KONDISJON: Vi kvinner er glad i å trene kondisjon, men hvilken kondisjonstrening er egentlig den beste dersom man ønsker å gå ned i vekt? Foto: Fotolia
KONDISJON: Vi kvinner er glad i å trene kondisjon, men hvilken kondisjonstrening er egentlig den beste dersom man ønsker å gå ned i vekt? Foto: Fotolia
Trening

Den beste kondisjonstreningen for vekttap

Bør du løpe, sykle, svømme eller kjøre tøffe intervaller?

KK.NO: De fleste av oss vet at regelmessig fysisk aktivitet er viktig for å opprettholde god helse.

Likevel er det ikke til å legge skjul på at svært mange av oss kvinner ikke nødvendigvis trener for helsa sin skyld, men for å stramme opp kroppen og bli kvitt de ekstra kiloene rundt midjen.

Dersom du er en av disse har du helt sikkert hørt at styrketrening er gunstig for vekttap, da det å bygge muskler kan være med på å øke fettforbrenningen din.

Som de fleste vet foretrekker mange kvinner å trene kondisjon fremfor styrke, og løper derfor utallige kilometer på tredemølla fremfor å løfte tunge vekter.

Hvis du er en av de som sverger til kondisjonstrening har du helt sikkert lurt på hvilken treningsform som er best dersom du skal ned i vekt. Dette har ekspertene har gitt oss svaret på.

LES OGSÅ: Ikke legg løpingen på hylla i vinter

Bruker masse energi

Ifølge Cathrine Resvoll Holm, som er personlig trener og kostholdsveileder på treningforglede.no, er det å trene kondisjon en god måte å gå ned i vekt på fordi du bruker masse energi når du trener.  

- Når du trener utholdenhet bruker du store deler av kroppen din samtidig. Dette krever mye energi, noe som gjør at forbrenningen din øker. Du får også økt etterforbrenning etter du har trent en kondisjonsøkt, og det spesielt etter høyintensive økter.

- En annen ting som er bra med kondisjonstrening er at det er lett å gjennomføre for de aller fleste. Man kan trene hvor og når som helst, og det krever mindre opplæring enn det for eksempel styrketrening gjør, har hun tidligere uttalt til KK.no. 

INTERVALLER: Skal ned i vekt er utholdenhetstrening med høy intensitet effektivt. Løp for eksempel intervaller på tredemølla. Foto: Fotolia
INTERVALLER: Skal ned i vekt er utholdenhetstrening med høy intensitet effektivt. Løp for eksempel intervaller på tredemølla. Foto: Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Slik når du kondistoppen

Intervaller med høy intensitet

Dersom du ønsker å gå ned i vekt må du nok gi det lille ekstra, for ifølge Holm er utholdenhetstrening med høy intensitet den mest effektive måten å oppnå målet ditt på. 

- Om du ønsker å gå ned i vekt, bør du variere mellom ulike typer intervaller, både lang intervall og kortintervall. Variasjon er viktig for å holde motivasjonen oppe over tid og for å utfordre kroppen på ulike måter. Vektbærende kondisjonstrening som for eksempel løping er fint fordi det belaster beinvevet og krever mye energi av kroppen.

EKSPERTEN: Helle Bornstein er eier og gründer av treningsstudioet Smart Trening og konseptet SMART. Hun har over 10 års erfaring i treningsbransjen. Foto: Astrid Waller/KK
EKSPERTEN: Helle Bornstein er eier og gründer av treningsstudioet Smart Trening og konseptet SMART. Hun har over 10 års erfaring i treningsbransjen. Foto: Astrid Waller/KK Vis mer

- Fordelene med intervalltrening er at du forbrenner flere kalorier totalt enn ved rolige kondisjonsøkter, og du får høyere etterforbrenning etter en skikkelig intervalløkt kontra en lavintensitetsøkt. I tillegg gir intervalltrening god effekt på hjertets arbeidskapasitet, det er tidseffektivt og fungerer bra for vektreduksjon, forteller hun.

Ifølge Helle Bornstein, som er treningsekspert og gründer av Smart Trening, er også økter hvor du beveger eller forflytter hele kroppen med egen muskelkraft bra for vektreduksjon.

- Det viktigste er at du bruker store deler av muskelmassen i bevegelsene, at du behersker treningsformen og at du har høy intensitet når du trener. De beste kondisjonstreningsformene hvor du bruker hele kroppen er jogging, roing, ellipsemaskin og gå på ski. I tillegg er det å gå i oppoverbakker veldig effektivt og gruppetreningstimer med høy puls er også bra, sier hun.

- Når du gjør disse øvelsene bruker du masse energi, noe som betyr at du forbrenner kalorier og fett. Med jevnlig høy intensitetstrening vil du kunne bruke mer energi enn du du spiser og på denne måten gå ned i vekt, forklarer hun.

STYRKE: Styrketrening er gunstig for vekttap, da det å bygge muskler kan være med på å øke fettforbrenningen din. Foto: Colourbox
STYRKE: Styrketrening er gunstig for vekttap, da det å bygge muskler kan være med på å øke fettforbrenningen din. Foto: Colourbox Vis mer

LES OGSÅ: Treningen som tar knekken på fettet

Kombiner kondisjons- og styrketrening

Det kan være gunstig å trene både kondisjonstrening og styrketrening når du skal ned i vekt fordi styrketrening vedlikeholder muskelmassen, og derfor mener treningseksperter at du bør trene en kombinasjon av disse tingene.

- Styrketrening er viktig for et sterkt skjelett og for å unngå skader. Dette er viktig for å kunne opprettholde treningen over tid, slik at man kan nå målet om vektreduksjon. Trener du både styrke og kondisjon for å gå ned i vekt, oppnår du flere goder enn ved å kun holde deg  til en type trening.

- For eksempel kan kondisjonstrening redusere fettmassen på kroppen, og styrketrening øke muskelmassen og hvileforbrenningen. Kondisjonstrening og styrketrening sammen med kontrollert energiinntak er en effektiv måte å redusere vekten, forteller Holm.

Økt muskelmasse gjør at du får økt forbrenning når du ikke trener, og ifølge Bornstein bruker kroppen mer energi jo mer muskelmasse den har. Du vil derfor kunne forbrenne mer og redusere vekten om du for eksempel har to styrkeøkter i uken.

- Sist men ikke minst er det viktig å spise nok grønnsaker og proteiner for å få i seg vitaminer og mineraler, og for å kunne øke muskelmassen. Begrens inntaket av karbohydrater slik at du ikke bremser fettforbrenningen med for mye blodsukkersvingninger og utskillelse av insulin som hemmer fettforbrenningen. Og Ikke glem å få i deg sunt fett i kosten, anbefaler hun.

Denne saken har tidligere vært publisert på KK.no, men er hentet frem igjen til glede for nye lesere!

Til forsiden