EKSPERTEN: Dane Sorensen er en av de mest profilerte trenerne i Hollywood. KK møtte han da han besøkte i Oslo i november. FOTO: Max Øien Barel
EKSPERTEN: Dane Sorensen er en av de mest profilerte trenerne i Hollywood. KK møtte han da han besøkte i Oslo i november. FOTO: Max Øien Barel Vis mer

Hollywood-treneren:

- Denne treningsformen får selv de slappeste i gang

Det er én spesiell treningsform som ingen av kjendisene han trener går utenom. God nyhet: Den passer også for alle andre.

Dane Sorensen drar litt ekstra på svaret når jeg spør om han alltid har elsket å trene. Om det ligger i DNA-et hans.

– Ikke trening i seg selv, kanskje, men det å være aktiv – å bevege kroppen… Dét har vært viktig for meg så lenge jeg kan huske, forteller Dane.

Oslo har fått storfint besøk i form av en av de meste profilerte trenerne i Hollywood, og KK møter ham på treningsstudioet Core Balance i Bogstadveien.

Denne fredagen er en av de første, ordentlig kalde dagene – av typen som er forbeholdt slutten av året – men i helgen lover Dane skikkelig «svettefest» for hver og én som tar klassene hans. Et ord valgt med omhu; amerikanerens mantra er nemlig at trening skal være gøy.

– Jeg gleder meg alltid til å gå på jobb, og dét er jo drømmen!

LES OGSÅ: Slik bør du trene i 30-, 40-, 50,- og 60-årene

«Enter-trainer»

Janteloven står fremdeles sterkt i Norge, men det er tydelig at den har falmet vekk på andre siden av dammen; Dane legger, forfriskende nok, ikke skjul på at han trives i rampelyset. Han liker å bli sett.

Sånn har han alltid vært.

Den Chicago-fødte treneren forteller at han begynte å opptre for familien i ung alder – dans, sang, skuespill – og at han som syvåring forelsket seg i kunstløp.

Samtidig sjonglerte han timer med kampsport, ballett og turn. Kunstløp ble etter hvert lagt på hylla til fordel for en utdanning innen teater og dans i New York. Her gikk han blant annet i klasse med Stefani Joanne Angelina Germanotta.

I dag er hun bedre kjent som Lady Gaga.

– Jeg visste at hun kom til å bli stor. Det var alltid noe ved henne. Jeg husker at jeg så henne opptre på Miss Universe i begynnelsen av karrieren, og da var det gøy å tenke på at ingen ante hva som ventet. Hun er ikke bare sanger; hun er kjempesmart, hun skriver låtene sine selv, hun spiller piano og hun er skuespiller.

– Bare for å ha sagt det, så spurte hun alltid meg om å være partneren hennes i dansetimene på skolen, legger Dane til med et smil.

Ved siden av skolen og prøvespillinger for diverse produksjoner, fortsatte han å trene hardt. Det var tross alt nødvendig for å hevde seg i en verden som krever både styrke, fleksibilitet og enorm kroppskontroll.

Til slutt ble altså forkjærligheten for fysisk aktivetet og artisteri forent. I dag er Dane, som han selv kaller seg, en «enter-trainer».

Gjennom gruppetimene han leder i blant annet pilates og barre, får Dane mettet behovet for fysisk aktivitet og gitt showmannen i seg frie tøyler.

– Jeg får gjøre alt jeg elsker på én gang, samtidig som jeg får delt det med andre. Klassene mine er en veldig interaktiv opplevelse. I stedet for å ha et publikum som bare sitter foran deg og forventer noe, blir alle en del av «forestillingen». Målet mitt er å gjøre øktene til en lekeplass for voksne, forteller Dane.

Treningsformen kjendisene sverger til

Dane ble født i byen Des Plaines i Chicago, men har bodd i Los Angeles i mange år. Dermed er han tett på stjernene – og flere berømte fjes er gjengangere i klassene hans.

Så, hvordan trener egentlig menneskene vi beundrer fra kinosetet, på TV eller fra publikum i en diger konsertarena?

Dane mener det handler om hva slags fase de er i. Skal de for eksempel forberede seg på en veldig fysisk rolle, tilbringer de naturligvis flere timer på treningssenteret enn ellers.

Kollegaen min trente for eksempel Jennifer Lawrence i forkant av innspillingen av «Red Sparrow». Det er en film hvor hun spiller en tidligere ballerina som blir spion, og da måtte hun trene i timesvis, hver eneste dag, i tre måneder, avslører Dane.

Han forteller også pilates har blitt en stor kjendisfavoritt.

– Det bare blir mer og mer populært i Hollywood. «Alle» har gjort pilates til en del av den daglige rutinen sin. Det er en gjennomgående greie – uavhengig av om de jobber mot å bygge muskler, å gå opp i vekt, ned i vekt… Pilates er en slags grunnstein for mange, sier Dane og fortsetter:

– Ellers slenger stjernene seg alltid på når det kommer en ny vri på klassiske økter. For eksempel barre-trening med innslag av kondisjon eller aerobic med ballett-bevegelser. Fusjonering av forskjellige treningsformer er «hot»!



SHOWMAN: Dane Sorensen på besøk i Oslo. FOTO: Max Øien Barel
SHOWMAN: Dane Sorensen på besøk i Oslo. FOTO: Max Øien Barel Vis mer


LES OGSÅ: Disse mageøvelsene er de aller mest effektive

Treningstrender i Norge

SPÅR TRENDER: Tessa Sørensen er personlig trener og forfatter av boka «Tren Smart». FOTO: Privat
SPÅR TRENDER: Tessa Sørensen er personlig trener og forfatter av boka «Tren Smart». FOTO: Privat Vis mer

Når det gjelder hvilke treningstrender vi kan vente oss her til lands, forteller Tessa Sørensen at 2020 byr på mye av det samme.

Sørensen er personlig trener og forfatter av boka «Tren Smart». Hun trekker blant annet frem at teknologien står like sterkt innenfor treningssegmentet i tiden fremover – selv om hun tror og håper at menneskelig interaksjon etter hvert trumfer alle dingsene.

Hun understreker nemlig at teknologien ikke er noe vidundermiddel, men et nytt verktøy man kan ta i bruk. Et supplement, rett og slett.

– Selve treningen og aktiviteten må fortsatt gjennomføres. For mange kan det være det sosiale samspillet med andre mennesker som gjør at man kommer i gang eller opprettholder den gode vanen, sier Sørensen og fortsetter:

– Man blir overøst med tips på nett: Treningsprogrammer, hvilke øvelser man burde kjøre, hvor ofte, teknikk... Jeg tror faktisk terskelen blir høyere jo flere ferdige planer, av typen man «bare kan gjennomføre», man laster ned. Livet er så travelt at det er vanskelig å få til det man trodde man skulle få til. Forventningene blir veldig høye, og da ender det ofte med at man skuffer seg selv og gir opp.

– Én ting er forskjellige verktøy som forbedrer treningen – det er jo supert for alle som allerede er aktive – men den menneskelige biten funker bedre mot dem som ikke trener fra før av og som kanskje sliter med å komme i gang, mest effektivt.

DUPPEDITTER: Tessa Sørensen håper at menneskelig interaksjon etter hvert trumfer alle dingsene som finnes på treningsmarkedet. FOTO: Scanpix
DUPPEDITTER: Tessa Sørensen håper at menneskelig interaksjon etter hvert trumfer alle dingsene som finnes på treningsmarkedet. FOTO: Scanpix Vis mer

Sørensen tror også at det å trene utendørs blir mer populært, i tillegg til trening for spesielle grupper.

Videre understreker hun at det er viktig å huske at utbytte av trening kan måles utifra flere parameter enn kalorier forbrent, meter forflyttet eller kilo løftet.

– Når en treningsøkt gir deg noe mer, da gir det stor nok verdi til å gjenta det igjen. Dét tror jeg må kommuniseres tydeligere for å få flere til å lykkes med sin egen aktive livsstil. Hvis man i utgangspunktet ikke liker å trene, hvorfor skal man da – når man først trener – ta i så hardt man klarer i en halvtime? Det er kanskje ikke riktig innfallsvinkel. I stedet kan det for eksempel være å spille kanonball på bedriftslaget. Finn en måte å være aktiv på som passer for akkurat deg og som gir deg noe, avslutter Sørensen.

LES OGSÅ: KK tester morgenrave: – Du glemmer at du trener

Kom i gang med treningen

Å velge en treningsøkt ovenfor en ekstra time i senga om morgenen eller en joggetur ovenfor en kveld i sofaen foran TV-en, føles omtrent umulig for mange (les: undertegnede) – på tross av at man har et ønske om å ta bedre vare på kroppen og helsen sin.

I likhet med Sørensen, har Dane også en håndfull råd til deg (les: meg) som sliter med motivasjon og synes dørstokkmila blir stadig mer uoverkommelig.

– Start i det små! Få inn små seiere der du kan. Finn en «ti minutter med pilates»-video på YouTube, gjør noen tøyeøvelser eller bare beveg deg. Sett på musikk og dans som om ingen ser deg – eller som om alle ser deg. Det spørs hvilken preferanse du har, sier Dane og blunker.

Vi har en tendens til å kaste penger på problemene våre. Vi betaler for mange timer med en personlig trener, dyrt medlemskap på treningssenter, eksklusivt utstyr… Det er så ekstremt. Begynn heller på motsatt ende av skalaen hvor det ikke er så mye press; gi deg selv må utfordringer du vet at du klarer å gjennomføre.

Han anbefaler også å ha et alternativt mål for treningen; en aktivitet eller hobby som treningen hjelper deg å bli bedre i.

– Hvis du for eksempel liker golf, kan du bruke pilates til å få ordentlig kontakt med kjernemuskulaturen og forbedre kroppskontrollen din. Hvis du synes tennis er gøy, så kan kondisjonstrening hjelpe deg å prestere bedre og holde ut lenger, forklarer Dane.

Ellers er det et godt råd å finne noen utenfor den innerste familie- og vennekretsen å trene med – det er tross alt vanskeligere å avlyse en treningsøkt med en perifer bekjent enn med bestevenninnen din – og å være snill med deg selv.

– Gi deg selv en klapp på skulderen når du har gjennomført noe, og ikke grav deg ned i skam dersom du ikke klarer å gjennomføre noe. Det er viktig å huske på at det er lov å feile av og til. Ikke gi opp fordi det ble Netflix i stedet for treningsstudioet en dag eller to.

– Gruppetimer er rent gull

Sist, men ikke minst: Gruppetimer.

Dane leder selv flere av dem i Los Angeles og mener det er lite som kan måle seg med effektiviteten som følger med når man trener ved siden av noen.

– Du vil jo ikke ta en pause hvis personen ved siden av deg ikke gjør det? Man ser at de andre svetter og står på, og da skal man ikke være noe dårligere. Man yter automatisk mer enn man ville gjort ellers. Alle har konkurranseinstinkt i seg – noen mer enn andre – og det vekkes på gruppetimer.

Han trekker frem Hollywood-stjernene som eksempel.

– Selv de rikeste av de rike, som har råd til ha få en personlig trener hjem til seg eller til og med ha sitt eget treningsstudio hjemme, kommer på gruppetimer. Dét er nettopp fordi man yter på et helt annet nivå i den situasjonen. Gruppetimer er rent gull, avslutter Dane.

Den siste setningen er en tynt tilslørt oppfordring – eller utfordring? – jeg får lyst til å prøve meg på. Jeg må bare ha noen uker med «ti minutter med pilates»-videoer på YouTube først.

LES OGSÅ: Ny studie: Selv 20 sekunder trening har effekt

VEKKER KONKURRANSEINSTINKT: Dane Sorensen mener man automatisk yter mer på gruppetimer enn ellers. FOTO: Scanpix
VEKKER KONKURRANSEINSTINKT: Dane Sorensen mener man automatisk yter mer på gruppetimer enn ellers. FOTO: Scanpix Vis mer

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: