Ned I Vekt

Denne småspisingen kan ødelegge dietten din

Det er ikke bare usunne matvarer du legger på deg av.

SMÅSPISER DU SUNN MAT?: Nøtter er sunt, men inneholder mye fett og kalorier.  Foto: Shutterstock / Image Point Fr
SMÅSPISER DU SUNN MAT?: Nøtter er sunt, men inneholder mye fett og kalorier. Foto: Shutterstock / Image Point Fr Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Eli Anne Myrvoll Blomkvist er klinisk ernæringsfysiolog og doktorgradsstipendiat i ernæringsepidemiologi ved Universitetet i Agder. Hun understreker at vi ikke trenger å kutte ut noen matvarer, men at det er mange varer det er lurt å spise mindre av.

- Det handler om å ta smarte valg og ikke overdrive i matveien, fortsetter hun. 

Myrvoll Blomkvist mener at en del av oss nok småspiser mye i løpet av dagen uten å tenke over det, og at dette kan utgjøre en del ekstra energi og kalorier - selv om det gjelder gunstige og næringsrike matvarer:

- For eksempel det å ta et par ekstra osteskiver mens vi smører nistepakke, småspise og smake ekstra mye på maten mens vi kutter, steker og lager middag, å ta med seg en bolle fra bensinstasjonen etter å ha fylt drivstoff, eller raske med seg en sjokolade ut av butikken på vei ut fordi man er utrolig sulten og det er en stund til middag, sier eksperten.

LES OGSÅ: Derfor klarer du ikke å holde vekten

Pass på den sunne, men fete maten

Det er altså vesentlig å være bevisst på hvor mye vi spiser, også når det gjelder næringsrike matvarer som avokado, banan, smoothie, frukt, nøtter og oljer. For småspising av slike matvarer er heller ikke bedre, og bare fordi de er sunne betyr ikke det at du kan spise mye større mengder. 

- Dette er svært næringsrik og smart mat å inkludere i kostholdet sitt, men man må være bevisst på mengdene man spiser. For eksempel er avokado og nøtter kaloririke matvarer, så det holder kanskje med én liten avokado og en neve nøtter daglig, anbefaler hun.

Dersom du syns det er vanskelig å holde oversikt over mat- eller energiinntaket ditt, er det lurt å gjøre seg bedre kjent med maten ved å lese innholdsdeklarasjoner og næringsinnholdet, og sammenligne matvarer for å se hva som er rikt på kalorier, fett og sukker, anbefaler Myrvoll Blomkvist.

- Man må ikke kutte ut alle matvarer som inneholder mye kalorier, som for eksempel da nøtter og olivenolje. Dette er eksempler på kaloririke men svært sunne matvarer som man bør inkludere i kostholdet. Gjerne daglig, men i relativt små mengder, sier eksperten

Blomkvist advarer dessuten om at enkelte drikker som melkebaserte kaffedrikker, juice, melk, iste, saft, brus, og dessuten øl og vin, inneholder relativt mye energi. Om målet er vektreduksjon bør disse dermed ikke brukes som tørstedrikker.

LES OGSÅ: Testen som avslører mer enn BMI

Kutt ut småspisingen

Ernæringsfaglig rådgiver Silje Bjørnstad understreker at kosthold er individuelt og personlig, men at vi generelt må kutte ut småspisingen og at det er smart å øke proteininntaket ved å spise mer proteinrik mat, grove brød- og kornvarianter, og gode kilder til fett. 

Hun nevner også at vi må være klar over at matvarer med mye fett inneholder mye kalorier.

- Både nøtter og ulike oljer er for eksempel næringsrike matvarer, men her kan det fort bli mange ekstrakalorier man ikke tenker på, sier hun om mengden vi putter i oss. 

Bjørnstad mener også det er viktig å kartlegge hva vi får i oss, om vi vil ned i vekt. Ifølge henne blir nemlig mange overrasket når de blir obs på de unødvendige ekstrakaloriene.

Eksperten sier dette for eksempel kan være to-tre konfektbiter på jobb, en is etter handleturen på butikken, kveldskosen som for mange ikke lenger er forbeholdt lørdag, juice- og smoothielignende drikkeflasker på farten, og ekstra ost og rømmedressing på maten.

Når det gjelder bananen, svarer Bjørnstad at hun syns det er det er uheldig at typiske karbohydratkilder som grovt brød, banan og potet fortsatt har et negativt stempel når det gjelder å gå ned i vekt, og understreker at det er sjeldent et produkt alene gjør at vi går opp i vekt.

Hun minner om at en banan har omtrent 90-100 kilokalorier, og inneholder flere gode næringsstoffer. Det kan imidlertid være verdt å huske på dette:

- Når en banan modnes, blir stivelsen brutt ned til sukker. Dette betyr at gulbrune bananer har et høyere innhold av sukker enn gulgrønne bananer, sier Bjørnstad.

Gulbrune bananer kan derfor være et fint alternativ når du trenger energi raskt, mens ønsker du en langsommere stigning i blodsukkeret, spiser du den gulgrønne bananen.

LES OGSÅ: 7 matbytter du gjør lurt i

Velg riktig, og spar mange kalorier

Som ernæringsekspertene understreker, har altså valgene vi tar hver dag alt å si. 

Kari Bugge, ernæringsfysiolog i Grete Roede, sier det er mange kalorier å spare på å gjøre noen små, enkle grep: 

- Mange spiser sunt men opplever likevel å gå opp i vekt. Da kan det rett og slett være porsjonsstørrelsen som er problemet, sier hun, og anbefaler blant annet at vi tar en ekstra kikk på hva vi putter i salaten til lunsj eller middag.

Den kan nemlig bli en real kalori- og fettbombe om vi inkluderer for eksempel osteterninger, krutonger, bacon og rømmedressinger i salaten. Bugge anbefaler at vi heller velger mager ost, skinke eller kjøtt med mindre fett og lettere dressinger.

- Her er det flere hundre kcal å spare, tipser hun.

Ernæringsfaglig rådgiver Silje Bjørnstad mener at selv om både yoghurt, kesam, kvarg og cottage cheese er gode kilder til flere viktige vitaminer, mineraler og protein, så er det imidlertid viktig å styre unna de mest sukker- og kaloririke variantene. Dette gjelder særlig yoghurt. Bjørnstad minner om at flere varianter kan inneholde så mye som 15-20 sukkerbiter per beger. 

- Velg de magre meieriproduktene. Cottage cheese, kesam og kvarg er gode produkter som kan brukes til så mangt, og som bidrar godt til mettende protein. Man kan spare mange kalorier ved å for eksempel bytte ut krem og fløte i desserter og lignende med en mager variant av vaniljekesam - som brukt til denne deilige epleterten med blåbær og eplesalsa!

LES OGSÅ: Kondis har ikke alltid sammenheng med vekt

Saken fortsetter etter bildet.

SMÅSPISING: Tar du noen ekstra skiver pålegg når du smører alle matpakkene om morgenen, eller smaker du på alt når du tilbereder middagen? Det kan sørge for en del ekstra kalorier i løpet av dagen, advarer ekspertene. Foto: Shutterstock / stockcreations
SMÅSPISING: Tar du noen ekstra skiver pålegg når du smører alle matpakkene om morgenen, eller smaker du på alt når du tilbereder middagen? Det kan sørge for en del ekstra kalorier i løpet av dagen, advarer ekspertene. Foto: Shutterstock / stockcreations Vis mer


Bugge i Grete Roede tipser videre om at det kan være mange kalorier å spare gjennom den daglige turen til kaffebaren. For å spare kalorier bør vi, ifølge eksperten, for eksempel velge kaffe latte eller cappuccino laget på mager melk fremfor helmelk. Og trenger du ekstra søtning kan sukkerbiter eller sirup byttes ut med suketter.

Ernæringsfysiologen bedyrer dessuten at det er mye å vinne på kloke valg når det kommer til storfavoritten fredagstacoen. 

Ifølge Bugge får du i deg langt færre kalorier om du velger fullkornslefse fremfor hvetelefse, karbonadedeig fremfor kjøttdeig, kesam fremfor rømme, og reduserer mengden ost du putter inn i lefsen.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vil du logge inn før du fortsetter?

Det koster ingenting, men det hjelper oss med å tilby deg en bedre leseropplevelse.

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer