VITAMINMANGEL: Eksperten sier at vitamintilskudd i noen tilfeller kan hjelpe mot depresjon.  Foto: Shutterstock / Myimagine
VITAMINMANGEL: Eksperten sier at vitamintilskudd i noen tilfeller kan hjelpe mot depresjon. Foto: Shutterstock / Myimagine
Depresjon

Depresjon kan skyldes vitaminmangel

- Mange deprimerte har vitamin D-mangel, sier professor.

Depresjon er én av de vanligste psykiske lidelsene i Norge i dag, og rundt 400.000 nordmenn lever med depresjon. Ifølge Norsk Helseformatikk vil cirka 25 prosent av alle kvinner og 15 prosent av alle menn oppleve en depresjon som trenger behandling i løpet av livet.

LES OGSÅ: De skjulte «årsakene» til angst og depresjoner

Det kan være mange ulike årsaker til hvorfor noen får en depresjon, og studier viser at mangel på vitamin D kan være én av dem.

D-vitaminmangel er en av verdens vanligste mangelsykdommer, og rundt halvparten av alle nordmenn lider av D-vitaminmangel. Det er et essensielt næringsstoff som kroppen og hjernen trenger, og forskere mener derfor at det er stor sannsynlighet for at det kan være sammenheng mellom vitaminmangel og depresjon. 

- Vitamin D er nødvendig for opptak og utnyttelse av kalsium, vedlikehold av skjelettet og tennene våre, normal muskelfunksjon og immunforsvar. Det er også viktig for kroppens forsvarssystem, og for mange hjerneprosesser. Mange deprimerte og også noen med Alzheimer har vitamin D-mangel, sier professor emeritus Johan Moan ved Universitetet i Oslo, som også har vært forsker ved Radiumhospitalet i 40 år. Han begynte D-vitaminforskningen allerede i 90-årene.

Moan har nylig skrevet en bok om D-vitamin og helse, som snart skal utgis. Han sier at tilskudd av D-vitamin i noen tilfeller kan hjelpe mot depresjon.

- Én teori er at vitamin D påvirker mengden av kjemikalier som kalles monoaminer. Mange antidepressive medikamenter virker ved å øke mengden av monoaminer i hjernen . Derfor har forskere antydet at vitamin D kan også øke mengden av monoaminer, som kan hjelpe mot depresjoner, sier Toby Mbamalu, psykologspesialist ved Grorud DPS, Akershus Universitetssykehus (Ahus) og Aklinikken.

Depresjon kan også ha en sammenheng med mangel av vitamin B12 eller folinsyre. 

LES OGSÅ: Første gang Malin (26) fikk angstanfall, var hun sikker på at hun kom til å dø.

SOLEN ER VIKTIG: Sollys er veldig viktig for at kroppen skal klare å produsere nok D-vitamin. Foto: Shutterstock / eldar nurkovic
SOLEN ER VIKTIG: Sollys er veldig viktig for at kroppen skal klare å produsere nok D-vitamin. Foto: Shutterstock / eldar nurkovic Vis mer

Lite sol i Norge

Grunnen til at så mange nordmenn mangler vitamin D, er i stor grad at vi lever i et kaldt og mørkt land med lite sol. Vitamin D er et fettløselig vitamin som kroppen produserer når huden utsettes for sollys, men det er også mulig å få i seg vitaminet gjennom kosten.

Asta Juzeniene er forsker ved institutt for kreftforskning ved Radiumhospitalet, Oslo universitetssykehus, og har skrevet flere fagartikler om viktigheten av D-vitamin.

- Du kan få i deg D-vitaminer fra fet fisk (ørret, laks, makrell), tran eller annet vitamin D-tilskudd. Det er spesielt viktig om vinteren når det er lite sol. Spedbarn, eldre over 75 år og innvandrere er spesielt utsatt for D-vitaminmangel i Norge, sier hun.

En huskeregler er å passe ekstra nøye på å få i seg viktige vitaminer i måneder med bokstaven «R» i navnet: september, oktober, november, desember, januar, februar, mars og april.

Maria Arlen Larsen er lege og forsker på ernæring, fedme og fettforbrenning. Hun sier at man kan forebygge D-vitaminmangel med riktig kosthold. 

- Generelt er det viktig med et allsidig og næringsrikt kosthold for å forebygge vitamin D-mangel. Man bør få i seg gode kilder av dette daglig. Én skje tran om morgenen er en bra start. I tillegg bør man være ute når det er sollys, spesielt om vinteren og i mørketiden, sier hun.

Hun presiserer at depresjon har mange årsakssammenhenger, og at man skal kontakte lege for å få hjelp og passende behandling dersom man mistenker at man har dette.

Hva er depresjon?

Alle føler seg trist eller nedstemt i løpet av livet, men ofte varer disse følelsene en kort periode og forstyrrer ikke dagliglivet i vesentlig glad. En depresjon skiller seg fra vanlig nedstemthet ved at følelsen varer i uker og måneder, og kan ikke forbedres på kort tid. 

En depresjon kan føre til asosial atferd, nedsatt interesse for aktiviteter som tidligere var lystbetonte, lav energi, svekket hukommelse og konsentrasjonsvansker. Noen får også skyldfølelse eller selvmordstanker.

Vanlige symptomer er:

​LES OGSÅ: Bør du fortelle jobben at du er syk eller sliter litt?

Her kan du henvende deg

Sliter du med depresjoner? Søk hjelp, for eksempel her:

  • Fastlege (som blant annet kan henvise deg til psykolog).
  • Privatpraktiserende psykolog. 
  • Mentalhelse.no, som er en døgnåpen tjeneste for alle som trenger noen å prate med eller skrive med.
  • Kirkens SOS. Døgnåpen tjeneste, du kan ringe, melde eller chatte.

Til forsiden