SUNNE KNEKKEBRØD: Det er mange knekkebrødtyper å velge mellom, men ikke alle er like sunne.  Foto: Amalie Solnørdal Nærø
SUNNE KNEKKEBRØD: Det er mange knekkebrødtyper å velge mellom, men ikke alle er like sunne. Foto: Amalie Solnørdal Nærø Vis mer

Glutenfrie Knekkebrød

De sunneste knekkebrødene

Vet du hvilke kornslag du bør velge og hvor mye salt det egentlig er i dem?

Knekkebrødpakkene i butikken kan fortelle om innhold av rug, havre, ekstra fiber, frø og saltinnhold, men i jungelen av forskjellige sorter - hvilke knekkebrød er egentlig sunnest?

- Det er mange fellestrekk i kornslagene, men de har alle hver sin fordel for helsen din. Det forteller klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør. 

Knekkebrød er en stor del av kosten til mange nordmenn. Vi erstatter det gjerne med brød for å variere kosten, og i butikkene finnes det mange alternativer. Sundfør kan fortelle at kornslagene har forskjellige helsegevinster.

LES OGSÅ: De sunneste yoghurtene

Bygg, rug eller spelt?

- Bygg og havre har for eksempel ekstra mye av fiberet som heter betaglukaner. Det har en kolesterolsenkende effekt, sier Sundfør.

Derfor kan bygg og havre være ekstra fordelaktig for deg som har høyt kolesterol, men Sundfør mener det uansett er lurt å inkludere disse kornslagene når du skal kjøpe både knekkebrød og brød. 

I andre knekkebrød er hovedkornslaget rug. Sundfør forteller at sammalt rug har enda mer fiber enn fullkorn i forhold til de andre vanlige kornslagene. Dette gir ekstra lav glykemisk indeks, som betyr stabil blodsukkerpåvirkning. 

- Alt sammalt mel har mye fiber og gir stabilt blodsukker, men rug er likevel det aller beste valget for de som sliter med dårlig blodsukkerregulering, sier Sundfør. 

Spelt finnes også i mange typer knekkebrød. Sundfør understreker at grov spelt er sunt, men det finnes også knekkebrød med siktet spelt. 

- Dette er gjerne de helt lyse knekkebrødene. Men de fleste speltknekkebrødene er laget med sammalt spelt, sier Sundfør.

Spelt inneholder også mest protein av de nevnte kornslagene. Så lenge du velger knekkebrød med sammalt spelt sitter du igjen med et sunt og proteinrikt knekkebrød. 

LES OGSÅ: Kosematen du kan spise så MYE du vil av

Pass opp for saltinnhold

Vi ser gjerne på knekkebrød som en sunn del av kostholdet vårt. Det kan kanskje overraske noen at mange knekkebrød er proppfulle av salt. Sundfør mener det er viktig å sammenligne typene av knekkebrød når du er i butikken, og velge de som har lavest saltinnhold. 

- Det står oppgitt på pakkene i antall gram per hundre gram. Noen av knekkebrødene har opptil 2 gram, som er på nivå med enkelte potetgullposer, sier hun.

Det anbefales ikke mer enn 5 gram salt om dagen, og nordmenn spiser ofte det dobbelte, i følge Sundfør. 

- Til og med noen grove knekkebrød vi tror er sunne, kan inneholde masse salt. Knekkebrød er noe som inngår i hverdagskostholdet vårt, så det er viktig å passe på det, sier hun. 

Hvor mye salt som bør være maksgrense er vanskelig å si, mener Sundfør. Det kommer an på størrelsen på knekkebrødet og hvor mye du spiser av det. Ta deg tid til å sammenligne knekkebrødene og saltinnholdet før du kjøper.

LES OGSÅ: Er egentlig honning sunnere enn hvitt sukker?

Knekkebrød inneholder mange sunne kornslag.  Foto: Shutterstock / Max Smolyar
Knekkebrød inneholder mange sunne kornslag. Foto: Shutterstock / Max Smolyar Vis mer

Glutenallergi eller lavkarbo

Gluten og glutenallergi er ingen ukjent sak i helsenorge. Glutenfrie knekkebrød er derimot ikke det beste valget, mener Sundfør. Styr unna hvis det ikke er helt nødvendig;

- Glutenfrie knekkebrød har generelt mindre fiber og mindre næringsstoffer. Så det er et dårligere valg med mindre du har cøliaki. Det finnes likevel noen unntak; se etter glutenfrie knekkebrød som er laget med frø i stedet for mel. De kan være næringsrike og inneholder mye vitaminer og mineraler, sier hun.

Har du et lavkarbokosthold må du også være ekstra påpasselig, mener ernæringsfysiologen.

Hun forteller at fra et helseperspektiv skal det ikke være nødvendig å se etter knekkebrød med mindre karbohydrater. Hun har likevel et viktig råd til de som ønsker lavkarboknekkebrød: 

- Hvis du ønsker å spise knekkebrød med mindre karbohydrater, se etter alternativer med solsikkekjerner, sesamfrø og linfrø. Det gir mer fett som erstatning for karbohydratene, sier hun.

LES OGSÅ: Ingers lavkarbo-brød kan bidra til raskere vektnedgang

Mye fiber og fullkorn, lite salt

Så lenge du velger knekkebrød med mye fiber og fullkorn og lite salt, har du gjort et godt valg, ifølge ernæringsfysiologen. Men som med alt annet er moderasjon viktig. 

- En ting man kan tenke på når man spiser knekkebrød er at det har vel så mye å si hva man har på toppen. Noen velger sunt knekkebrød, men har du mange skiver ost på toppen kan det være kaloririkt, sier Sundfør.

Hun foreslår et variert kosthold også i måltider med knekkebrød, og trekker frem avokado og makrell i tomat som gode og sunne eksempler på pålegg (bare vær obs på at det sunne fettet også inneholder en del kalorier). 

Ernæringsfysiologen understreker at knekkebrød uansett er sunt, så lenge du passer på saltinnholdet neste gang du handler knekkebrød og varierer kosten din. 

LES OGSÅ: Knekkebrødtrikset du MÅ prøve

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: