UTE ELLER INNE? Å ta løpeturen ute har sine fordeler fordi det er mer belastende for kroppen - men du kan få løpetreningen effektiv på tredemølla også.  Foto: Shutterstock / Dudarev Mikhail
UTE ELLER INNE? Å ta løpeturen ute har sine fordeler fordi det er mer belastende for kroppen - men du kan få løpetreningen effektiv på tredemølla også. Foto: Shutterstock / Dudarev MikhailVis mer

Løpe På Mølle

Den beste løpetreningen du kan gjøre

Bør du ta økten på mølla, eller ute i naturen?

Å legge løpeturen til tredemølla er fristende, i alle fall i vinterhalvåret når minusgrader, iskaldt regn og snø kan gjøre det nokså lite trivelig å skulle løpe utendørs. 

Når våren er her, og sommeren er rett rundt hjørnet, frister kanskje lange turer utendørs mer. Men hva er egentlig best for deg når du ønsker størst utbytte av treningen? 

Hanne Lyngstad er løpeekspert i Adidas Group, og sier at løping på tredemølle og løping utendørs kan være like effektivt. Det er likevel en forskjell du bør ha i bakhodet: 

- Du belaster kroppen mer ved å løpe ute. På tredemølle blir foten flyttet noe med båndet. Men ute skyver du med egen kroppsvekt, sier hun til KK.no. 

Ujevnt underlag som sand, gjørme eller gress gjør at du forbrenner mer, og uforutsigbarheten på grunn av variasjoner i terrenget gjør at du «tvinger» forskjellige muskler til å jobbe hele tiden. På tredemøllen gjør du mer av de samme bevegelsene hele tiden. 

Med andre ord, så er det fordeler og ulemper med begge former for løpetrening. 

Intervaller er det beste 

Intervaller er en smart måte å drive løpetrening på hvis du har liten tid til overs, men vil komme i bedre form, forbedre oksygenopptaket og øke forbrenningen din. Noe Lyngstad også poengterer: 

- Intervaller er mest effektivt for å få rask form. Men man må variere med rolige turer for å kunne tilvenne kroppen til mer løpetrening, fortsetter løpeeksperten. 

Etter en lang vinter på tredemølle kan nemlig beina dine være ekstra utsatte for belastningsskader når du endrer underlag til asfalt, sti og grus. Derfor kan det være lurt å starte med én økt i uken ute og to inne i overgangsfasen. 

- Uken etter kan du to økter ute og en inne. Variasjon er alltid bra for løpesteget og totalbelastningen. Og har du ekstra stive og støle bein, kan du jo gå på spinning, trene styrke eller gå en tur i stedet for å presse deg til å løpe med smerte, har Lyngstad tidligere uttalt til KK.no. 

LES OGSÅ: Slik vet du om du løper «feil»

(Artikkelen fortsetter under bildet) 

PÅ MØLLA: Å løpe på tredemølle kan være like effektivt som å løpe utendørs. Men løping utendørs belaster kroppen din mer. Foto: Sergey Nivens - Fotolia
PÅ MØLLA: Å løpe på tredemølle kan være like effektivt som å løpe utendørs. Men løping utendørs belaster kroppen din mer. Foto: Sergey Nivens - Fotolia Vis mer

Personavhengig

Forskere har tidligere funnet ut at jo mer du løper, jo mindre vil utskeielser ha å si for vekten din. 

Løping er også kjent som den desidert beste treningsformen - fordi du løfter din egen kroppsvekt for hvert eneste steg du tar. I tillegg forbrenner du flere kalorier i timen enn ved noen annen treningsform. 

LES OGSÅ: Trikset som speeder forbrenningen

Liker du å løpe, er du med andre ord heldig. Men det å løpe utendørs har flere positive aspekter som du kanskje ikke oppnår på mølla på treningssenteret. Løping utendørs er nemlig dobbelt så bra for den mentale helsen din som en time på treningssenteret. 

-  Jeg tror det er litt personavhengig og hva man liker. Jeg liker meg best ute fordi jeg får frisk luft og kan løpe mer variert, sier Lyngstad. 

Hvis du er en av de som trives best på tredemølla uansett årstid, er dette også bra for helsen din, men husk allikevel på å ikke hvile for mye: 

- Alt er positivt på formen. Men regelen for effektiv trening er korte pauser, sier Lyngstad. 

LES OGSÅ: Dette bør du vite om jogging
 

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: