Derfor bør du gjøre knipeøvelser

Bekkenbunntrening

Derfor bør du gjøre knipeøvelser

Det har mange fordeler!

Publisert

Det å trene både magemuskler og biceps kommer som en selvfølgelig for mange. Men det er flere muskler vi glemmer som også trenger oppmerksomhet.

Underlivsmuskulaturen er blant dem. Det kan være flere tegn på at skjedemuskulaturen er slapp, og dermed kan du ha nytte av å gjøre knipeøvelser!

Urinlekkasje når du hoster eller nyser, det at du promper ufrivillig, og det å ha vansker med å tømme blæren er blant tegnene på at knipeøvelser kan være lurt å komme i gang med. Disse musklene vil også bli slappere etter hvert som vi blir eldre, og fødsler vil også være med på å påvirke muskulaturen i skjeden.

Men i tillegg til å hjelpe med det som er nevnt ovenfor, vil en slik type trening også kunne gi deg et bedre sexliv. Treningsekspert Helle Bornstein har tidligere sagt til KK at hun mener både kvinner og menn bør trene disse musklene to til tre ganger i uken, enten i et treningsprogram de har fra før eller ved å stå foran speilet om morgenen eller kvelden.

<strong>LEGG DET INN I ØKTA:</strong> Knipeøvelsene kan selvfølgelig gjøres når du først trener. Foto: NTB
LEGG DET INN I ØKTA: Knipeøvelsene kan selvfølgelig gjøres når du først trener. Foto: NTB Vis mer

RFSU.no forteller deres sexolog, Suzann Larsdotter, at knipeøvelser vil øke blodtilførselen til musklene, noe som igjen øker følsomheten, gir mer lyst og kan gi sterkere orgasmer.

– Om du er en kvinne og har sex med en mann, så kan knipingen også gi ham en ekstra god følelse, og jo sterkere muskler du har, desto mer vil din partner kjenne det når du kniper, sier Suzann Larsdotter, sexolog på RFSU.

Hvordan gjør man en knipeøvelse?

Nå som vi vet hvorfor vi bør gjøre knipeøvelser, er det en fordel å vite hvordan man gjør dem.

Du kan gjøre disse øvelsene som en del av treningsøkta, men det er også fullt mulig å gjøre knipeøvelser mens du spiser middag eller ser på TV. På Tena.no kommer det frem at 78 prosent av alle kvinner gjør sjelden eller aldri knipeøvelser. Så dersom du vil se noen videoer med tips, kan du også finne dette på deres nettside.

<strong>SAMANTHA JONES:</strong> Sex and the City-karakteren hadde mange ikoniske replikker i serien. Dette er bare en av dem. Foto: SATC
SAMANTHA JONES: Sex and the City-karakteren hadde mange ikoniske replikker i serien. Dette er bare en av dem. Foto: SATC Vis mer

Her tipser de også om å prøve å være avslappet i lår, rumpe og mage når du kniper. På denne måten vil bare musklene i bekkenbunnen aktiveres.

Ullevål Kiropraktorklinikk tipser på sin nettside om ulike måter man kan finne bekkenbunnen sin på:

«Dersom du er seksuelt aktiv kan du forsøke å knipe bekkenbunnen under samleie. Spør gjerne partner om han kan kjenne det når du aktiverer bekkenbunnen. Du kan også plassere 1 eller 2 fingre i skjeden og forsøke å knipe igjen bekkenbunnen. Du kan da kjenne at det strammer seg rundt fingrene og et lett drag inn mot kroppen.»

Ifølge Norsk Helseinformatikk kan du også teste knipeøvelsene mens du sitter på do. Start først med å prøve å stanse strålen mens du tisser, dette er ofte enklest ved slutten av en vannlating. Etter hvert kan du forsøke å stanse strålen midt i en vannlating for å få en følelse av hvor mye du skal ta i.

Når du har fått dreisen på dette, og føler at du har en viss kontroll på hvilke muskler du skal bruke, kan du gjøre knipeøvelsene mens du står, sitter eller ligger.

Husk også å puste når du gjør disse øvelsene. Klarer du å gjøre dette fem minutter om dagen er du svært godt i gang!

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer