SYK: Hva er vel mer irriterende enn å endelig ha fått ferie - så våkner man opp med rennende nese og dunkende hodepine? FOTO: NTB Scanpix
SYK: Hva er vel mer irriterende enn å endelig ha fått ferie - så våkner man opp med rennende nese og dunkende hodepine? FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Sykdom

Derfor blir du ofte syk i ferien

Det er slett ikke uvanlig - og har en helt naturlig forklaring!

Publisert

Hvem har vel ikke gledet seg i ukesvis på forhånd til å endelig kunne ta ferie, og når den store dagen endelig har kommet, så våkner man opp litt småpjusk med dunkende hode og rennende nese?

Det har hvert fall vi i KK-redaksjonen opptil erfart flere ganger, og det er vel få ting som er så irriterende enn akkurat det. Men visste du at det faktisk har en logisk forklaring?

Å være mer syk på vinteren enn på sommeren er slett ikke uvanlig. Årsaken til det er rett og slett at virus overlever bedre i kulde - dèt, i kombinasjon med mer tid innendørs, gjør at forkjølelsen sprer seg ekstra raskt.

Syke fra før

Men hvorfor man blir syk så fort ferien melder sin adkomst er en annen sak. Professor og forsker på immunsystemet og kroppens reaksjon på sykdom, Jan Pravsgaard Christensen, har tidligere sagt til KK at vi mest sannsynlig er syke allerede før ferien har startet.

Det er stresset vi bærer på i hverdagen som ofte holder sykdommen i sjakk.

- Når vi så endelig har fri og stresshormonene forsvinner, føler vi oss plutselig syke. Derfor oppleves det som om du blir rammet når du har tatt ferie, sa han til KK.

Før vi får en influensasykdom, må vi ha en viss mengde viruspartikler i lungende våre. Hvis du er stresset, kan du kanskje holde antallet nede i en kort periode, men du har fremdeles virus i kroppen.

- Det vil si at i samme øyeblikk som immunsystemet slapper litt av, blir vi syke.

Utsette sykdom

Så det er altså kroppens overlevelsesmekanismer som klarer å holde oss friske gjennom det som oppleves som en krisesituasjon.

Ifølge psykologspesialist Kristina Moberg mener mange at det er godt dokumentert at vi faktisk klarer å mobilisere kroppen, slik at du i lang tid kan utsette uønsket sykdom. Da er det mange som først merker hvor slitne de er, når kroppen først får hvile.

- Det er nok også det som er årsaken til at folk gjerne blir syke etter eksamen eller krevende perioder på jobb, sier Moberg.

Variert og næringsrikt kosthold

Men selv om det er helt naturlig å bli syke når kroppen først slapper av, vil man jo gjerne holde seg frisk når man endelig får fri og ferie. For å ikke havne på sofaen med febermåler og snytepapir finnes det heldigvis noen gode råd. For eksempel kan et variert og næringsrikt kosthold minske symptomene og varigheten av en forkjølelse eller influensa.

Indremedisiner og kostholdsekspert, Fedon Lindberg, har tidligere sagt til KK at mange av matvarene inneholder virus- og bakteriedrepende emner som kan hjelpe immunforsvaret til å bekjempe nesten alt.

Han anbefaler å spise massevis av friske grønnsaker, bær og frukt som inneholder store mengder vitaminer og sink som er viktige for immunforsvaret. Riktig fett fra fisk og nøtter kan også bidra til å holde deg frisk.

Nok søvn og fysisk aktivitet

Generelt bør vi ligge unna sukker og mat med høy glykemisk belastning, som gir svingende blodsukker og svekker immunsystemet nesten umiddelbart. Minst like viktig er nok søvn, mindre stress og mer fysisk aktivitet.

Legen følger sin egen anbefaling for å holde seg frisk.

– Jeg følger et lavglykemisk, smartkarbosmartfett middelhavskosthold, drikker vannkefir daglig og tar tilskudd av multivitaminer og mineraler, vitamin D, omega-3, betaglukan og probiotika, sier Lindberg.

Unngå stress

Andre ting som kan holde oss unna sykdom er å unngå stress - som faktisk er en av verstingene for helsa. Alle har vi kjent på det, å være så stresset at symptomene begynner å melde seg: Glemsomhet, mangel på energi, uro og konsentrasjonsvansker.

Lar man det gå enda lenger kan man rammes av alt fra hodepine, svimmelhet, søvnproblemer, hjertebank, muskelspenninger og utmattelse. Langvarig stress kan i tillegg lede til hjerte- og karlidelser. Forskning viser at noe av det mest stressende man kan oppleve er at partneren dør, skilsmisse, separasjon eller å havne i fengsel.

De mest effektive og enkle grepene for å unngå hverdagstress er mosjon, planlegging og kvalitetstid hvor alt annet legges helt bort.

Skriv lister på alt du skal få gjort i løpet av en dag - i stedet for å gå og tenke det om og om igjen, vær i aktivitet for å få utløp på stressende tanker og endorfiner - og sett av tid til å pleie deg selv med det du liker aller best.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer