i 2015.

– Vi lever i et stresset samfunn, og derfor vil flere kjenne på at de ikke bare trenger hard trening, men også trening i det å slappe av og å være i «nuet». En del synes fortsatt yoga er litt for åndelig, og trolig vil det komme flere treningstimer som kombinerer yoga, stressmestring og mindfulness på en folkelig måte, spår Anne Marte.

VI VIL STRESSE NED: Yoga og andre sjelfulle treningsformer vil bare bli enda større i 2015, spår treningseksperten. Foto: Alamy
VI VIL STRESSE NED: Yoga og andre sjelfulle treningsformer vil bare bli enda større i 2015, spår treningseksperten. Foto: Alamy Vis mer

Hvorfor bør vi prioritere denne typen trening i en stresset hverdag?

– Fordi det er bra for nettopp oss som har en stresset hverdag. Bevegelighetstrening kan være selve nøkkelen til å redusere den dårlige effekten all stillesittingen har på oss. Jeg kommer faktisk ikke på én eneste ting som ikke er bra med denne typen trening.

Denne saken er opprinnelig publisert i KK2. 

Til forsiden