KRITISK TIL OSS SELV: Mange av oss har en indre stemme som kan være vår verste kritiker. Slik kan du få dempet den. FOTO: NTB scanpix
KRITISK TIL OSS SELV: Mange av oss har en indre stemme som kan være vår verste kritiker. Slik kan du få dempet den. FOTO: NTB scanpix Vis mer

Psykologi:

Demp din indre kritiker

Mange av oss har en stemme inni hodet som forteller oss ting som at vi er for tjukke, for late eller for dumme. Slik kan du få den til å slappe litt av.

Publisert

1. Erkjenn stemmen

For mange er den indre kritikeren en stemme som er en så naturlig del av dem at de ikke legger merke til den engang. Så først og fremst må du lære deg å identifisere den, for ellers kan du jo ikke gjøre noe med den. Den indre kritikeren er den stemmen som kjører på med negative budskap som: «Du er ikke god nok.» «Hvorfor sa du det? Det var åndssvakt!» «Hvorfor brøt du ikke inn?» også videre. Det kan også være denne stemmen som sier til deg før en eksamen at du kommer til å stryke eller at du helt sikkert ikke får jobben før et jobbintervju. Med andre ord er det en stemme som virker nedbrytende og ikke oppbyggende.

2. Gi stemmen mindre verdi

Den indre selvkritikeren har faktisk (hatt) en funksjon: Den prøver å passe på deg. Kanskje har du tidligere vært i en situasjon der du har gjort noe som har hatt ubehagelige konsekvenser for deg. Kanskje har folk ledd av deg, kanskje er du blitt mobbet, og da vil stemmen beskytte deg mot at det gjentar seg. Men problemet er at stemmen får overtaket og blir hard og nedbrytende framfor å være hyggelig og konstruktiv. Samtidig tilsvarer nødvendigvis ikke de situasjonene du er i nå, den situasjonen du var i tidligere. Derfor må du forsøke å minimere stemmen, slik at du ikke tillegger den for stor verdi.

BESTEM SELV: Kognitiv adferdsterapeut Serilinn Erlandsen gir flere råd til en bedre hverdag via Instagram-profilen @tenktankenut. Her deler hun et tips for hvordan du kan ha det bra. Video: Serilinn Erlandsen / @tenktankenut Vis mer

3. Still kritiske spørsmål

Mange av oss har smeltet sammen med vår indre kritiker, men når du først har klart å identifisere den og skilt den ut fra deg selv, kan du starte en dialog med den. Se på den med kjærlige øyne, som en venn som forsøker å hjelpe deg, men som bare ikke gjør det på en måte som gagner deg. Hvis du for eksempel har vært på en fest som egentlig var morsom, men har sagt en eneste ting som kanskje ikke var så smart, kan stemmen starte: «Det var dumt sagt! Hvorfor sa du det?» Og hvis du lytter, kan du komme til å glemme alt det hyggelige som skjedde. For å unngå dette kan du stille din indre kritiker spørsmål når den begynner: «Hva er det du egentlig vil?» «Gjør du noe godt for meg nå?» «Hvorfor snakker du sånn til meg?» «Tror du at jeg har behov for å høre dette?» «Er du helt sikker på at det var så slemt som du sier?» På den måten kan du kanskje få kritikeren til å stoppe litt opp.

ILLUSTRASJON: Anna Adelback-Houplain
ILLUSTRASJON: Anna Adelback-Houplain Vis mer

4. Tenk om du snakket sånn til andre

En annen måte å bli bevisst på hvor ubehagelig din indre kritiker er – og derved også bli bevisst på hvorfor du ikke skal lytte til den – er ved å overveie hva som vil skje hvis du snakket til en venn på samme måte som stemmen snakker til deg. Hvor mange venner ville du egentlig hatt hvis du svarte «du er en idiot» når en venninne kom og sa at hun var lei seg fordi hun hadde sagt eller gjort noe dumt. Og ville du selv vært venn med en som snakket til deg på samme måte som din indre kritiker snakker til deg? Neppe.

5. Erstatt kritikerens stygge ord med nøytrale ord

Et sted der den indre kritiker slår seg løs, er når vi står foran speilet. Da kan den begynne å fortelle oss at vi er for stygge, for tjukke, for rynkete og så videre. Noen vil da mene at for å nøytralisere stemmen skal fortelle seg selv at man er pen, deilig og så videre. Men det virker ikke for alle. Du vil heller ikke tro på det hvis noen går fra å si til deg at du er verdens største idiot til å si at du er det klokeste mennesket i verden. Det er et altfor stort sprang. Så i stedet for å erstatte de ubehagelige ordene med noen veldig positive, kan du finne noen mer nøytrale ord som du faktisk kan tro på. Så framfor å si at du ser forferdelig ut, kan du kanskje si at du ser ok ut, og så på et tidspunkt jobbe deg fram til å si at du ser bra ut. Du kan også se på deg selv med omsorg. Så hvis stemmen for eksempel sier «du ser ut som en 95-åring», bør du i stedet tenke: «Hvorfor ser jeg så trøtt ut? Jeg må gjøre noe godt for meg selv, for eksempel å legge meg tidlig.»

6. Avbryt den kritiske stemmen

Noen ganger når den indre selvkritikeren starter opp, kan det også hjelpe at du endrer på noe konkret. Noe som gjør at du må rette oppmerksomheten din et annet sted, noe som hindrer deg i å se innover. Det kan være en øvelse der du bevisst lar blikket gå fra klokken til lampen til tv-en hvis du sitter i stuen, og samtidig sier du inne i hodet ditt: «Jeg ser fra klokken til lampen til tv-en.» Og så gjentar du dette i to minutter. Det føles kanskje dumt, men det virker, for kritikeren klarer ikke å snakke så lenge du fokuserer på øvelsen. Hvis du er under «hardt angrep», kan det også hjelpe å flytte seg fysisk fra et sted til et annet, for eksempel å gå en tur i naturen. Vi vet at naturen hjelper i mange sammenhenger, for det skjer noe i hjernen og kroppen når vi kommer oss ut i naturen og sanser og merker den.

7. Si høyt det stemmen sier

En terapeutisk øvelse som du kan gjøre sammen med et menneske som du stoler på – og som bryr seg om deg – er å si høyt og ordrett det som din indre kritiker sier til deg. Psykologisk skjer det noe når man sier disse tingene høyt. Plutselig kan du selv høre hva det er du egentlig sier til deg selv og hvordan du ødelegger deg selv. Og samtidig vil det andre menneskets reaksjon – enten det er med ord, ansiktsuttrykk eller kroppsspråk – sannsynligvis også fortelle deg at din indre kritiker er helt på jordet.

Kilde: Maria Holkenfeldt Behrendt, psykoterapeut

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer