STIV OG STØL: Alle som trener opplever å bli støle en gang i blant. Men hva kommer det egentlig av?  Foto: djma - Fotolia
STIV OG STØL: Alle som trener opplever å bli støle en gang i blant. Men hva kommer det egentlig av? Foto: djma - Fotolia
Støl

Derfor blir du støl og stiv etter trening

Dette skjer med kroppen.

KK.NO: Trening kan virkelig gi deg godfølelsen. Du får masse energi, du føler deg sterk og fleksibel, og du får følelsen av å ha gjort noe bra for deg selv.

Men trening kan også gjøre vondt. Særlig dagen etter.

Plutselig har du problemer med å strekke ut armene, holde kaffekoppen stødig, eller å knyte dine egne sko. 

Å bli støl er et ganske vanlig resultat av trening, og selv om det kan føles litt ubehagelig og slitsomt, kan det også få oss til å føle at vi har hatt en bra treningsøkt.

Det betyr likevel ikke at treningsøkten ikke var bra nok dersom du ikke har blitt støl.

Så hvorfor blir vi egentlig støle noen ganger, og andre ganger ikke?

LES OGSÅ: Derfor har du mer vondt i musklene i dag

Skader på musklene

Ifølge Tommy Lande, som er personlig trener, osteopat og daglig leder av Optimal Klinikk, er stølhet et helt vanlig fenomen innen trening. Og de fleste som har trent en uvant treningsform, eller trent med hard belastning har kjent dette. 

– Stølheten kommer av at du har presset den gitte muskulaturen forbi det den er vant til. Dette kan være at du har løpt lengre, tatt flere sett, tatt flere repetisjoner, økt belastningen, eller bare har tatt kortere pause, sier han til KK.no. 

HARDT: Det er fort gjort å få ømme muskler etter en hard styrketreningsøkt. Foto: (c) BUCK Studio/Corbis/All Over Press
HARDT: Det er fort gjort å få ømme muskler etter en hard styrketreningsøkt. Foto: (c) BUCK Studio/Corbis/All Over Press Vis mer

LES OGSÅ: Styrkeøvelsene svært mange gjør feil

Det er veldig mange faktorer som spiller inn på akkurat dette, og skadene i musklene skjer nede på cellenivå. 

– Når du trener, så vil du rive av små proteiner som ligger i muskulaturen. Man kan beskrive det som at man lager små sår i muskulaturen. Etter noen dager vil disse proteinene adaptere og gro igjen, for å gjøre området sterkere. 

Selv om skader på musklene kan høres skummelt ut, er det slett ikke så alvorlig. Og hvor store skader du får på musklene avhenger som sagt av hvor hardt du har trent, og om det er lenge siden du har trent akkurat denne bevegelsen. 

Stølhet bør ikke være et treningsmål

– Trener du akkurat samme økt noen dager senere, så vil man ikke bli så støl som man var, siden kroppen og området har «blitt vant» til denne belastningen. Stølhet kan vare fra én til fire dager, med store variasjoner, alt etter som hvor store ødeleggelsene er, forklarer Lande.

HVILE: En god natts søvn og næringsrik mat er viktig for at musklene skal reparere seg selv og bli sterke. Foto: REX/VOISIN/PHANIE/All Over Press
HVILE: En god natts søvn og næringsrik mat er viktig for at musklene skal reparere seg selv og bli sterke. Foto: REX/VOISIN/PHANIE/All Over Press Vis mer

Du vil altså ikke bli like støl om du følger ett og samme treningsprogram slavisk i ukesvis, uten å øke styrken. 

For å få mest mulig ut av treningen din er det riktignok lurt å variere litt, samt å øke styrken etter hvert som du blir sterkere.

Men det er ikke dermed sagt at en god treningsøkt alltid vil gjøre deg støl.

– Mange tror at stølhet er det som definerer en god økt, men det er helt feil. Man kan fortsatt ha en veldig god økt, selv om man ikke ble støl. Derfor skal ikke stølhet være et mål for hver trening, men noe som kan skje av og til på grunn av en ny øvelse eller hardere belastning.

LES OGSÅ: En liten time ekstra søvn er alt du trenger

Nok hvile og nok mat

Til og med topptrente idrettsutøvere kan bli støle i musklene etter en treningsøkt. Men toppidrettsutøvere er som regel veldig godt trente, slik at det skal mer til for at de opplever stølhet.

Gjør man en ny treningsform eller øker belastningen så vil altså dette kunne gi stølhet – uansett hvor godt trent du er. Men det er også andre faktorer som kan spille inn, som restitusjon, søvn, mat og stress. 

– Det er viktig å fokusere på en god natts søvn, godt med restitusjon og nok av bra mat. Desto flinkere man er på dette området, desto fortere vil kroppen komme seg. Disse faktorene er viktig å ikke glemme.

For å få maksimalt treningsutbytte er det faktisk svært viktig at kroppen får nok med hvile, slik at musklene rekker å komme seg etter hver treningsøkt. Glemmer du dette, og overdriver treningen, kan du fort ende opp med slitasje- og belastningsskader.

Men det betyr ikke at du må ligge pal på sofaen til stølheten har gått over.

– Den beste medisinen mot stølhet er aktivitet og bevegelse, sier Lande. Og da holder det med moderat intensitet. Foto: REX/Juice/All Over Press
– Den beste medisinen mot stølhet er aktivitet og bevegelse, sier Lande. Og da holder det med moderat intensitet. Foto: REX/Juice/All Over Press Vis mer

Lett bevegelse hjelper

– Den beste medisinen mot stølhet er aktivitet og bevegelse. Det verste man kan gjøre er å sette seg ned på sofaen og vente på at stølheten skal gi seg, sier han. 

Det kan kanskje føles vondt og vanskelig å bevege seg når du er støl, men om du holder deg i ro vil du kun føle deg stivere. 

Bevegelse med moderat intensitet er det som funker best mot stølhet. Du trenger ikke trene de samme bevegelsene som dagen før, men du kan fint gjøre en annen aktivitet. 

– Dette vil gjøre at stølheten går tidligere bort enn om man bare hadde sittet på sofaen og ventet på at stølheten skulle forsvinne. Kroppen er uansett klar for å være i aktivitet igjen dagen etterpå, så lenge man varierer treningen sin litt. 

LES OGSÅ: Du glemmer vel ikke disse musklene?

TØY OG BØY: Tøyning er veldig viktig for å beholde en god mobilitet og bevegelighet, men å tøye ut etter styrketreningen kan gjøre stølheten ennå verre. Foto: REX/Caiaimage/All Over Press
TØY OG BØY: Tøyning er veldig viktig for å beholde en god mobilitet og bevegelighet, men å tøye ut etter styrketreningen kan gjøre stølheten ennå verre. Foto: REX/Caiaimage/All Over Press Vis mer

Ikke tøying etter styrketrening

Hva med tøying da? Å tøye ut musklene etter en hard treningsøkt sies jo å kunne forebygge stølhet. Men sannheten er at det kan gjøre vondt verre.

– Tøying har tidligere fått på seg å være bra etter trening, men hard tøyning kan gjøre at stølheten blir verre, siden også tøying kan gi flere små sår i muskulaturen, sier han og legger til at det selvfølgelig er en liten forskjell på styrketrening og kondisjonstrening. 

– Ved kondisjonstrening kan man tøye lett etterpå, uten å gjøre noen stor skade, mens ved styrketrening vil jeg ikke anbefale å tøye så mye etter trening. Det bør du heller legge inn før trening, eller ved en annen dag. 

Tøying er veldig viktig for å beholde en god mobilitet og bevegelighet, så det er aldri bortkastet å tøye, men du bør heller velge andre tidspunkter enn rett etter trening for å gjøre det. 

Til forsiden