KRAMPETRENING: Etter ferien er det mange som trener flere ganger i uken for å komme i form igjen. Ifølge eksperten er ikke dette særlig bra dersom du ønsker å holde på motivasjonen resten av året.  Foto: .shock - Fotolia
KRAMPETRENING: Etter ferien er det mange som trener flere ganger i uken for å komme i form igjen. Ifølge eksperten er ikke dette særlig bra dersom du ønsker å holde på motivasjonen resten av året. Foto: .shock - Fotolia
Trening

Derfor bør du droppe «krampetreningen» nå

- Kan oppleve å få en skikkelig nedtur, sier eksperten.

KK.NO: Sommeren nærmer seg slutten, og treningssentre over hele landet er i ferd med å fylles opp av treningsklare mennesker som ønsker å komme i form etter ferien.  

Er du en av dem? Da bør du være forsiktig med å trene for hardt i starten. 

Kjører du på med flere økter i uken er nemlig sjansen stor for at du vil miste motivasjonen i løpet av de første månedene. 

LES OGSÅ: Få maks ut av turen til treningssenteret

Ikke bra å «krampetreningen»

Julie Rafoss, som er personlig trener, kostveileder og coach på Shapes Fitness i sørlandsparken, tror det er en god del som setter inn støtet på treningssenteret i disse dager. 

- Det er nok mange som krampetrener både fem og seks ganger i uken nå, da de kanskje har spist og drukket langt mer enn de pleier, samtidig som de har hatt late dager med langt mindre mosjon enn de er vandt til. 

Er der særlig lurt å starte så hardt? 

- Det å kickstarte på treningssenteret etter ferien trenger ikke være noe problem så lenge man sørger for å få tilstrekkelig med hvile og nok mat til å matche treningsmengden. 

Er man derimot i litt dårlig form og starter hverdagen med flere økter i uken, mener eksperten at det kan gå galt. 

- Hvis man ikke er vant til å trene mye fra før av og går altfor hardt ut, kan man oppleve å få en skikkelig nedtur etter hvert og rett og slett få treningen helt opp i halsen. Da er sjansen stor for at man faller av etter kort tid. 

IKKE START FOR HARDT: Starter du treningen for hardt er det fort gjort å miste treningsmotivasjonen. Foto: WavebreakmediaMicro - Fotolia
IKKE START FOR HARDT: Starter du treningen for hardt er det fort gjort å miste treningsmotivasjonen. Foto: WavebreakmediaMicro - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Forbrenn flere kalorier på kortere tid

Ta deg tid til å komme i form 

I stedet for å krampetrene de neste ukene, anbefaler Rafoss deg å heller bruke litt tid på å komme deg i form. 

- Hvis man ikke er vant til å trene mye fra før av er det lurt å bygge opp toleransen og arbeidskapasiteten over tid, slik at du holder treningslysten og motivasjonen ved like

- Da er sjansen mindre for at du blir lei treningen etter noen får uker. 

Hvordan bør man starte treningen etter ferien? 

- Hva du bør gjøre etter en lengre pause fra treningen kommer helt an på hva du har gjort i pausen og hva du har trent før du tok den – det er med andre ord vanskelig å gi et konkret svar på, forklarer hun

GOD TEKNIKK ER VIKTIG: Dersom du ikke har trent noe særlig tidligere kan det være lurt å be om veiledning av en trener. Det er nemlig viktig at du har god teknikk. Foto: milanmarkovic78 - Fotolia
GOD TEKNIKK ER VIKTIG: Dersom du ikke har trent noe særlig tidligere kan det være lurt å be om veiledning av en trener. Det er nemlig viktig at du har god teknikk. Foto: milanmarkovic78 - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Har du vondt i knærne? 

Gode teknikk er kjempeviktig 

Dersom du ikke har trent noe særlig tidligere og er usikker på hva slags øvelser du bør gå for, kan det være en god ide å spørre en av trenerne på treningssenteret ditt. 

Det er nemlig viktig ar du får god veiledning på teknikk før du setter i gang, da dette kan gi bedre effekt av treningen – noe som gjør det lettere for deg å nå målet ditt. 

- Dersom du har lite erfaring og velger å trene for deg selv er det vanskelig å oppnå resultatet du ønsker, har Cathrine Resvoll Holm, som er personlig trener og kostholdsveileder påtreningforglede.no, tidligere fortalt og lagt til: 

- Får du jevnlig veiledning og oppfølgning vil du lettere kunne se resultater, og ved å teste deg selv før og underveis vil du i tillegg registrere progresjonen.

Til forsiden