FORBRENNING: Dersom du er ute etter å forbrenne mest mulig så kan det ha noe å si hva slags type trening du velger. Spørsmålet er om du vil forbrenne kalorier eller fett? Foto: Per Ervland
FORBRENNING: Dersom du er ute etter å forbrenne mest mulig så kan det ha noe å si hva slags type trening du velger. Spørsmålet er om du vil forbrenne kalorier eller fett? Foto: Per Ervland
Forbrenning

Den beste treningen for økt forbrenning

Det kommer an på om du vil forbrenne kalorier eller fett.

KK.NO: Trening og fysisk aktivitet er svært viktig for å kunne opprette en god helse, men la oss være ærlig; dette er slett ikke den eneste grunnen til at vi trener. Vi ønsker jo også å se bra ut.

Kanskje har du et spesifikt mål om sprettrumpe, vaskebrettmage eller å stramme inn grevinnehenget, eller kanskje er du, som svært mange andre jenter, mest opptatt av å forbrenne mest mulig.

HØY INTENSITET: Eksperten anbefaler å kjøre korte og intensive økter med relativt høy puls for maks forbrenning. Foto: Scanpix
HØY INTENSITET: Eksperten anbefaler å kjøre korte og intensive økter med relativt høy puls for maks forbrenning. Foto: Scanpix Vis mer

Når det kommer til trening må man uansett smøre seg med tålmodighet, resultatene kommer dessverre ikke allerede etter første treningstime. Men dersom du er ute etter å forbrenne mest mulig så kan det ha noe å si hva slags type trening du velger.

Spørsmålet er først og fremst om du vil forbrenne kalorier eller fett? Dette er nemlig ikke det samme, og vil derfor heller ikke kreve den samme typen trening.

LES OGSÅ: Slik effekt har trening på kroppen

Intensiteten har mest å si for forbrenningen

Når vi trener vil vi hente energi enten fra kroppens fettlagre, eller fra kroppens glykogenlagre. Og det er først og fremst intensiteten på treningen som vil avgjøre hvor i kroppen energien hentes fra.

Fysiolog ved Oslo Unversitetssykehus, Jonny Hisdal, har tidligere forklart til KK.no at jo høyere intensiteten blir, jo mer energi hentes fra karbohydrater i blodet og kroppens glykogenlagre.

Er intensiteten lav brukes hovedsakelig energi fra fettlagre, og du kan derfor holde på lengre.

Dette er treningsekspert Helle Bornstein enig i. Hun er gründer av treningsstudioet Smart Trening og blogger på Hellebornstein.no. 

– Dersom du vil forbrenne mest mulig kalorier anbefaler jeg å ha høy intensitetstrening. For eksempel ved å kjøre intervaller eller sirkeltrening, sier hun til KK.no.

HØY INTENSITET: Trener du med høy intensitet har du liten fettforbrenning, høyt kaloriforbruk, og høy etterforbrenning. Gå gjerne for sirkeltrening. Foto: Scanpix/NTB
HØY INTENSITET: Trener du med høy intensitet har du liten fettforbrenning, høyt kaloriforbruk, og høy etterforbrenning. Gå gjerne for sirkeltrening. Foto: Scanpix/NTB Vis mer

Trener du med høy intensitet har du liten fettforbrenning, høyt kaloriforbruk, og høy etterforbrenning. Trener du derimot med lav intensitet vil fettforbrenningen være høyest, men kaloriforbruket lavest.

Tar tid å forbrenne fett

Spesielt styrketrening påvirker forbrenningen, siden det gjør at du bygger opp mer muskelmasse som krever mer energi å vedlikeholde. Kroppen vil kunne ta denne energien fra fett, og du vil kunne redusere fettet på kroppen.

TRENINGSEKSPERT: Helle Bornstein er personlig trener, gründer av treningsstudioet Smart Trening og blogger på Hellebornstein.no. Foto: Rolf-Ørjan Høgset
TRENINGSEKSPERT: Helle Bornstein er personlig trener, gründer av treningsstudioet Smart Trening og blogger på Hellebornstein.no. Foto: Rolf-Ørjan Høgset Vis mer
 

LES OGSÅ: Den beste kondisjonstreningen for vekttap

Så hvis målet er å forbrenne fett kan det være lurt å gå for styrketrening. Likevel er det lurt å huske på at å forbrenne fett ikke er gjort i en håndvending.

– Man forbrenner lettere fett ved lavere intensitet, men det krever mye tid for å forbrenne mye fett. Og mye tid er det få som har i disse tider, påpeker Bornstein. 

– I tillegg er totalforbruket av energi i økter med høy intensitet høyere enn ved økter med lavere intensitet, og det vil forbrennes mer fett, selv om fettprosentandelen er lavere enn andelen karbohydrater i høy intensitetstrening, legger hun til.

Med høy intensitet vil du altså spare tid, og samtidig kunne forbrenne flere kalorier – og dermed også forbrenne fett over tid. Det er tross alt det totale energiforbruket ditt og hva du spiser som har noe å si for vekten.

– Og derfor anbefaler jeg å kjøre korte og intensive økter med relativt høy puls, sier treningseksperten.

Til forsiden