Jogging

Dekk hodet når du trener ute i varmen

Veldig viktig for å unngå overopphetelse og dehydrering, som er særlig fort gjort i sydligere strøk.

IKKE GLEM Å HA NOE PÅ HODET: En caps eller et skjerf knytt rundt hodet kan forebygge overopphetelse og dehydrering, forteller eksperten.  Foto: Thinkstock.com
IKKE GLEM Å HA NOE PÅ HODET: En caps eller et skjerf knytt rundt hodet kan forebygge overopphetelse og dehydrering, forteller eksperten. Foto: Thinkstock.com Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Endelig er sommeren her. I tillegg til at du kan fråtse i masse sunne godsaker, kan du også ta treningsøktene dine ute i skog og mark - fremfor på tredemølla, eller i salen på treningssenteret. Faktisk har studier vist at det å løpe/trene ute er et langt bedre alternativ, ettersom den friske luften har en unik evne på den mentale helsen din. Sommervarmen (hvert fall den i sydligere strøk) kan imidlertid by på en del utfordringer.I tillegg til at det blir langt viktigere å få i seg nok vann, er det også andre ting du bør tenke på, som ikke er fullt så viktig i treningsstudio. LES OGSÅ: Gjør du denne løpetabben?

Ha noe på hodet i sommervarmen!

– Man bør absolutt ha noe på hodet, forteller treningsekspert Helle G. Bornstein, som driver Smart Trening i Oslo, og bloggen Hellebornstein.no.Enten du skal ta en joggetur på stranden når du er på ferie i litt sydligere strøk, eller du skal ut i solen her hjemme, er dette et viktig grep for å unngå overoppheting. – Du svetter mer enn ellers når du trener i varmen, og det er lettere å bli dehydrert.Når det er sterk sol, blir det derfor ekstra viktig å ha noe på hodet. For eksempel en caps eller et skjerf. Er du allerede ut i skogen og kjenner at det begynner og bli litt for varmt, kan du knyte t-skjorten rundt hodet. – Husk også å drikke nok vann før, under og etter økten. Bornstein minner om at du aller helst bør trene på morgenen eller kvelden når det er varmt ute, ettersom solen ikke vil være så sterk og du trenger mest sannsynlig ikke noe hodeplagg. Husk også å alltid smøre deg med solkrem i god tid før treningsøkten.(Artikkelen fortsetter under bildet)LES OGSÅ: Derfor blir rumpa flatere

Ikke overdriv treningen i ferien

Nå som det er ferie, blir det ofte ekstra god tid trening. Lange joggeturer langs stranda hver eneste morgen på ferien i Spania, motbakkeløp i fjellet her hjemme eller idylliske joggeturer langs danske kornåkre.Endelig strekker tiden til!Det er likevel viktig at du setter fokus på riktig trening. Blant annet kan det være at terrenget er annerledes enn det du er vant til. – Det kan være meget oppløftende å løpe i strandkanten, men husk at stranden skråner ned mot vannet, så du risikerer å løpe skeivt. Etter noen dagers trening i samme løype, kan du bli øm på yttersiden av knærne, har Jacob Gliese, løpeekspert og personlig trener, tidligere uttalt til Jyllandsposten. Han minner også om at du ikke bør trene for mye, selv om du har fått bedre tid i ferien.– Nå i ferien er det mange som blir toppmotiverte, og får lyst til å løpe hver dag. Men faren er at man risikerer å overtrene.Selv om du har bedre tid, anbefaler han at du ikke løper mer enn normalt, og fremdeles tilrettelgger og planlegger treningen. Løping er belastende for kroppen, og med mindre du er vant til å jogge hver dag, skal man ikke begynne med det i ferien. LES OGSÅ: Stram opp mage, rumpe og lår

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.