KJEMPEGØY: Her er SATS-instruktør Jorunn Githmark i full aksjon oppe i lufta under dansetimen SH'BAM - som ble lansert på utvalgte SATS-sentre fra 29. august.  Foto: Per Ervland
KJEMPEGØY: Her er SATS-instruktør Jorunn Githmark i full aksjon oppe i lufta under dansetimen SH'BAM - som ble lansert på utvalgte SATS-sentre fra 29. august. Foto: Per Ervland Vis mer

Treningskonsept

Denne dansetimen får terningkast fem

Svi av kalorier og ha det supermorsomt på bare 45 minutter med SH'BAM.

Publisert
Endelig har flere av de største treningssentrene i landet begynt å lansere høsttimeplanene sine. Og er du fan av morsom, tøff og effektiv gruppetrening, er det nok mye som vil falle i smak denne sesongen.

For å gi dere et lite innblikk i treningsmulighetene som finnes i de kommende månedene, har undertegnede journalist hoppet inn i joggeskoene og begitt seg rundt på forskjellige treningssentre i Oslo-området.

LES OGSÅ: Her er høstens hotteste treningsnyheter

Og først ut på testlisten var den splitter nye dansetimen SH’BAM, som startet opp på utvalgte SATS-sentre mandag 29. august (KK.no testet timen på SATS Sjølyst).

Det er det australske firmaet Les Mills, som står bak flere svært populære treningskonsepter, som har utviklet den 45 minutter lange kondisjonstimen.

Og på nettsidene deres (ekstern lenke) står det at «SH'BAM er en meget effektiv dansetime hvor du kan brenne over 500 kalorier på 45 minutter!».

Personlig synes jeg jo dette hørtes meget lovende ut, selv om dansetimer med svært avansert koreografi ikke helt er min greie (jeg føler ofte at man må bruke lang tid på å lære seg trinnene før man får maks treningseffekt).

Ut fra beskrivelsen synes jeg imidlertid denne timen hørtes litt mer «Zumba-aktig» ut, og derfor var jeg ekstra spent på å se om Les Mills og SATS faktisk hadde klart å komme opp med noe helt nytt.

(artikkelen fortsetter under bildet)







LES OGSÅ: Treningstriksene som virker gang etter gang

Ikke avansert koreografi

Ifølge instruktør for timen, Jorunn Githmark - som jobber fast på SATS Ila, er SH’BAM primært en dansetime, med fokus på tøff kondisjon.

Med andre ord – du skal bli skikkelig sliten, selv om timen «bare» varer 45 minutter.

- SH’BAM er primært en dansetime, med basistrinn som utvikles til å bli litt mer dansete. Det er en klasse der vi jobber med én og én sang, og er innom mange forskjellige dansestiler. Det er ikke slik at man setter sammen koreografi i sånn veldig avansert form. Det er en litt mer «kom som du er – dans og ha det gøy»- mentalitet, forklarer hun til KK.no.

I løpet av timen fant jeg også raskt ut at SH'BAM ikke kan sammenlignes med Zumba, selv om noen av bevegelsene er litt like.

- Det er en forskjell på musikksjangrene og dansestilene. På Zumba så er man primært på det latinske, mens på SH’BAM så er man innom hip hop, litt jazz, mye populærmusikk, samt litt latin. Hovedforskjellen er at man har flere musikk- og dansesjangere å benytte seg av i SH’BAM, sier Githmark.

Topp trening på 45 minutter



Kunne du tenkt deg å teste SH'BAM?




Les Mills har, som nevnt, designet timen slik at den varer i 45 minutter, noe som er ti minutter kortere enn mange av de andre gruppetreningstimene på SATS (blå timer varer i 50 minutter).

Ifølge Githmark vil du imidlertid kunne få minst like god effekt av 45 minutter med SH’BAM som av andre kondisjonstimer.

- Du vil absolutt ikke oppleve at de 45 minuttene er for korte, fordi det er meget høy intensitet gjennom hele timen, forklarer hun:

- Det at timen varer i 45 minutter gjør også at den er mer inkluderende for flere. Kommer du for eksempel på trening for første gang, vil du ikke tenke «åh, dette blir jo aldri ferdig, jeg er så sliten». Du vil ha mulighet til å delta på hele timen. Og de som har trent mye før vil også oppleve at det er kjempetungt, for da har man mer å gå på.

Timen går som følger:
  • Det hele starter med at instruktøren forklarer konseptet og tar deltagerne gjennom en moderat oppvarming til heftig popmusikk, hvor du jobber med alt fra skuldre, bryst og hofter til fingre.

  • Deretter begynner selve hoveddelen av timen (varer i 35 minutter), hvor hver låt (12 til sammen) har sin egen koreografi, dansestil og musikk (alt fra ny pop til gamle slagere).

  • I løpet av hoveddelen går du gjennom dansestiler som hip hop og jazz, med innslag av hopp, sprett, rumperisting og løping – noe som får pulsen opp mot maksnivå.

  • Helt til slutt er det en rolig nedtrappingsdel med enklere trinn (vær obs på at det er lite uttøying, så det kan være lurt å strekke ut litt selv etterpå).

    Se flere bilder og øvelser fra SH'BAM-timen her (VIDEO får du lenger nede i saken):


    Ja, det ser kjempemorsomt ut
     
    (92%)
    Nja, litt usikker
     
    (5%)
    Nei, dette er nok ikke noe for meg
     
    (3%)





    LES OGSÅ: Dette spiser instruktørene etter trening

    Passer for deg som liker dans og musikk

    Ifølge Githmark krever det ikke at du har trent mye for å kunne delta på SH’BAM. Det eneste som er litt viktig er at du liker dans og musikk.

    - Denne timen passer for alle som liker å bevege seg til trinn og danse til musikk. Den vil ikke ekskludere formen til noen fordi man får ta det på det nivået man er. Og så er det jo mye hopp og sprett i timen, så de som har trent en del tidligere vil merke at pulsen blir mer enn tilstrekkelig høy. SH’BAM passer for absolutt alle som liker å danse og ha det gøy, sier hun.

    En annen ting som er bra med dette konseptet, sett i forhold til dansetimer med mer avansert koreografi (hvor du kanskje må gå noen ganger før du lærer deg trinnene), er at du får knallgod treningseffekt allerede første gang.

    - Etter å ha vært på timen et par ganger vil du mestre det bra og oppleve at intensiteten blir meget høy. Du vil imidlertid få god trening ut av første time også, sier Githmark.

    LES OGSÅ: Treningstoppene vi har lyst på nå

    Se video her:



    [obj:media:9936]



    KK.no TESTER



    Utgangspunkt:
    Som nevnt er ikke jeg spesielt stor fan av timer med avansert koreografi. Etter at jeg prøvde Zumba tidligere i år har jeg imidlertid innsett at det finnes utrolig mange morsomme dansetimer, hvor koreografien ikke behøver å være for komplisert og man likevel får topp treningseffekt.
    Det jeg var mest nysgjerrig på når det gjaldt SH’BAM var imidlertid om timen ville skille seg ut fra de andre dansetimene på markedet, og om man ville få god nok treningseffekt av «kun» 45 minutter.

    Totalinntrykk:
    Dette var en veldig morsom og knallhard dansetime, og jeg begynte å svette utrolig raskt.
    Selv om SH'BAM baserer seg på enkle trinn, er tempoet på timen såpass høyt at det var mer enn nok å holde styr på, og med hastigheten, bevegelsene og engasjerende musikk får du opp pulsen på null komma niks. En annen ting som gjør timen litt annerledes og morsom, er at det kommer helt nye bevegelser og dansestiler i hver eneste låt – dermed har du ikke mulighet til å kjede deg. Etter hvert merker du også at du slipper deg mer og mer løs, og utover i timen både lo og smilte jeg for meg selv, fordi det var morsomt.
    I likhet med de fleste andre kondisjons- og dansetimer er «faren» med SH’BAM at du ikke driver deg selv hardt nok og gir alt, noe som vil minske treningseffekten. Da er det viktig med en god instruktør som «driver» timen skikkelig og får deg til å gi alt. Under min prøvetime hadde vi en engasjert, morsom og tydelig danseglad instruktør som ropte og giret oss på, dermed ble dette en svært effektiv treningsøkt.

    Treningseffekt:
    Som nevnt var dette en tøff time, så tøff at jeg faktisk måtte tørke svette av pannen opptil flere ganger i løpet av hver eneste låt!
    Som med de fleste andre gruppetreningskonsepter kommer imidlertid alt an på hvor hardt du gjør det for deg selv, og du kan variere intensitet ut fra eget ønske.
    Jeg hadde høy puls gjennom mye av timen, og utslitte bein (etter mye hopping og spretting) mot slutten. I tillegg kjente jeg det godt i både rumpe, lår og hofter etter all vrikkingen og rumperistingen.

    Hvem passer det for:
    Som Githmark sier, så er dette en forholdsvis «enkel» time. I likhet med en Zumba-time kreves det ikke danseerfaring eller ferdigheter for å delta på SH'BAM. Du trenger heller ikke være i toppform for å være med, da du kan gjøre treningen så tøff/enkel som du vil.
    Det som imidlertid er litt viktig, er at du liker høy musikk, tøff kondisjonstrening og det å danse/bevege deg.
    Til de som har mye erfaring med dans, er det viktig å huske at dette er en dansetime med basistrinn. Timen kan imidlertid være et morsomt alternativ til andre dansetimer, da det hele handler om å slippe seg løs, riste på kroppen og ha det gøy.

    Karakter:
    kkkkkk(5/6)

    LES OGSÅ: Slik blir treningen morsom igjen

    Utfordrer og forbedrer kondisjonen






    SH’BAM en ren kondisjonsklasse, uten innslag av styrketrening. Dermed vil du også raskt merke en effekt på formen din, dersom du går regelmessig (ifølge Les Mills bør du gå to til tre ganger i uken for å merke best effekt).

    - Du vil definitivt få bedre kondisjon, for dette er jo en kondisjonsklasse. Du får et bedre oksygenopptak og kommer i bedre form. Vi jobber mye dynamisk - vi er litt nede og vi er litt oppe, så du vil jo bruke lårmuskulaturen din. Likevel er ikke dette en styrketreningstime. Det er rett og slett kondisjon det dreier seg om.

    Hva krever det for å få skikkelig treningseffekt av timen?

    - Det krever jo selvfølgelig egeninnsats. Så hvis du tør å by litt på deg selv så er det helt supert. Men det er selvsagt ikke noe krav at du skal komme inn og være klin gæren med én gang. Det kommer jo etter hvert som man blir litt trygg og føler at man mestrer dette, sier Githmark:

    - Så lenge du vet at det er litt dans til musikk, og du synes det er artig, så passer det for deg. Og så kommer gjerne den riktige «attituden» og det morsomme etter hvert. Det trengs ikke første gangen, for det er instruktørens jobb å få deg i gang.

    LES OGSÅ: Kondisjonstrening er best for å svi av magefett

    Ikke flaut

    Er du en av dem som aldri har turt å melde deg på en dansetime, fordi du føler du ikke har rytme og at det kan bli pinlig?

    Da kan SH’BAM være den rette timen for deg.

    Iføgle Githmark er nemlig timen tilrettelagt for at alle kan delta.

    - Man trenger ikke å ha danset før for å gå på SH’BAM, for vi er jo et treningssenter, så vi tilrettelegger jo for det. Så lenge du føler at du har litt takt og tone vil det helt greit, smiler hun.

    SH'BAM tilbys foreløpig på utvalgte SATS-sentre i Norge. For å finne mer informasjon om hvor timen går og andre SATS-nyheter, sjekk treningssenterets hjemmeside! (ekstern lenke).

    KK.no testet følgende timer i vår:
    • Chairtease - Nike Blast
    • PowerStep - SATS
    • Powerstrip - Nike Blast
    • Shape - SATS convention
    • Zumba - Treningshuset
    • Parkour - SATS convention
    • Boot Camp - Fitness.xpress
    • RåSterk – Treningshuset
    • Waterball - Elixia

    Har du tips til treningssaker som kan være interessante for KK.no, eller spørsmål du lurer på? Send mail til ab@kk.no, med emne: Tips fra leser.


    Følg med på KK.no - vi kommer også med trenings-anmeldelser fra Elixia og Friskis&Svettis!

    LES OGSÅ: Dette gjør vi ofte feil under trening

    INSTRUKTØR: Jorunn Githmark er en av SH'BAM-instruktørene på SATS, og jobber fast på SATS Ila.  Foto: Per Ervland
    INSTRUKTØR: Jorunn Githmark er en av SH'BAM-instruktørene på SATS, og jobber fast på SATS Ila. Foto: Per Ervland Vis mer
    HOPP OG SPRETT: SH'BAM er en dansetime med mye hopp og sprett - så du får testet spensten skikkelig. Foto: Per Ervland
    HOPP OG SPRETT: SH'BAM er en dansetime med mye hopp og sprett - så du får testet spensten skikkelig. Foto: Per Ervland Vis mer
  • Vi bryr oss om ditt personvern

    kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer