Cellulitter

Den beste treningen mot cellulitter

Her er ALT du bør vite for å kunne ta knekken på ruglete hud!

CELLULITTER: 85 prosent av kvinner får cellulitter en eller annen gang i løpet av livet.  Foto: Thinkstock
CELLULITTER: 85 prosent av kvinner får cellulitter en eller annen gang i løpet av livet. Foto: Thinkstock Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Få ting er et så stort irritasjonsmoment for oss kvinner som cellulitter.

Derfor har vi i KK.no også brukt endel tid på å komme med tips og råd som kan hjelpe til med å redusere den plagsomme appelsinhuden så mange av oss sliter med.

Rundt 85 prosent av kvinner får cellulitter en eller annen gang i livet, og flere faktorer, som gener, kjønn, fettprosent, alder og tykkelsen på huden din, kan påvirke utviklingen av de plagsomme ruglene.

LES OGSÅ: Bli kvitt cellulittene nå!

Trening er det beste

Dessverre er det er svært lite som hjelper når cellulittene først har dukket opp. Men selv om det ikke finnes en mirakelkur (nei, kremer, massasje og skrubbing hjelper faktisk ikke), er det visse ting du kan gjøre for å forbedre situasjonen nå som bikinisesongen har inntatt (deler) av landet.

- Cellullitter er et resultat av at fettceller legger seg mellom fibre som forbinder muskler og hud og gir et «ruglete» utseende. Vanligvis får man cellulitter på hofte, rumpe og lår, og det oppstår vanligvis etter puberteten, noen ganger etter en vektøkning, som for eksempel ved graviditet, har KK.nos trenings- og kostholdekspert Ina Garthe tidligere uttalt i forbindelse med et nettmøte:

- Cellulitter er fett og bør behandles som fett (det er ikke avfallsstoffer eller annet skummelt som noen hevder). Dette betyr at trening og reduksjon i fettvevet vil være den beste løsningen.

Også Chris Freytag, trenings- og kostholdsekspert på helsenettstedet Prevention.com (ekstern lenke) har tidligere anbefalt lesere å øke kondisjonstrening og forsøke å holde seg aktive minst 60 minutter hver dag, særlig nå på sommeren.

- Du kan for eksempel gjøre en «to om dagen» - altså gå en tur på morgenen og så en tur på kvelden. Dette vil hjelpe deg med å forbrenne mange kalorier, redusere kroppsfett og øke blodsirkulasjonen i beina, har hun tidligere uttalt.

LES OGSÅ: Slik holder du formen i ferien

De beste styrkeøvelsene mot cellulitter

Ifølge Freytag vil også det å trene styrke (særlig underkroppen) tre ganger i uken kunne gi en merkbar forandring på kort tid.

Trimmer du rumpe og lår vil nemlig forholdet mellom fett og muskulatur endre seg. Du får større muskler og mindre fett, noe som gjør at cellulittene får mindre vev å boltre seg i.

Treningsekspert Jill Jahrmann har tidligere anbefalt KK.nos lesere flere ulike øvelser som kan motvirke cellulitter.

- Mine favoritter er knebøy, utfall og markløft med strake ben. Gange i ulendt eller bratt terreng gjør også susen, det samme gjør spensthopp, har hun uttalt.

LES OGSÅ: Øvelsene som gir drømmerumpa

Slik gjør du det:

Knebøy: Bøy knærne til kneleddene har en vinkel på 90 grader. Hold i noen sekunder og løft sakte opp igjen. Vil du gjøre øvelsen tyngre, kan du for eksempel bruke en treningsstrikk under beina.

Utfall: Sett det ene benet langt foran det andre. Bøy ned til det fremste kneet har en vinkel på 90 grader. Hold noen sekunder og løft sakte opp. Bytt på hvilket bein som skal være foran. Øvelsen kan gjøres tyngre med vekter eller treningsstrikk.

Markløft: Til denne øvelsen trenger du en vektstang. Stå oppreist med beina i skulderbredde. Fram med brystet, stangen inntil kroppen. Bøy rolig og kontrollert fram i hoftene og reis deg rett opp derfra til stående stilling. Husk å holde stangen langs beina hele tiden.

- Når du trener styrke, skal du ha tunge nok vekter til at du ikke klarer flere enn 10-12 repetisjoner, og gjenta tre runder, sier Jahrmann.

Helsenettstedet WomenFitness.net (ekstern lenke) har også tips til gode styrkeøvelser som kan hjelpe mot appelsinhud.

Slik gjør du det:
(Jill Jahrmann har tidligere vist noen lignende øvelser for KK.nos lesere – se bilder og video her!)

Kickback: Dette er en av de beste øvelsene for å tone baksiden av lårene og rumpa. Stell deg på gulvet på alle fire. Deretter løfter du det ene beinet sakte i en 90-graders vinkel og sparker oppover. Her er det viktig at du ikke beveger ryggen, da det er rumpe og lår som skal gjøre arbeidet. Du kan også rette ut beinet og løfte det opp og ned – her skal du også kjenne det i rumpe og lår – ikke rygg!

Rumpeløft
Begge varianter av denne øvelsen gir god trening til både rumpa og baksiden av lårene. Ligg på ryggen på gulvet med armene ned langs kroppen. Bøyde bein. Legg gjerne et håndkle under nakken, for det er viktig å ikke hvile på nakken under denne øvelsen. Skyt brystet opp, skuldrene bakover og løft haken. Strekk venstre bein ut, og løft rumpa så høyt du klarer, før du senker ned. 8-12 repetisjoner, 2-3 ganger på hvert bein.

Er dette for tungt, tar du en litt lettere variant: Løft rumpa før du strekker venstre bein ut, tar det tilbake og senker kroppen ned.

Ettbeins knebøy
Denne tar godt på både sete og lår, og gir fin balansetrening i tillegg til at du trener de viktige kjernemusklene. Legg beinet på stolen bak deg. Bøy ned til kneleddet er i cirka 90 grader. 8-12 repetisjoner, 2-3 ganger på hvert bein. Klarer du flere enn 12 repetisjoner, er du sterk nok til å ta på en tung ryggsekk før neste runde.

Beinløft, liggende på siden
Legg deg på venstre side, mens du bruker den ene hånden for å støtte hode og nakke og den andre hånden som støtte på gulvet. Bøy høyre bein og hvil det på gulvet fremfor deg (foran det venstre beinet). Mens du holder det venstre beinet rett løfter du det rett opp fra gulvet – du vil kjenne at denne øvelsen jobber musklene på innsiden av lårene.

Du kan også gjøre en annen variant av denne øvelsen:

Legg deg på siden, med beina «stablet» oppå hverandre. Støtt hodet med den underste armen. Legg håndflaten til den øverste armen i gulvet foran brystet for å holde balansen. Løft det øverste beinet omtrent 60 centimeter opp fra bakken. Sørg for at du strammer rumpa og flekser foten (det vil si at du ikke strekker vristen, men har en flat fotsåle). Hold i noen sekunder. Senk deretter beinet sakte ned igjen. Fullfør repetisjonene og skift deretter side.

Lettere: Synes du øvelsen er vanskelig å utføre, kan du prøve å bøye det øverste beinet 90 grader. Hold vinkelen når du løfter.

Vanskeligere: Dobbelt opp: Når det øverste beinet er i lufta, løft det underste benet slik at det møter det øverste. Hold stillingen i noen sekunder, senk deretter beina etter tur.

LES OGSÅ: Slik brenner du flere kalorier mens du trener

Den beste kondisjonstreningen mot cellulitter

Som nevnt lenger oppe i saken er det ikke nok å trene styrke for å ta knekken på cellulittene.

Du må også få opp pulsen og forbrenningen for å redusere fettvevet.

De beste treningsformene for å bekjempe appelsinhud er faktisk gåing, jogging og svømming, skriver WomenFitness.net (ekstern lenke).

Siden cellulitter har sammenheng med dårlig sirkulasjon, er disse treningsformene knallbra, da de stimulerer blodflyt og sirkulasjon i lymfesystemet.

Dette gjør at fett som er lagret under huden beveger seg gjennom blodstrømmen og ut av kroppen.

Kondisjonstrening øker også svetteproduksjon, som hjelper til med å rense opp huden og forbrenne fett.

Her er de beste treningsformene:
  • Svømming: Her jobber du med skuldre, lårmusklene, leggmusklene, hamstringsmusklene (baksiden av lårene) og armene.
  • Gåing: Her jobber du med lårmusklene, hamstringsmusklene, beina, rumpa, leggmusklene og armene.
  • Tredemølla: Her jobber du med bein, rumpe, lårmusklene, hamstringsmusklene og leggmusklene.
  • Sykling: Her jobber du med bein, rumpe, lårmusklene, hamstringsmusklene og leggmusklene.
  • Ellipsemaskinen: Her jobber du med bein, rumpe, lårmusklene, hamstringsmusklene, leggmusklene og armene.
  • Stepmaskinen: Her jobber du med lårmusklene, hamstringsmusklene, rumpe og leggmuskler.

    LES OGSÅ: Du kan ikke skrubbe bort cellulittene

    Det beste kostholdet mot cellulitter

    En annen viktig ting å huske på når det gjelder bekjempelsen av appelsinhud, er kostholdet ditt.

    Som vi har nevnt tidligere her på KK.no er nemlig et sunt kosthold og regelmessig trening det absolutt beste du kan gjøre både for helsen, kroppen og huden din.

    - Prøv å unngå mat med mange tilsetningsstoffer og kjemikaler, som ferdigretter. Disse vil kun øke giftstoffene i kroppen og føre til betennelser – noe som absolutt ikke bedrer cellulittproblemene, har Chris Freytag i Prevention.com tidligere uttalt:

    - I tillegg bør du redusere inntaket av både salt og sukker, fordi for mye natrium medfører ubalanse i væskemengden i kroppen og sukkeret vil få fettcellene til å svulme opp. Hvis du holder deg sunn og frisk på «innsiden» vil det etter hvert begynne å synes på innsiden.

    Ifølge trenings- og kostholdseksperten kan det også hjelpe å drikke mer vann.

    - Vann er uansett veldig bra, og viktig, for kroppen din. Det å drikke mye vann vil hjelpe til med å rense ut giftstoffer i kroppen, som også er bra for huden og får den til å se mindre «klumpete» ut. Vann er rett og slett en av naturens mirakelkurer. I tillegg vil det få huden i ansiktet ditt til å se friskere ut og – en herlig bonus, forklarer Freytag.

    Et annet viktig poeng er å forsøke å unngå for mye stress i hverdagen. Ifølge Freytag har nemlig stress og en uaktiv livsstil tidligere vært koblet opp mot utviklingen av cellulitter.

    Sørg derfor for at du tar deg noen time-outs i løpet av dagen, der du bare fokuserer på deg selv og det å være aktiv.

    Og sist men ikke minst (som vi har sagt utallige ganger!) - prøv å ikke tenke så altfor mye på det om du har cellulitter.

    Når 85 prosent av kvinner verden rundt har det, er det svært få som vil legge merke til din ruglete hud.

    Og den som bryr seg aller minst om det, er nok kjæresten eller partneren din.

    LES OGSÅ: Digg deg selv!

  • Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

    Vil du logge inn før du fortsetter?

    Det koster ingenting, men det hjelper oss med å tilby deg en bedre leseropplevelse.

    Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

    Vi bryr oss om ditt personvern

    kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer