Model Relase: Yes
Property Relase: No
Shot with Canon 5 D Mark II digitalcamera with 20 mp Foto: Plainpicture
Model Relase: Yes Property Relase: No Shot with Canon 5 D Mark II digitalcamera with 20 mp Foto: PlainpictureVis mer

Magefett

Derfor blir du ikke kvitt magefettet

Det er ikke bare kosthold og trening som har noe å si.

Mange drømmer om en flat og veltrent mage.Som oftest er det lettere sagt enn gjort. Det er liksom noe med dette området på kroppen som er ekstra motvillig - til tross for riktig kost og uendelig med sit-ups (visste du at du faktisk bør droppe sit-ups? Les mer her!)

Det kan imidlertid være flere årsaker til at magen du drømmer om uteblir. 

Og selv om trening og kosthold er avgjørende faktorer, kan det også være andre grunner til at fettet legger seg akkurat der. 

LES OGSÅ: Få flatere mage - uten å trene!

1. Alder spiller en rolle

Ikke overraskende spiller alderen din en rolle. Etter hvert som du blir eldre vil kroppen din reagere annerledes når du går opp eller ned noen kilo - noe som kan være årsaken til at fettet på magen ikke forsvinner.

I tillegg vil forbrenningen til både menn og kvinner gå ned, noe som gjør at du ikke lenger har behov for like mye kalorier gjennom dagen. Resultatet er at inntaket av kalorier blir større enn forbruket, og det lagres som fett.

Kvinner må i tillegg takle overgangsalderen.

- Hvis kvinner går opp i vekt etter overgangsalderen, er det større sannsynlighet for at kiloene legger seg på magen, har Dr. Michael Jensen, professor innen medisin ved klinikken Mayo Clinic, tidligere uttalt til FoxNews.com.

Dette skyldes at produksjonen av østrogen går ned.

2. Du spiser feil type fett

Du tenker kanskje at du ikke skal spise så mye fett når du vil bli kvitt magefettet, men det stemmer ikke helt - i hvert fall ikke når du velger riktig fett. 

AVOKADO: Avokado er en kilde til enumettet fett, som er bra for å bli kvitt magefettet. Det er imidlertid ingen grunn til å overdrive inntaket.  Foto: Olga Kriger / Alamy/All Over Press
AVOKADO: Avokado er en kilde til enumettet fett, som er bra for å bli kvitt magefettet. Det er imidlertid ingen grunn til å overdrive inntaket. Foto: Olga Kriger / Alamy/All Over Press Vis mer

Enumettet fett - som finnes i blant annet olivenolje og avokado, samt flerumettet fett - hovedsaklig omega-3 fettsyrer, som du finner i valnøtter, solsikkefrø og fet fisk som laks, har en betennelsesdempende effekt, og er bra for kroppen din.

Ettersom fettcellene som legger seg på magen ligner veldig på hvite blodlegemer i forhold til sin evne til å forårsake betennelse i kroppen, kan sunt fett gjøre godt.

Det er imidlertid ikke slik at du bør spise ubegrenset mengder. Sunt fett eller ikke, så inneholder det en del kalorier, så spis med måte.

LES OGSÅ: Kan du bli tjukk av lettbrus?

3. Du trener ikke riktig

Gjør du tusenvis av sit-ups hver uke, uten at du ser resultater?

Ifølge ekspertene vil verken kondisjonstrening eller styrketrening alene gi deg resultatene du ønsker - en sentral nøkkel er nemlig å kombinere de to.

Dr. Sangeeta Kashyap, spesialist innen endokrinologi ved Cleveland clinic, kan fortelle at spesielt styrketrening øker muskelmassen i kroppen som gjør at kroppen forbrenner mer fett.

Resultatet er at du forbrenner mer gjennom hele dagen - noe som på lang sikt vil gi gode resulater.

Er treningen din utfordrende nok?

Hvis du ønsker å bli kvitt magefettet, er det også avgjørende at treningen er hard nok.

- Du er nødt til å trene med full intensitet fordi målet er å forbrenne kalorier. Tøff trening gjør nettopp det, har Natalie Jill, personlig trener fra San Diego, uttalt.

Og det trenger ikke å bety at du skal jogge time etter time til krampen tar deg, men at du gir ALT når du først er på trening. En treningsøkt der du ikke engang får opp pulsen, vil nemlig ikke gjøre så mye for kondisjonen eller forbrenningen din. 

LES OGSÅ: Alderen der du begynner å legge på deg

4. Du er stresset

Det er imidlertid ikke bare kosthold og trening som er avgjørende faktorer - stress kan være en medvirkende årsak.

Blant stramme tidskjemaer og frister, regninger og en krevende jobb, kan det være ekstra vanskelig å bli kvitt magefettet - og ikke nødvendigvis fordi du oftere ender opp med usunn og kaloririk mat på farten.

Stress øker nemlig produksjonen av et stresshormon kalt kortisol.

Kortisol kan bidra til at kroppen lettere holder fast ved fettet på kroppen. Stress gjør at kortisolnivåene i kroppen øker, og dette trigger fett til å lagres på magen, viser forskning (mer info kan du finne hos Harvard Health Publications).

5. Sover du nok?

En annen avgjørende faktor er søvn. Studier har vist at for lite søvn kan føre til overvekt.

Forskere fra University of Chicago og University of Wisconsin-Madison har blant annet funnet ut at det er en sammenheng mellom for lite søvn og tendensen til at kroppen klamrer seg fast til overflødig fett på kroppen.

Andre studier har også vist at de som sover lite spiser mer usunt.

Forskere er ikke helt sikre på om hva som er årsaken, men en teori er at søvndepriverte er ute etter en rask oppkvikker. En annen teori er at søvnmangel påvirker evnen til å velge sunt.

Denne saken har tidligere vært publisert på KK.no, men er hentet frem igjen til nytte for nye lesere!

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: