VEKKERKLOKKE: ... Hvem kjenner seg ikke igjen i at telefonen er lett å gripe til i senga? FOTO: NTB Scanpix
VEKKERKLOKKE: ... Hvem kjenner seg ikke igjen i at telefonen er lett å gripe til i senga? FOTO: NTB ScanpixVis mer

Mobil som vekkerklokke

Derfor bør du ikke bruke mobilen som vekkerklokke

Å ta med seg telefonen inn på soverommet er fristende, men pass på. Det kan ha sin pris.

Skal bare ... skal bare ... tenker du og scroller gjennom sosiale medier en siste runde før du motvillig legger telefonen på nattbordet. Svært mange, for ikke å si de fleste av oss, har med seg mobiltelefonen inn i sengen - og bruker den som vekkerklokke om morgenen. Den lysende, fargeglade skjermen er ofte det siste vi ser før vi sovner og den første vi møter når vi slår opp øynene.

Og hvorfor ikke? Det er jo så kjekt, med alt samlet på ett sted. Se en episode av Outlander. Snakke litt med venner rundt omkring før du sovner. Sjekke om det har skjedd noe ute i verden som du bare få med deg før du lukker øynene. Og våkner du litt tidlig en morgen, er det bare å gripe til telefonen og la deg underholde mens resten av huset sover. Legge et ord i Wordfeud. Det er jo alltid noen som er våkne rundt i verden.

LES OGSÅ: Dette gjør mobilen med hode, nakke og øyne

Søvnen ofres

Men forskning viser at å ta telefonen med inn på soverommet kan ha uheldige konsekvenser. Ifølge The Guardian viser forskning fra 2017 at bruk av sosiale medier de siste 30 minuttene før man legger seg kan gi søvnforstyrrelser hos unge voksne.

FILLERN: Skulle aldri ha sett de tre siste episoden av «Game of Thrones» i natt ... FOTO: NTBScanpix
FILLERN: Skulle aldri ha sett de tre siste episoden av «Game of Thrones» i natt ... FOTO: NTBScanpix Vis mer

Også tidligere forskning har vist at bruk av sosial medier før leggetid påvirker nattesøvn. I en undersøkelse gjort av Amerikanske National Sleep Foundation rapporterte 43 prosent av amerikanere mellom 13 og 64 år at de sjelden eller aldri får en god natts søvn i ukedagene. 60 prosent sa at de har et søvnproblem - som snorking, oppvåkninger i løpet av natten, eller alt for tidlig oppvåkning.

95 prosent brukte skjerm

De fleste i undersøkelsen sov mindre enn sju timer hver natt, selv om de trengte minst sju og en halv time for å føle seg uthvilte. 15 prosent sov mindre enn seks timer i døgnet. 95 prosent av de spurte svarte at de bruker teknologi som datamaskiner, laptoper og smarttelefoner.

Ifølge professor Allison Harvey ved University of California Berkeley er det to hovedgrunner til hvorfor teknologi påvirker søvnen vår.

– Biologien vår er veldig følsom for lys. Vi trenger å bli eksponert for lys om morgenen, og dunkel belysning om kvelden.

Da KK intervjuet firebarnsmor og vice president i Facebook, Nicola Mendelsohn i 2017, fortalte hun at familien hver kveld samlet sammen alle husets mobiltelefoner i en kurv, som de plasserte på gangen utenfor soverommene

Ut på gangen!

TIKK TAKK: Husker du den gang tikkingen fra vekkerklokka ble assosiert med søvn? FOTO: NTBScanpix5
TIKK TAKK: Husker du den gang tikkingen fra vekkerklokka ble assosiert med søvn? FOTO: NTBScanpix5 Vis mer

Dersom man gjør som Mendelsohn og kaster ut den stimulerende telefonen fra soverommet, er et søvndyssende alternativ å gå tilbake til en god, gammeldags vekkerklokke. Ja, men vekkerklokker tikker så fælt at jeg ikke få sove, tenker du kanskje, mens du klamrer deg til telefonen for å sjekke Instagram en siste gang før midnatt. Og klokkeradioer er jo så stygge!

Hverken tikking eller estetikking er faktisk en unnskyldning, for dagens klokkeradioer er svært langt unna de fra 80-tallet, med knallrøde tall og dårlig dekning. Og hva vekkerklokker angår kan du i dag få kjøpt en vekkerklokke som brygger kaffen for deg, og som til og med har en innebygd melkebeholder som holder melken kald natten gjennom.

NEIDA: En klokkeradio trenger ikke å ha knallrøde lysende tall som legger soverommet i et bordell-lys, mens den spiller sprakende 80-tallshits med dårlig dekning. FOTO: NTBScanpix
NEIDA: En klokkeradio trenger ikke å ha knallrøde lysende tall som legger soverommet i et bordell-lys, mens den spiller sprakende 80-tallshits med dårlig dekning. FOTO: NTBScanpix Vis mer

LES OGSÅ: Ingen skjermtid før du legger deg

Hallo på do

Også når vi har kommet oss i klærne, byr dagen på flust av muligheter til å gripe til telefonen. Bussen, bilen, toget lunsjen - eller til og med på do.

I følge svenske Leva og Bo gjorde telefonselskapet «3» en undersøkelse som viste at åtte av ti mobilbrukere tok med seg telefonen inn på do. Da det britiske magasinet Which lot en ekspert måle bakteriemengde på telefoner, fant man at den verste telefonen hadde 170 ganger for høye nivåer av en bakterie som finnes i avføring. Flere mobiler hadde også E-colibakterier, som er en annen tarmbakterie, stafylokokker som kan forårsake matforgiftning og salmonellabakterier.

Flere råd

Det skulle altså være gode grunner for å ta mobilbruken sin nærmere i øyesyn. Følgende fire råd for å begrense skjermbruken i løpet av dagen - og natten, er hentet fra The Guardian:

  • Skru av varslingene. Gå gjennom varslingene dine og skru dem av. The Center for Humane Technology (CHT) anbefaler å skru av alle varsler som ikke sendes deg av mennesker. På den måten kan du få varsler om noen vil ha tak i deg, men slipper meldinger om hvor mange som har likt bildet ditt.
  • Begrens skjermtiden. På nyere telefoner kan du følge med på skjermbruken, og mange har nok blitt overrasket over hvor mye tid de egentlig bruker på å se ned på skjermen. Men istedenfor å riste på hodet i skam over hvor utrolig mye du har vært på skjermen i det siste, ta grep for å få ned skjermtiden, for eksempel ved å sette en maksimumsgrense for hvor mye du skal bruke på hver app.
  • Gjør skjermen sort-hvit. Dersom du gjør skjermen svart-hvit vil mobiltelefonen innta en grå og mindre fristende fremtoning, og målet er da at det virkelige liv alltid vil være det mer fargeglade alternativet og forhåpentligvis å foretrekke.
  • Bli bevisst.Trenger du egentlig å ta opp telefonen for å scrolle til enhver tid? Spør deg selv hvorfor du gjør det. Finnes det et annet alternativ? Om svaret ditt er at du gjør det fordi du ganske enkelt kjeder deg, så bør du kanskje revurdere det.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: