ØL: Øl i små mengder kan faktisk være overraskende helsebringende. Foto: Samfoto
ØL: Øl i små mengder kan faktisk være overraskende helsebringende. Foto: Samfoto Vis mer

øll

Den kalde pilsen kan faktisk være bra for deg!

Joda, det er noen helsefordeler med denne drikken.

Hva er vel bedre en en kald øl, om det er på en varm sommerdag eller i solveggen på hytta? Vi nordmenn elsker den kalde drikken og når sola titter fram er mange av oss raske for å ta en utepils. Men som vi er smertelig klar over: Én øl inneholder et sted fra 95-360 kalorier og gjør oss ofte oppblåste. 

Likevel: Visste du at ølen faktisk kan være minst like bra for deg som rødvin? Ølen har nemlig et ufortjent dårlig rykte, og den kan faktisk være svært helsefremmende. 

Her er noen grunner til å velge øl neste gang!

1. Den har de samme antioksidantene i seg som rødvin: 

2. Den har høyere protein-innhold og b-vitamin-innhold enn rødvin: 

- Øl lages på malt og er derfor en god kilde til B-vitaminer, sier ernæringsfysiolog Pia Kristine Larsen, ved Oslo Medisinske Senter.

BAKRUS: Siden øl inneholder mer væske, enn for eksempel vin, holder det deg mer hydrert. Det fører igjen til mindre bakrus! Foto: © Sharie Kennedy/LWA/Corbis
BAKRUS: Siden øl inneholder mer væske, enn for eksempel vin, holder det deg mer hydrert. Det fører igjen til mindre bakrus! Foto: © Sharie Kennedy/LWA/Corbis Vis mer

LES OGSÅ: Så mye mat tilsvarer en øl

3. Minsker sjansen for hjertesykdommer: 

- Når det gjelder øl så sies det jo at litt alkohol generelt kan bidra med å øke HDL-kolesterolet, altså det gode kolesterolet. Da snakker vi altså om små mengder alkohol, med maks en enhet pr dag. Økte HDL-verdier kan bidra med å redusere risikoen for hjerte-karsydom, sier Larsen. 

4. Minsker sjansene for nyrestein:

Øldrikkere har 40 prosent mindre sjanse for å få nyrestein, viser forskning. Mye på grunn at kroppen blir hydrert gjennom øl-drikking, siden du faktisk inntar mer væske enn du gjør når du for eksempel drikker vin, skriver Foxnews. 

LES OGSÅ: Så mange kalorier inneholder alkoholen du drikker

Dette er ernæringsfysiologen enig i.

- Om man uansett skal drikke alkohol, så kan øl, i motsetning til mye annen alkohol, bidra med litt væskeinntak. Det kommer selvfølgelig an på hva du blander ut alkoholen med, men om du sammenligner det med vin så inneholder øl mer væske og kan derfor være et gunstigere valg om man for eksempel drikker alkohol i varmen.

5. Spesielt bra for kvinners benbygning:

- Det ble gjort en studie på over 200 000 kvinner ved The National Osteoporisis Risk Assesement i USA, som viste at øl senker risikoen for osteoporose. Så hvis du er bekymret for benbygningen og leddene dine - ta deg en øl! 

LES OGSÅ: Derfor bør du få i deg nok magnesium 

Advarer mot for høyt inntak

Larsen vil tross alle disse helsefordelene, komme med en advarsel når det gjelder nettopp øl.

- Øl inneholder en del karbohydrater også, som bidrar med energi, samt alkohol som også bidrar med mye energi, så det kan lurt å begrense mengdene, slik at man ikke går opp i vekt, sier hun.

LES OGSÅ: Så mye legger du på deg av den ekstra alkoholen du drikker nå

Men selv om det kan være bra med en øl av og til, betyr ikke det at du uten bekymring kan drikke det ofte. Dr. Brynjulf Barexstein, som er allmennlege på Lommelegen.no, vil nemlig komme med en advarsel:

- Det er nok sant i seg selv at det kan være bra, men det som har skjedd på grunn av at denne «sannheten» har blitt lansert for folket, er at nordmenn har lagt til daglig alkohol, i tillegg til den tradisjonelle helgefylla - altså ikke i stedet for norsk helgefyll. Totalforbruket har økt voldsomt og det er ikke bra for kroppen, sier han. 

LES OGSÅ: Dette er det sunneste ølet

Til info: Denne saken har tidligere vært publisert på KK.no, men er hentet fram for nye lesere. Lommelegen.no er del av KK.no, som er eid av Aller Media AS.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: