LUFT I MAGEN: Kjenner du ofte på mye luft i magen på kveldstid. Det er helt ufarlig og naturlig. FOTO: NTB Scanpix
LUFT I MAGEN: Kjenner du ofte på mye luft i magen på kveldstid. Det er helt ufarlig og naturlig. FOTO: NTB Scanpix
Luft i magen:

Derfor blir du oppblåst og får luft i magen på kvelden

Det er enkelte matvarer du bør unngå å spise.

Det siste du ønsker når du skal i selskap, på middag eller på fest, er at magen skal bli oppblåst og full av luft. Og det er jo bare så typisk at når du først har tatt på deg magetoppen, eller den nye sommerkjolen, så ender du kvelden med å holde pusten for å ikke vise at magen er oppblåst.

Vi har alle opplevd det, og du har min fulle sympati. Men hvorfor blir vi egentlig så oppblåst i kveldstimene, og kan vi gjør noe for å unngå det? (Annet enn å slippe ut luften selvsagt.)

Ifølge Birger Svihus, professor i ernæring ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitet, er dette en sammensatt problemstilling med flere påvirkende faktorer.

– For eksempel sies det at å svelge luft mens man spiser, eller å drikke mye kullsyreholdig drikke kan gi luft i magen. Men de ernæringsmessige faktorene har kanskje mest å si, sier han til KK.

Her snakker vi altså om den naturlige fermenteringsprosessen som skjer i tarmen.

– Det er noen komponenter i maten som vi ikke klarer å fordøye med de enzymene vi har i fordøyelseskanalen, dette kan da bli til mat for mikrofloraen i tarmen. Denne mikrofloraen danner metan (en gass) når de fordøyer disse næringsstoffene, som altså gir oss luft i magen, forklarer Svihus.

LES OGSÅ: Tarmbakteriene dine kan påvirke vekta

Noen matvarer stimulerer tarmbakteriene

Typiske komponenter som stimulerer tarmfloraen er flere typer fiber, spesielt fiber som er lett å fermentere, og protein som ikke blir fordøyd.

– Det er noen matvarer som er kjent for å gi luft i magen, for eksempel kål og erter – de fleste vil merke at de får veldig mye luft i magen etter å ha spist det. De inneholder komponenter som mikrofloraen liker godt; ufordøyelige karbohydrater, fiber og såkalte oligosakkarider, forteller han.

Gunn Helene Arsky som er ernæringsfysiolog og yogalærer, sier til KK at kullsyreholdige drikker, kålrot og kål av alle slag, og tyggegymmi ofte gir luft i magen. Men også en rekke matvarer som kategoriseres som FODMAP.

– En hel del matvarer kan stimulere tarmbakteriene til øket produksjon av tarmgass, ofte fordi de inneholder visse karbohydrater som lett gjærer i tarmen. Vi kaller disse for FODMAP, forteller hun.

SUNN MAT: Det er dessverre slik at mye sunn mat kan gi tarmgass, så du bør ikke kutte ut denne maten helt. Foto: Scanpix.
SUNN MAT: Det er dessverre slik at mye sunn mat kan gi tarmgass, så du bør ikke kutte ut denne maten helt. Foto: Scanpix. Vis mer

Eksempler på matvarer med høy FODMAP er:

  • Asparges
  • Brokkolistilker
  • Tørkede/hermetiske bønner
  • Eple og eplejuice
  • Erter
  • Løk
  • Mais på boks
  • Produkter som inneholder sorbitol
  • Avokado
  • Moden banan
  • Tørket frukt

Arsky kan også fortelle at fordøyelsen skrus ned om kvelden og natten, så dersom man er lenge oppe og spiser sent kan dette være en medvirkende årsak til at mange kjenner på luft og spent mage på nattestid.

LES OGSÅ: Fermentert mat: Er det så sunt som folk skal ha det til?

Du kan med fordel kutte ut sukkeret

Både kål, erter og alle andre grønnsaker er kjempesunne matvarer, og dessverre er det slik at mye sunn mat kan gi luft i magen. Det betyr ikke at du burde unngå sunne matvarer som gir luft i magen. Selv om det kan være sjenerende og irriterende, er det helt normalt.

– På sett og vis er luft i magen et tegn på at du spiser sunt. Men heller ikke i ernæringen kan man få i både pose og sekk, man må ta den kostnaden for å spise sunt. Som grønnkål for eksempel, det er bærekraftig mat som gir oss fiber og energi, men ikke så mange kalorier, påpeker Svihus.

Det er likevel ikke bare sunn mat som gir tarmgass. Det er også noen matvarer som gir luft i magen som du fint kan unngå å spise. Sukker er et ypperlig eksempel – spesielt fruktose.

– Det er begrenset hvor mye fruktose kroppen klarer å ta opp, så fruktose i store mengder kan føre til luft i magen, og kanskje til og med diaré, sier Svihus.

Når du hører «fruktose» så tenker du kanskje først og fremst på frukt. Og selv om frukt inneholder fruktose, så er det faktisk vanlig bordsukker som er vår største kilde – det består av cirka 50 prosent fruktose.

– Ja, frukt har dessverre en del sukker, men frukt inneholder også andre ting som er nyttig for kroppen. Så det første man bør fjerne fra kostholdet er jo alle de rene sukkerkildene, som alt av godteri, og spesielt vingummi, forklarer han.

LES OGSÅ: Det er viktigere å fokusere på grønnsaker enn frukt

UPASSENDE TID: Det er typisk at du får luft i magen når det minst passer seg. Som når du har tatt på den trangeste kjolen i skapet. Foto: Scanpix.
UPASSENDE TID: Det er typisk at du får luft i magen når det minst passer seg. Som når du har tatt på den trangeste kjolen i skapet. Foto: Scanpix. Vis mer

Her er tipsene for å unngå luft i magen

Vi bør jo helst spise sunt, selv om noen frukt og grønnsaker kan gjøre deg litt oppblåst. Og kanskje er det slik at vi føler mer ubehag dersom vi spiser slik mat veldig sjeldent?

– Det er ingen tvil om at det er et komplekst samspill mellom det vi spiser og vår mikroflora i tarmen, og mikrofloraen kan endre seg i forhold til hva vi spiser. Det er mulig å tenke seg at hvis man plutselig begynner å spise mye grønnsaker, så vil mikrofloraen trenge tid til å tilpasse seg den endringen. Når man har tilpasset seg dette kostholdet så vil man få stabilisert mikrofloraen slik at den passer til den maten man spiser, forklarer Svihus.

Men hvis du har store planer i kveld og vil unngå dette kan du bruke denne nye kunnskapen til å unngå at magen eser ut i løpet av kvelden. For eksempel kan du finne en liste over FODMAP-matvarer for å få en viss pekepinn på hvilke matvarer som kan gi luft i magen.

– Da bør du spise mindre av de matvarene med mye fruktose, og som inneholder de veldig løselige fibrene som kål og erter. Du bør altså ikke spise ertesuppe og kålstuing til lunsj den dagen du har store planer. Og heller ikke enorme mengder av sukker, sier professoren og legger til:

– Jeg må understreke at luft i magen er naturlig, og på sett og vis et tegn på at man har et kosthold som stimulerer mikrofloraen i tarmen, og det er bra av flere grunner. For eksempel bryter denne mikrofloraen ned kolesterol. Så det er ikke noe galt med det, men det kan være praktisk ubeleilig med luft i magen.

Arsky anbefaler også at du ikke stresser med måltidene dine, men tar deg tid til å sette deg ned når du spiser og har ro rundt måltidet.

– Husk å spise sakte og tygge maten med lukket munn, slik at du unngår å svelge luft. En kopp fennikelte, eller å tygge noen hele fennikelfrø, kan også hjelpe. Fennikel bryter overflatespenningen på magesekkfyllet og gjør tarmen mindre anspent, forteller hun.

LES OGSÅ: Spiser du sunt, men går likevel ikke ned i vekt?

Til forsiden