Fiberrik Mat

- Den er kalorifattig og svært fiberrik

Det er flere fordeler ved å spise sopp.

SOPP: Høsten er her og det samme gjelder soppsesongen. Ifølge ernæringsfysiolog for Bama, Gunn Helene Arsky, er det flere fordeler ved å spise sopp.  Foto: Shutterstock / Ekaterina Kondratova
SOPP: Høsten er her og det samme gjelder soppsesongen. Ifølge ernæringsfysiolog for Bama, Gunn Helene Arsky, er det flere fordeler ved å spise sopp. Foto: Shutterstock / Ekaterina Kondratova Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Nå er det sopptid! Kanskje du er en av de som kler deg godt og trasker ut i skogen for plukke sopp til en herlig høstsuppe? Enten du plukker sopp fra skogen eller butikkhyllene er det uansett tid for å ha sopp i maten. (Pssst, her er 5 knallgode retter vi lagde i fjor høst!)

- Noen sopper er sesongbaserte, men de vanligste finner du i butikkhyllene hele året. Sopp er hurtig å tilberede og smaker veldig godt, riktig tilberedt. Men husk at all sopp må varmebehandles, fordi de er tungt fordøyelige, sier Gunn Helene Arsky, ernæringsfysiolog for Bama, til KK.no. 

Arsky gir deg en oversikt over sopper du kan plukke og kjøpe, og hva du kan finne i dem. Sjampinjong kan man lage mye godt av, men du plukker den neppe selv. 

- Med sin milde smak er sjampinjongen lett å like, og da er det ikke rart at det er verdens mest spise sopp. Skal du få barn over 6 år til å spise sopp, er den et godt sted å starte, forklarer Arsky. 

- Kalorifattig 

Hun foreslår å tre de på et grillspyd, eller lage en suppe med stavmikseren. Men det er ikke bare smaken som er fordelaktig med sjampinjongen;

- Den er kalorifattig, men mye av de få kaloriene kommer fra protein. Den er svært fiberrik, og har et høyt innhold av sporstoffet kobber. I tillegg er den også en kilde til niacin, kalium og fosfor, forklarer Arsky. 

Shiitake-sopp er også bra for oss. Den finner du heller ikke i Norges skoger, men smaker godt stekt i olje eller smør med salt og pepper. Det en deilkatesse i seg selv, mener ernæringsfysiologen. 

- Shiitake er brun og kan se litt ut som aromasopp, men er tørrere og mer porøs i konsistensen. Den er fiberrik og har et høyt proteininnhold, til tross for at den er kalorifattig. Den er også en kilde til vitamin B6 og niacin. 

Kantarellen er en av soppene vi kan plukke selv, og Arsky sier at den omtales som «skogens gull». Den har en lett gjenkjennelig smak, og brukes både som en rett i seg selv, eller som saus og tilbehør. Og den er sunn!

- Kantarellen er rik på protein og kostfiber, samt niacin, kobber og selen. I tillegg er den en kilde til betakaroten, riboflavin, jern og kalium.

Og så har vi en annen favoritt; steinsoppen. Steinsopp er fantastisk med pasta, og er enkel å tilberede. 

- Smaken til steinsoppen kan minne litt om hasselnøtter, sier Arsky. 

I tillegg byr den på fiber, vitamin D, niacin og kobber. På grunn av sitt innhold av vitamin D, understreker Arsky at den kan være bra å spise for veganere og vegetarianere. 

LES OGSÅ: Fem grunner til at du bør spise mer belgfrukter 

- Er ikke en del av fem om dagen

Selv om sopp er godt og sunt, understreker Arsky at den ikke går inn under den velkjente «fem om dagen». 

- Men godt er det, og det som er godt, er jo bra for humøret dermed den psykiske helsen. 

Skal du plukke soppen selv må du også være litt på vakt. 

- Vær hundre prosent sikker på hva det er du har plukket før du spiser det. Hør gjerne med soppkontrollen. 

LES OGSÅ: Lynpizza med sopp

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer