Vektnedgang

Den beste treningen for vekttap

Kombinér aerob trening med roligere treningsformer som pilates og yoga.

Og litt jogging. Kombinasjonen av aerob trening og litt lavere tempo skal være den beste for vektnedgang.  Foto: Colourbox.com
Og litt jogging. Kombinasjonen av aerob trening og litt lavere tempo skal være den beste for vektnedgang. Foto: Colourbox.com Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Hva er best når du skal ned i vekt - aerobe treningsformer som jogging, eller mer saktegående yoga og pilates?

Når du skal velge et treningsprogram for å gå ned i vekt, må du finne et som både er effektivt og som du kommer til å følge over lang tid. Både aerobic og pilates kan hjelpe, men å kun satse på pilates kan kan gjøre at du ikke går like fort ned i vekt, ifølge livestrong.com

LES OGSÅ: Slanke bør også trene

Trening for vekta

Det skal mye trening i moderat intensitet til før du er kvitt uønskede kilo. Ifølge Harvard School of Public Health tar det i gjennomsnitt 60 minutter med aktivitet om dagen for å vedlikeholde vekten du har, og enda mer for å gå ned i vekt. Særlig hvis du ikke har passet på hva du puttet i munnen i løpet av dagen.

Vi reagerer forskjellig på trening, men en fin regel er å få til en time til 75 minutter med frisk gange hver dag, eller 35 til 40 minutter jogging. Målet er å brenne flere kalorier enn du spiser. For å gå ned en halv kilo i uken, bør du trene hardt nok til å forbrenne 500 kalorier daglig, eller brenne 250 og kutte 250 kalorier fra dietten.

Aerob trening

Å nå et vektmål og bli der krever at du legger om livsstilen. De som lykkes mest med å gå ned i vekt og bli der, er de som kombinerer lavere kaloriinntak med vanlig aerob aktivitet som raske gåturer, ifølge Cleveland Clinic.

Med aerob menes det en treningsmetode hvor du trener med tilgang på oksygen, og på den måten trener kroppens evne til å jobbe under slike forhold. Altså trene kondisjon.

Med aerob trening brenner du flest kalorier, og jo mer intens trening, jo flere kalorier forbrenner du. Veier du 72 kilo kan du brenne 270 kalorier på en times gåtur i raskt tempo, eller 890 kalorier hvis du løper i en time.

LES OGSÅ: Trening for deg som elsker sofaen din

Bør du velge pilates?

Pilates er ikke like kraftfullt som løping eller en svett time på Elixia, og vil ikke få unna kalorier på samme måte. Men du kan fortsatt bruke pilates i jakten på kiloene, du må bare holde på lenger og godta at det går litt saktere enn om du trente aerob utholdenhet. Selv om du bare brenner 200 kalorier i timen kan det hende det er pilates du burde velge, dersom det er større sjanse for at du er trofast og konsekvent med treningen da.

Fordeler med pilates

Selv om pilates ikke er den raskeste måten å gå ned i vekt på, har det andre fordeler. Pilates fokuserer på å styrke og tone kjernemusklaturen din, og det kan endre holdningen din. Magemusklene dine blir sterkere, og det gir deg et slankere utseende mens du går ned i vekt. Ifølge MayoClinic.com vil du oppnå bedre resultater hvis du kombinerer pilates med jevnlig og moderat areob trening.

Litt variasjon er uansett sunt!

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer