TRENE MED STRIKK: Øvelsesutvalget med bruk av strikken er stort, og du kan fint få trent hele kroppen kun ved bruk av strikk, forteller eksperten. Foto: Shutterstock / ManuelfromMadrid
TRENE MED STRIKK: Øvelsesutvalget med bruk av strikken er stort, og du kan fint få trent hele kroppen kun ved bruk av strikk, forteller eksperten. Foto: Shutterstock / ManuelfromMadrid
Trening

- Den største fordelen med å trene med strikk er at det er billig, du kan trene hvor som helst, og du får trent hele kroppen

Du kommer garantert til å få lyst til å investere i en treningsstrikk etter å ha lest dette.

De aller fleste vil at trening skal være lett tilgjengelig, effektiv og målbar, og mange har en tendens til å tenke at trening er mye mer avansert enn hva det faktisk er. All slags form for aktivitet er trening, og du trenger faktisk ikke noe slags utstyr for å få en fullverdig helkroppsøkt. Hvis du attpåtil har en strikk tilgjengelig, vil du garantert klare å få inn en superøkt i løpet av dagen, uansett hvor du befinner deg.

- Strikk som treningsverktøy er enkelt å ha med seg, og finnes med forskjellige belastningsstyrker og størrelser slik at du kan velge strikk ut ifra ditt nivå. Øvelsesutvalget med bruk av strikken er stort, og du kan fint få trent hele kroppen kun ved bruk av strikk.

Det sier personlig trener, webcoach og idrettslærer Lotte Oxholm. Hun sier at strikk spesielt er fint for deg som ønsker å lære deg god teknikk i enkle øvelser, siden trening med strikk generelt har mindre skaderisiko enn trening med tunge vekter.

- I tillegg funker strikk spesielt godt både som avlastning og ekstra belastning i ulike øvelser. Eksempler på dette er i kroppsvektsøvelser som chins og pull ups hvor du kan avlaste motstanden bed å feste strikken i toppen av stativet og under beina dine. Motsatt kan du feste en strikk fra bakken i en tung kettlebell og rundt kroppen din. Dette vil gjøre øvelsen tyngre. Du har med andre ord mange muligheter, sier hun.

LES OGSÅ: Dette er treningen Khloé Kardashian sverger til! 

Optimalt for nybegynnere

- Kan man erstatte så å si alle frivektsøvelser med strikk?

- For nybegynnere, ja. For du som har trent lenge kan det bli problematisk fordi du da som regel trenger en større belastning enn det strikken kan gi. Det er mange gode øvelser du kan utføre med strikk både når det kommer til isolerte øvelser, som for eksempel bicepscurl, og mer teknisk krevende baseøvelser, som markløft, knebøy og utfallsvarianter. For å få god nokk effekt av trening med strikk er du avhengig av å ha en belastning som er stor nok, så dette må du tilpasse til ditt eget nivå, sier Oxholm.

Personlig bruker hun ofte strikk som et supplement til tunge vekter. (Pssst: Så mye kan du øke forbrenningen med styrketrening!)

- Jeg trener sjelden kun med strikk alene, men jeg bruker det noen ganger som et redskap i baseøvelser som markløft, chins, pull ups, push ups og benkpress. I tillegg har samboeren min og jeg alltid med oss flere strikk med ulik styrke på ferie som vi kan ta i bruk om vi ønsker en kjapp økt. Dermed er strikk en god regning i blant, sier hun.

- Hvilke øvelser kan du anbefale å trene hvis man kun har en strikk tilgjengelig?

- For overkroppen er det mange ulike draøvelser for ryggen som anbefaler, enten det er sittende med strikk rundt føttene eller bed å feste strikken i en ytre gjenstand og dra. Du kan også trene biceps ved å stå og feste strikken under foten. For å trene triceps kan du også stå på strikken, bare at strikken kommer bak kroppen slik at du kan presse det opp mot taket.

- For underkropp kan du gjøre både markløft, strake markløft og knebøy med strikk. I tillegg er minibands (små strikk) perfekte til å feste under knehøyde for å aktivere setet og utside lår, for eksempel når du kjører knebøy eller glute bridge, sier hun.

LES OGSÅ: Dette mener ekspertene blir «et must» på treningsfronten i 2017!

Tredemølletrening

Blogger og personlig trener Espen Hilton er storfan at strikktrening, og trener med strikk en gang i uken. (Psst: Spinner du ofte, men får vondt i korsryggen?)

BRUK STRIKK: Personlig trener og blogger, Espen Hilton, bruker ofte stikk til treningen.
BRUK STRIKK: Personlig trener og blogger, Espen Hilton, bruker ofte stikk til treningen. Vis mer

Når du trener med strikk får du også med det andre muskler enn bare store muskelgrupper.

- Den største fordelen med å trene med strikk er at det er billig, du kan trene hvor som helst, og du får trent hele kroppen. Når du trener med strikk får du også med det andre muskler enn bare store muskelgrupper. Strikktrening er også en skånsom måte å trene på, sier han.

Hiltons favorittøvelse med strikk skjer på tredemølla.

- I det siste har jeg laget et strikkprogram som brukes på tredemølla. Her fester jeg strikk mellom beina og jogger. Deretter stiller jeg inn tredemølla på fem prosent stigning og går sidelengs. Sykt tungt, men veldig effektivt!

Han tipser imidlertid om en øvelse med strikk han har fått helt dilla på.

- Hvis det er en ting leserne mine elsker, så er det rumpetrening. Da jeg delte øvelsene inspirert av Khloè Kardashian tok det helt av. Øvelsen går ut på at du skal feste en strikk på leggen og gå 30 steg til hver side. Dette gjentar du fire ganger. Det kommer til å svi skikkelig!

LES OGSÅ: Når eksen får deg til å trene: - Ofte kan en skilsmisse eller et brudd være en kickstart på en ny livsstil

Vi gjør oppmerksom på at Espen Hiltons blogg har et annonsesamarbeid med Aller Media-eide AdLink. Aller Media eier også KK.no.

Til forsiden