DÅRLIG FORM: En god fest eller kanskje bare noen glass vin, kan føre til såkalt fyllesyke dagen etter- OG dagen etter der! Foto: plainpicture
DÅRLIG FORM: En god fest eller kanskje bare noen glass vin, kan føre til såkalt fyllesyke dagen etter- OG dagen etter der! Foto: plainpicture
Fyllesyk

Derfor blir du fyllesyk over to dager

....og slik kan du unngå det!

Timevis med hodepine, kvamle, trøtthet, angst og svimmelhet. Fyllesyke kan virkelig være noe av det verste, og av og til kan den strekke seg over flere dager.

Men hvorfor er det egentlig sånn?

Dr. Brynjulf Barexstein, som er allmennlege og sjefsvarlege på Lommelegen.no forklarer at grunnen er enkel.

- Det er faktisk bare avhengig av mengden alkohol. Jo mer, jo verre og lengre varighet. Ved svært høy promille er en ikke edru i det hele tatt neste dag, og da har fyllesyken per definisjon ikke begynt, for det å ha alkohol i blodet hindrer den jo i å slå til i full blomst, forklarer legen.

- For eksempel om man legger seg klokken fem med 1,8 i promille (=full) og forbrenningshastigheten er som kjent 0,15 promille i timen, så er en ikke edru før tolv timer senere. Det vil si klokken fem på ettermiddagen neste dag. Da kommer fyllesyken ikke med ordentlig trøkk før dagen etter dette igjen, sier han. 

LES OGSÅ: Juicen som tar knekken på fyllesyken

Løsningen er derfor ikke så altfor komplisert: Vil du unngå fyllesyke - drikk mindre.

Verst for hjernen

For mange kan det kanskje virke rart at man skal bli såpass dårlig «dagen derpå» av en fest. Men for Lommelegens sjefslege er det opplagt.

- Hvorfor skulle man IKKE bli fyllesyk? Det er jo en gift og et løsemiddel, sier Brynjulf og utdyper årsakene til at du blir dårlig.  

1. Du er dehydrert

- Alkohol bidrar til dehydrering og hvis du er så uheldig at du kaster opp eller det som verre er, blir du selvfølgelig også videre dehydrert.

2. For lite søvn

- Mange sover dårligere etter de har drukket alkohol, fordi hjernen løper løpsk. Og som vi alle vet er søvn så utrolig viktig for så og si alt!

3. Du har drukket mørk brennevin

- Dette er verre for kroppen, særlig om det bare er destillert en gang. Det er også andre smaks- og fargestoffer i både dette og rødvin som bidrar til fyllesyke.

4. Alder

- Jo eldre mann blir, jo eldre blir også kroppens celler. Derfor er vi kanskje ikke like kapable til å forbrenne giftene som alkohol inneholder.

5. Du har en allergi

- Noen reagerer på for eksempel garvesyre, som er i mye alkohol. Det finnes også forskjellige konserveringsmidler, blant annet sulfittter som også mange reagerer på, sier han.

6. Magen gjør opprør

- Kvalme kan skyldes irritasjon av magesekk. En har jo tross alt helt ned ting man IKKE ville helt på bilens lakk, for eksempel!

Som om alle disse årsakene ikke skulle være ille nok; Det er verst for hjernen din:

- I tillegg selve hjernens reaksjon på endringen: Først tilvennes den alkoholens bedøvende virkning når man drikker, så taes denne bedøvingen vekk, og hjernen reagerer med å bli overfølsom, nervøs og så videre. Så er det de psykologiske effektene: Bondeanger, blackouts, angst for hva en har gjort, og sånne ting, sier legen.

DEHYDRERT: Er fyllesyken ordentlig ille, varer det ofte over to dager. Foto: Science Photo Library
DEHYDRERT: Er fyllesyken ordentlig ille, varer det ofte over to dager. Foto: Science Photo Library Vis mer

LES OGSÅ: Så mange kalorier har vinen

Kuren mot fyllesyke

Den som har opplevd ordentlig fyllesyke, vet hvor forferdelig det faktisk kan være. Skrekk og gru! Men det finnes heldigvis mange ting du kan gjøre for at opplevelsen skal bli litt bedre, dagen derpå.

Ernæringsfysiolog Martine Dokken forteller at nøkkelen ligger i å være i forkant.

- Du bør begynne kvelden før! Drikk masse vann og spis næringsrik mat. Husk på å få i deg masse frukt og grønnsaker, sier hun.

Så til selve «dagen derpå». Her har nemlig ernæringsfysiologen en effektiv drink du kan lage deg.

- Drikk masse for å gjenskape væskebalansen. For mest mulig effektivt væskeopptak bør du blande lik del farris og eplejuice. Eventuelt ta deg en sportsdrikk. 

Alkoholen reduserer produksjon av ADH som gir økt væskeutskillelse fra kroppen. Dette fører til dehydrering og er også med på å gi hodepine. Derfor må du spise og drikke riktig.

- Spis masse egg! Egg inneholder aminosyden cystein som gjør at nedbrytingen av acetaldehyd går raskere.

- Ta en banan og et glass juice, eller andre matvarer som er rike på kalium. Kalium er viktig for regulering av væskebalansen i kroppen, sier hun videre.

Andre ting du bør få i deg for å føle deg bedre er nøtter, frø, bønner, soya og spinat, som alle er rike på vitamin B. Til slutt er det lurt å få opp blodsukkeret med litt karbohydrater, gjerne i form at havregryn eller grove kjeks.

Til info: Lommelegen.no er i likhet med KK.no eid av Aller Media AS.

Til forsiden