MENSEN: Det er ikke unormalt å føle behov for litt kvalitetsscroll i sofaen når mensen melder sin ankomst. Men trening kan gjøre underverker for formen. FOTO: NTB Scanpix
MENSEN: Det er ikke unormalt å føle behov for litt kvalitetsscroll i sofaen når mensen melder sin ankomst. Men trening kan gjøre underverker for formen. FOTO: NTB ScanpixVis mer

Trening mensen

Den beste treningen når du har mensen

Aktiviteten ligge på sofaen er ikke regnet inn...

En gang i måneden vil mange av oss aller helst slenge oss på sofaen med en bøtte is og se på amerikanske filmer og tv-serier - akkurat som vi ser andre kvinner i samme situasjon gjøre i nettopp amerikanske filmer og tv-serier. Mensen har i grunn alltid fungert som en unnskyldning for å hoppe over fysisk aktivitet, selv om vi med tiden har lært at det slett ikke er nødvendig å holde seg i ro, tvert i mot.

LES OGSÅ: Mensen kan ha positiv effekt på treningen din!

Perioden fra første mensdag til eggløsning kalles follikkelfasen, mens tiden mellom eggløsning og neste menstruasjon kalles lutealfasen.

- Og det er faktisk i follikkelfasen at vi får best effekt av treningen, har forsker Lisbeth Wikström-Frisén, tidligere uttalt til KK.

Hun jobber som forsker ved Idrettsmedisinsk enhet ved universitetet i Umeå. Hun anbefaler styrketrening de to første ukene av syklusene - for maks effekt.

- Skal du virkelig dra på, er faktisk trening under mensen veldig gunstig, skriver Womens Health, og anbefaler at du i selve mensen-uka tar i litt ekstra på trening, gjerne i styrkeavdelingen.

Liker du ta en intervalløkt på mølla eller en løpetur i det fri, er det absolutt ingen grunn til å droppe denne typen trening under mensen.

- Jeg sier alltid at all aktivitet under disse dagene er bra – gjør det du føler for, men maksimalt utbytte får du av høyintensitetstrening, har George Bruinvels tidligere uttalt til KK. Brinvels er PhD-student ved UCL (University College London) og forskningspartner ved St Marys University i London.

TRENING OG MENSEN: Å holde seg i aktivitet når man har mensen er bra for deg. FOTO: NTB Scanpix
TRENING OG MENSEN: Å holde seg i aktivitet når man har mensen er bra for deg. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Amerikanske helsemyndigheters offisielle svar på om vi kvinner får mindre utbytte av trening under mensen er enkelt og greit nei. Med ett unntak. Kvinner som skal gjennomføre maraton eller lignende etter eggløsning, men før mensen har kommet, opplever det som hardere å yte maksimalt når det er varmt og fuktig.

Ok, så kanskje ikke hot yoga er det du skal begi deg utpå, men yoga i normaltemperatur - det er en aktivitet som anbefales.

Dersom en tøff styrkeøkt eller intervalltrening ikke frister, kan en yogatime kanskje friste?

- Yoga øker blodsirkulasjonen og forhindrer at man binder vann i kroppen og føler seg hoven, sier Suzanne Trupin, professor i gynekologi og obstetrikk til Active.com.

- Den dype, rytmiske pusten vil også øke oksygentilførselen til vevet og lindre ubehag ved mensturasjonskramper.

De mest krevende positurene kan unngås, det er særlig dype strekker i hofteleddsbøyerne, samt åpne hoftene som anbefales.

Skulle trening ikke friste i det hele tatt, kan kanskje sex være mer aktuelt?

Selv om mensen og sex for mange ikke hører sammen, er ekspertene svært postive, særlig for dem som opplever plagsomme menssmerter.

- Orgasme og lystbetont sex kan minke mensensmerter. Hormoner frigjøres og blodgjennomstrømmingen økes. Sex og orgasme kan derfor være en faktor for fysisk og psykisk velvære. Blodgjennomstrømningen økes allerede i opphisselsesfasen og strømmer gjennom kroppens vev, slik at vevet «åpnes opp», har sexolog Ulla Aasland tidligere tipset KK-leserne om.

Skulle ikke stryketrening, intervalløkter, yoga eller sex være aktuelt for deg? Vel, da kan du trøste deg med at selv det å ligge på sofaen krever sin kvinne - og dessuten er restitusjon avgjørende for alle idrettsprestasjoner.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: