Trening

Derfor blir rumpa flatere

Heldigvis er det fullt mulig å holde den like spretten - år etter år!

DERFOR BLIR RUMPA FLATERE MED ÅRENE: Ifølge ekspertene skyldes det at nedbrytingen av muskler blir større enn oppbyggingen. I tillegg sitter vi den flat! Men det er fullt mulig å bygge den opp.  Foto: Getty Images/iStockphoto
DERFOR BLIR RUMPA FLATERE MED ÅRENE: Ifølge ekspertene skyldes det at nedbrytingen av muskler blir større enn oppbyggingen. I tillegg sitter vi den flat! Men det er fullt mulig å bygge den opp. Foto: Getty Images/iStockphoto Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Mange kvinner ønsker seg en fin og spretten rumpe. Og det er kanskje ikke så rart, særlig med tanke på at enkelte av Hollywoods største kjendiser har gjort karriere på sine flotte bakender. Dessverre vil ikke rumpa holde seg like spretten i alle år - heller ikke for stjernene. Men hva er egentlig årsaken til at rumpa blir flatere med årene, og kan du forbygge det? Vi spurte treningsekspertene Helle Bornstein og Inge Thomas Ravlo. LES OGSÅ: Bli kvitt grevinnehenget!– Du sitter rumpa flat!– Dette kommer av at vi blir eldre. Muskler blir bygd opp og brutt ned kontinuerlig, en prosess som er velbalansert til vi nærmer oss 30, forteller Bornstein, som driver Smart Trening i Oslo, og bloggen Hellebornstein.no.Etter dette kan hun fortelle at nedbrytingen blir større enn oppbyggingen. – Idet voksne fyller 40 år, mister de mellom 0,5 og 2 prosent av muskelmassen hvert år. Med andre ord må du trene for å beholde spensten når du blir eldre, sier hun. – En annen årsak er at de fleste av oss sitter på rumpa hver dag på jobb. Du sitter rett og slett rumpa flat!En annen grunn til at rumpa blir flatere, kan være for mye kondisjonstrening og for lite fokus på rumpa. Ifølge Bornstein er det mange kvinner som ikke målrettet trener rumpa, men i stedenfor fokuserer på jogging og kondisjon. Mye kondisjon med lange økter vil bryte ned muskelmassen. I tillegg er det mange som ikke spiser nok.– Jeg tror en årsak er at kvinner ofte ikke spiser nok mat, så den treningen de legger ned i å løfte rumpa får ikke uttelling, sier treningseksperten.(Artikkelen fortsetter under bildet)LES OGSÅ: Spis bedre - gå ned i vektSyns bedre på kvinner enn hos mennInge Thomas Ravlo, som er personlig trener og ernæringsterapeut, kan fortelle - i likhet med Bornstein - at rumpa blir flat som følge av at vi sitter for mye på den - som er vanskelig å komme unna. I tillegg er det et området som er spesielt utsatt for kvinner. – Det er veldig sjeldent at du ikke opplever at rumpa faller når du blir eldre - det gjelder for begge kjønn. Det er bare at vi lettere ser det på kvinner, ettersom de lagrer mer fett på rumpa. Litt ekstra fett kombinert med slappere muskler kan fort få rumpa til å se flat ut. Men det er ikke dermed sagt at det ikke er like vanlig hos menn. – Fordelingen er nok 40/60. Det er bare at det syns bedre hos kvinner siden de er mer synlig i trange treningsbukser, kjoler og skjørt, enn i dress og jeans, sier Ravlo.Den eneste måte å forebygge det på er - ikke overraskende - trening!– Tap av muskelmasse kan enkelt og greit forebygges med hard trening. Kombinasjonen av å holde vekten samtidig som du vedlikeholder muskulaturen, kan gjøre at du holder rumpa like flott, til tross for tidens tann. LES OGSÅ: Slik bør du trene hvis du vil ned i vektSlik trener du for å unngå flat rumpeSom nevnt ovenfor, er det imidlertid mulig å trene slik at rumpa ikke blir flat. Men det gjelder å trene riktig. – For de som løper mye, vil jeg anbefale å gå for korte økter, gjerne intervaller og heller bytte ut en av løpeøktene med styrketrening - eventuelt droppe pausene i styrketreningen og få kondisjonseffekt på den måten (tabataintervaller), sier Bornstein.Men hvordan er det egentlig mulig?– Alle har forskjellig utgangpunkt, men med nok og riktig mat, i tillegg til fokus på rumpeøvelser tre ganger i uken, kan du måle med et målebånd at rumpa løfter seg.LES OGSÅ: Begynne å løpe? Start med disse skoeneHer er ekspertenes beste tips for snasen rumpe: Borstein anbefaler: Ifølge Bornstein bør du starte med aktiveringsøvelser. Det vil si å vekke den til liv ved å slå og klaske på rumpa. Gjør deretter pilates og isolasjonsøvelser for rumpa, for aktivere muskulaturen. Kjør tunge basisøvelser: Knebøy, bulgarsk utfall og strake markløft. Avslutt med et par isolasjonsøvelser så det brenner godt, og husk å tøye ut rumpa til slutt. Uttøyingen er for å bryte ned mer muskelstrukturer, som igjen gir økt muskelvekst. Spis nok og riktig! Få i deg minimum 1 gram med protein per kilo kroppsvekt hver dag. (Artikkelen fortsetter under bildet)Ravlo anbefaler: Inge Thomas Ravlo har tips til en rekke gode øvelser som vil styrke og stramme opp rumpa.Isolerte bekkenløft, hjerne med ett ben på klosser eller ball. Isolerte rumpespark bakover, med eller uten vekter. Spensthopp og stepups.Knebøy, gjerne smale og med vekter på brystet.Knebøy med rumpetouch. Her gjør du knebøy mot en benk eller ball, og sørger for at rumpa går såvidt ned i bakken hver gang du er nede. Ifølge Ravlo hjelper berøringen deg å sette i gang musklene på akkurat dette området. Ta gjerne 50 repitisjoner med litt tempo. Froskehopp. Gå ned i 90 graders knebøy og gjør små hopp på hælene. Du skal bare gå opp noen få centimeter fra gulvet. LES OGSÅ: Kom i form på seks uker

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer