PÅ MED JOGGESKOENE: Jo mer du løper, jo mer usunn mat tåler du uten å legge på deg. Foto: Nina Ruud
PÅ MED JOGGESKOENE: Jo mer du løper, jo mer usunn mat tåler du uten å legge på deg. Foto: Nina Ruud
Løping

Derfor bør du bli en løper

Du legger ikke på deg like lett av utskeielser om du løper langt og ofte.

Alle kan løpe. Det er den enkleste og mest effektive treningsformen du kan gjøre.

Og nå har forskere fra American College of Sports Medicin (ACSM) funnet ut at jo lenger du løper, jo mindre vil et usunt kosthold ha å si for vekten din.

Forsker Paul Williams samlet inn data fra over 100.000 løpere, og delte dem inn i grupper etter hvor mange kilometer de løp hver dag (under 2 km, 2-4 km, 4-6 km, 6-8 km eller over 8 km).

Han målte også BMI'en (kroppsmasseindeksen) og livvidden til løperne. Han beregnet deretter at løpere som løp mer enn 8 km daglig ble mye mindre påvirket av en diett som endret seg til mer kjøtt og mindre grønnsaker. Faktisk endret BMI og livvide seg 50 prosent mindre enn det som estimeres som normalt ved en slik endring av kosten.

Til deg som ikke løper så langt, kan det være en trøst at selv om det bare er snakk om noen kilometer er effekten den samme, men ikke like sterk som for dem som løper nærmere mila.

Slanketriksene for alderen DIN

- Det virker som om jo flere kilometer man klarer å logge i uken, jo mindre effekt får utskeielser på vekt og livvidde, sa Williams i en pressemelding fra ACSM.

Han var imidlertid usikker på om det er den økte fettforbrenningen all løpingen fører til som er årsaken, eller om løpere som er veldig aktive er flinkere til å regulere energiintaket og balansere dietten.





Gjelder ikke bare løpere

Williams sier hans forskning indikerer at aktive personer som trener ofte og mye, i større grad tåler usunne dietter.

Nå må det vel sies at dette ikke er så veldig overraskende. Jo mer du beveger deg, jo mer energi trenger du. En veltrent person med mye muskler og høy forbrenning kan spise mye mer enn en utrent person uten at det har noe å si for vekt eller valker.

Hvis du har lyst til å kose deg med god mat julen gjennom uten å legge på deg, er det altså bare å begynne å trene nå. Da rekker du fint å komme i god form til juleribben og julegodisen kommer på bordet.

Se treningsopplegget Ine Garthe har laget for oss. Det er enkelt å få til og du kan gjøre det i stua:

Øvelsene som gir sterkere kropp


VÆR AKTIV: Sykling er også en effektiv treningsform, så om du hater å løpe, kan dette være et alternativ. Foto: Thinkstock
VÆR AKTIV: Sykling er også en effektiv treningsform, så om du hater å løpe, kan dette være et alternativ. Foto: Thinkstock Vis mer
undefined
Til forsiden