Fiskegrateng

De sunneste fiskegratengene

Dette bør du se etter når du velger fiskegrateng.

FISKEGRATENG: Hvor mye fisk er det egentlig i en fiskegrateng? Dette er noe av det viktigste du bør se etter, mener ekspertene. Foto: NTB Scanpix
FISKEGRATENG: Hvor mye fisk er det egentlig i en fiskegrateng? Dette er noe av det viktigste du bør se etter, mener ekspertene. Foto: NTB Scanpix Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Fisk er noe de fleste av oss med stor fordel kan spise mer av, og selv om det sunneste valget er å gå for rene fiskefileter, så er det også godt med litt variasjon. Da kan for eksempel en fiskegrateng være et fint alternativ.

Men er det egentlig så mye fisk i en fiskegrateng? Og hva bør du se etter når du skal velge? Her har ernæringsekspertene klare svar.

– En viktig ting å se etter på pakken er andelen fisk. Jeg vil si at det er det viktigste. En høy andel fisk vil samtidig gi en høy andel proteiner, noe som bidrar til at du får et mettende og godt måltid, sier ernæringsfysiolog og fagsjef i Grete Roede AS, Kari Bugge til KK.no. 

Det kalles tross alt fiskegrateng, derfor skulle det bare mangle produktet inneholder mer fisk enn det inneholder for eksempel makaroni.

LES OGSÅ: Fisken som er full av protein

Bør ha minst 50 prosent fisk

Også klinisk ernæringsfysiolog i BraMat.no, Cathrine Borchsenius anbefaler at du ser etter fiskegratenger som har et høyt innhold av fisk, og jo mer jo bedre. Men da hun og kollegaene ved BraMat.no testet fiskegratenger i fjor, fant de at flere av dem slett ikke inneholdt så mye fisk.

– Noen av dem inneholdt kun rundt 20-30 prosent fisk, og det er ikke mye. Jeg mener at en fiskegrateng bør helst ha i hvert fall 50 prosent fisk, sier hun til KK.no. 

FISK? En fiskegrateng bør helst ha i hvert fall 50 prosent fisk, ifølge Cathrine Borchsenius, men mange har faktisk ikke mer enn 20 til 30 prosent fisk. Foto: Stine Helén Tunstrøm
FISK? En fiskegrateng bør helst ha i hvert fall 50 prosent fisk, ifølge Cathrine Borchsenius, men mange har faktisk ikke mer enn 20 til 30 prosent fisk. Foto: Stine Helén Tunstrøm Vis mer

De to fiskegratengene som kom på topp i deres test var Jippi Fiskegrateng med torsk, med 50 prosent fisk og lite salt og mettet fett, og Findus Fransk fiskegrateng med hele 75 prosent fisk og et «greit» saltinnhold. 

Sistnevnte har derimot noe mer mettet fett enn de andre typene, og havnet derfor på andreplass.

LES OGSÅ: Bytt ut kjøttet med mager fisk

Se etter den med lite salt og mettet fett

Fiskeinnholdet er likevel ikke det eneste du bør tenke på når du skal kjøpe fiskegrateng. Både Borchsenius og Bugge påpeker at både saltinnholdet og mengden mettet fett er ting du bør se etter på etiketten.

– Andelen mettet fett bør være lav. Et fiskemåltid der det er pøst på med ost, smør eller fløte, kan fort spise opp helsegevinsten av å velge fisk til middag, sier Bugge og minner om at også saltinnholdet bør være lavt. 

– Når det kommer til innhold av makaroni eller potet, så er jo ikke det usunt, men mer et spørsmål om hva du faktisk betaler for. En fiskegrateng med mye fisk bør vi være villige til å betale mer for enn en som i hovedsak inneholder makaroni eller potet, legger hun til.

Kalorimessig er det slett ikke så ille å spise fiskegrateng i seg selv, men så kommer det selvsagt an på hva man serverer den med.

LES OGSÅ: Enda en grunn til å spise fet fisk

EKSPERT: Ernæringsfysiolog og fagsjef i Grete Roede AS, Kari Bugge. Foto: Privat
EKSPERT: Ernæringsfysiolog og fagsjef i Grete Roede AS, Kari Bugge. Foto: Privat Vis mer

Tilbehøret er vel så viktig

Det er jo ikke til å komme unna at hva du serverer som tilbehør selvsagt også har en del å si for hvor sunt måltidet blir. Og kanskje liker du å ha en dæsj rømme, stekt løk eller stekt bacon ved siden av – du vet, bare for å gjøre det litt mer fristende.

– Jeg vil jo si at rømme og bacon ikke hører hjemme i et slikt måltid, det er jo bare med på å ødelegge både for et sunt næringsinnhold og for smakene. Råkost eller råstekte grønnsaker er derimot å anbefale, sier fagsjefen.

Borchsenius er helt enig i at du gjør lurt i å velge grønnsaker som tilbehør. 

– Du bør for eksempel ikke spise det med kun poteter ved siden av, og det er det jo noen som gjør. Siden flere av fiskegratengene også inneholder potet eller makaroni, så får du jo dekket karbohydrat-delen, forteller Borchsenius.

Grønnsaker får du derimot ikke i fiskegratengen, og for at det skal bli et balansert måltid, bør du sørge for at mesteparten av tilbehøret er nettopp grønnsaker. For eksempel kan råkostsalat være et ypperlig valg.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer