Fiberrik Mat

- Den er kalorifattig og svært fiberrik

Det er flere fordeler ved å spise sopp.

SOPP: Høsten er her og det samme gjelder soppsesongen. Ifølge ernæringsfysiolog for Bama, Gunn Helene Arsky, er det flere fordeler ved å spise sopp.  Foto: Shutterstock / Ekaterina Kondratova
SOPP: Høsten er her og det samme gjelder soppsesongen. Ifølge ernæringsfysiolog for Bama, Gunn Helene Arsky, er det flere fordeler ved å spise sopp. Foto: Shutterstock / Ekaterina Kondratova Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Nå er det sopptid! Kanskje du er en av de som kler deg godt og trasker ut i skogen for plukke sopp til en herlig høstsuppe? Enten du plukker sopp fra skogen eller butikkhyllene er det uansett tid for å ha sopp i maten. (Pssst, her er 5 knallgode retter vi lagde i fjor høst!)

- Noen sopper er sesongbaserte, men de vanligste finner du i butikkhyllene hele året. Sopp er hurtig å tilberede og smaker veldig godt, riktig tilberedt. Men husk at all sopp må varmebehandles, fordi de er tungt fordøyelige, sier Gunn Helene Arsky, ernæringsfysiolog for Bama, til KK.no. 

Arsky gir deg en oversikt over sopper du kan plukke og kjøpe, og hva du kan finne i dem. Sjampinjong kan man lage mye godt av, men du plukker den neppe selv. 

- Med sin milde smak er sjampinjongen lett å like, og da er det ikke rart at det er verdens mest spise sopp. Skal du få barn over 6 år til å spise sopp, er den et godt sted å starte, forklarer Arsky. 

- Kalorifattig 

Hun foreslår å tre de på et grillspyd, eller lage en suppe med stavmikseren. Men det er ikke bare smaken som er fordelaktig med sjampinjongen;

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.