TREN STYRKE - LIVET UT: Styrketrening er veldig viktig for helsen din, og særlig for oss kvinner etter hvert som vi blir eldre og kommer i overgangsalderen.  Foto: Jason Stitt - Fotolia
TREN STYRKE - LIVET UT: Styrketrening er veldig viktig for helsen din, og særlig for oss kvinner etter hvert som vi blir eldre og kommer i overgangsalderen. Foto: Jason Stitt - Fotolia Vis mer

Styrketrening

Derfor bør du aldri kutte ut styrketreningen

Det er faktisk enda viktigere når du blir eldre - og særlig for oss kvinner!

De fleste av oss trener for å holde kroppene våre friske, slanke og spreke, og antagelig mest med tanke på formen og utseendet vårt akkurat nå.

Men det er ikke bare helsen din i dag som påvirkes av at du holder deg fysisk aktiv.

Treningen du gjør har også veldig mye å si for hvordan kroppen og helsen din vil være når du kommer litt opp i årene. Og dette er en av grunnene til at eksperter for eksempel anbefaler at alle (både kvinner og menn) trener styrke regelmessig.






Styrketrening er nemlig viktig både for å styrke kroppen, skjelettet og muskulaturen din, men også for å gjøre kroppen mer motstandsdyktig mot for eksempel belastningsskader.

I tillegg er det jo supert for å øke fettforbrenningen, noe mange av oss er opptatt av.

Og det er ikke bare i 20-, 30- og 40-årene at styrketrening er viktig.

Styrketrening blir enda viktigere

Særlig vi kvinner har godt at å fortsette å løfte litt vekter og presse musklene litt når vi kommer opp i årene. Og ikke bare for å holde kroppen slank fast og sprek- noe som selvsagt også er et pluss.

Ifølge Øystein Jensen, som er fysioterapeut og trener på Artesia trening i Oslo, har nemlig styrketrening en positiv effekt på hormonbalansen i kroppen - som jo har en del å si når en kvinne er i overgangsalderen.

- Er det noe kvinner i overgangsalderen absolutt bør gjøre, så er det styrketrening! Styrketrening har vist seg å være veldig effektivt med tanke på å kontrollere hormonbalansen i kroppen. Bedre kontroll på dette vil igjen føre til at man mister mindre muskel- og beinmasse, blir mindre plaget av humørsvingninger og ikke minst svetter mindre, sier han til KK.no:

- Styrketreningen vil også føre til at du sover bedre igjennom natten og at du får bedre kontroll over blæren. Man kan si at med alderen så bør fokuset gå mer og mer mot styrketrening på bekostning av utholdenhetstrening. Jeg sier ikke at man skal kutte utholdenhetstreningen helt, men det kan lønne seg å investere mer tid i styrketrening.

LES OGSÅ: Derfor bør du begynne med styrketrening nå

BEVEGELIGHETSTRENING: Er også topp når du kommer opp i årene, ifølge treningseksert Helle Bornstein. Tren gjerne yoga eller pilates, eller gjør øvelser med fokus på bevegelighet og styrking av kjernemuskulatur.  Foto: wildworx - Fotolia
BEVEGELIGHETSTRENING: Er også topp når du kommer opp i årene, ifølge treningseksert Helle Bornstein. Tren gjerne yoga eller pilates, eller gjør øvelser med fokus på bevegelighet og styrking av kjernemuskulatur. Foto: wildworx - Fotolia Vis mer

Behold muskelmasse og sterk benbygning

Treningsekspert Helle Bornstein i Smart Trening er enig med Jensen i at kvinner bør fortsette med styrketrening når de kommer opp i årene, men hun mener kondisjon og bevegelighetstrening også er viktig.






- I utgangspunktet er jeg enig i at kvinner bør prioritere styrketrening mye mer enn de fleste gjør, og at de gradvis bør prioriterere det mer etter hvert som de blir eldre - slik at de beholder muskelmassen og en sterk benbygning, sier hun til KK.no:

- Jeg vil anbefale en kombinasjon av funksjonell styrketrening og bevegelighetstrening for kvinner over 40. Bekkenbunnstrening bør alle kvinner gjøre, men er virkelig et «must» etter at du har passert 40.

LES OGSÅ: Denne styrketreningen er best!

SPIS BEDRE: Et sunt kosthold, med mye fokus på grønnsaker, er ekstra viktig når du kommer opp i årene. Det kan også hjelpe deg når du er i overgangsalderen.  Foto: Kurhan - Fotolia
SPIS BEDRE: Et sunt kosthold, med mye fokus på grønnsaker, er ekstra viktig når du kommer opp i årene. Det kan også hjelpe deg når du er i overgangsalderen. Foto: Kurhan - Fotolia Vis mer

Vær obs på kostholdet ditt

Ønsker du bedre kontroll på hormonbalansen i kroppen når du blir eldre, råder Bornstein deg også til å være nøye med kostholdet ditt.






- Kostholdet er også et svært avgjørende aspekt, slik jeg ser det i forhold til en god hormonbalanse i kroppen. Ved å spise mye grønnsaker, rene matvarer og lite sukker vil det ha en gunstig effekt på hormonbalansen, som igjen vil gi utslag på eksempelvis energi, hud, hår, svetting og søvn. Lar du være å spise sent på kveldstid og begrenser sukkerinntaket er sjansene også store for at du sover bedre. Med mindre sukker i kroppen vil du ha mindre insulin i kroppen, som igjen slår ut positivt for hormonbalansen, forklarer hun:

- Jeg mener altså at kostholdet bør være hovedprioritet sammen med styrketrening. Jeg er også enig i at kvinner bør bytte ut noen av løpeøktene sine med styrkeøkter. Løper du mye vil du for eksempel kunne hindre muskelveksten som du trenger.

LES OGSÅ: Derfor bør du trene styrke før du trener kondisjon

HOLD DEG AKTIV: Det er veldig viktig å holde seg aktiv - også når man etter hvert blir litt eldre. Ekspertene anbefaler imidlertid å prioritere styrketrening fremfor kondisjonstrening, dersom du kun har tid til en ting. Foto: auremar - Fotolia
HOLD DEG AKTIV: Det er veldig viktig å holde seg aktiv - også når man etter hvert blir litt eldre. Ekspertene anbefaler imidlertid å prioritere styrketrening fremfor kondisjonstrening, dersom du kun har tid til en ting. Foto: auremar - Fotolia Vis mer

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: