Sove For Lenge

Derfor bør du ikke gå over de anbefalte timene med søvn

Hverken for mye eller for lite er bra for deg.

SOVE FOR LENGE: Søvnbehovet vårt varierer, men de fleste av oss trenger et sted mellom syv og ni timer hver natt. Hverken flere eller færre er å anbefale.  Foto: Scanpix
SOVE FOR LENGE: Søvnbehovet vårt varierer, men de fleste av oss trenger et sted mellom syv og ni timer hver natt. Hverken flere eller færre er å anbefale. Foto: Scanpix Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Behovet vårt er individuelt, men det er anbefalt at vi sover mellom syv og ni timer hver natt. Lite søvn kan nemlig gi både økt appetitt og metabolske forstyrrelser og det kan svekke hjerte- og karhelsen, i tillegg til at det gjør dagen derpå tung for både kropp og hode. 

LES OGSÅ: Dette gjør sovemidler med deg

Hverken for mye eller for lite er bra

Men visste du at du helst heller ikke skal sove for mye? 

- Det er riktig at det er funnet en såkalt U-kurve, med sykdom og dødelighet langt y-aksen og søvnlengde langs x-aksen. Det indikerer således at de som sover veldig mye har større dødelighet og mer fedme blant annet enn de som har mer moderat søvnlengde, forteller Ståle Pallesen, søvnforsker og professor ved Universitetet i Bergen. 

Spørsmålet er imidlertid hva som kom først – om det er mye søvn som gjør deg syk eller sykdom som gjør deg søvnig. 

- Hva som er årsak og virkning er vanskelig å si. Det er ingen mekanismer som vi kjenner til som direkte tilsier at å sove mye er farlig, i motsetning til å sove lite der vi mer kjenner til mekanismene som gjør dette skadelig. Å sove mye er noe som kanskje er forbundet med visse sykdommer og som derfor bidrar til å at oppstår en assosiasjon mellom lang søvnlengde og dødelighet og sykdom.

Kan være tegn på underliggende sykdom

Også Mikael Rasmussen, som er søvnveileder ved Center for Helse og Trivsel i København forteller at du kan faktisk sove for lenge. 

- Ja, det kan man. Man sier at normalt trenger du mellom syv og åtte timer søvn. Under seks timer er ikke bra, men mer - mellom ni og ti timer er heller ikke bra. 

Noen søvnsykdommer innebærer at man sover ekstra mye, så et ekstremt stort søvnbehov kan noen ganger reflektere underliggende sykdom. 

- Det man ser er at de som sover så mye ofte har en underliggende lidelse, for eksempel en depresjon, forteller Rasmussen. 

- Vi kan også se at hos de som får mindre enn seks timer med søvn, og de som får mer enn ni timer mer søvn, er det høyere risiko for for eksempel hjerte- og karsykdommer, men vi kan ikke forklare årsakssammenhengen. Hva kom først? 

KK.no har også tidligere omtalt en studie gjort ved Centers for Disease Control and Prevention i USA, som konkluderer med at de som sover mer enn 10 timer hver natt har større risiko for å utvikle hjerteproblemer, diabetes, fedme og angst.

LES OGSÅ: Dette skjer når du ikke sover en hel natt

SOVER LENGE: - Det man ser er at de som sover så mye ofte har en underliggende lidelse, for eksempel en depresjon, forteller Mikael Rasmussen, søvnveileder ved Center for Helse og Trivsel i København. Foto: Shutterstock / Nenad Aksic
SOVER LENGE: - Det man ser er at de som sover så mye ofte har en underliggende lidelse, for eksempel en depresjon, forteller Mikael Rasmussen, søvnveileder ved Center for Helse og Trivsel i København. Foto: Shutterstock / Nenad Aksic Vis mer

Kan gjøre deg trøttere

Det er heller ikke noe poeng i å sove mer enn ni timer, fordi kroppen din da har fått alt den trenger av de forskjellige søvnfasene den skal igjennom. Det virker heller mot sin hensikt. 

- Får du mer er det overflødig søvn, og det kan gjøre at du bare blir sløvere. Du kan ha bruk for litt mer søvn noen ganger, men du trenger stort sett ikke mer enn ni timer, sier Rasmussen. 

For det er jo heller ikke behagelig å sove veldig lenge. Å endelig kjenne seg uthvilt etter å ha fått sove ut i helgen (selv om du helst skal unngå det også) er én ting, men du har kanskje kjent at etter en ordentlig lang natts søvn så er det desto vanskeligere å stå opp dagen etter? Å føle seg ekstra trøtt etter å ha sovet i overkant lenge er nemlig ikke uvanlig, og kan ha flere årsaker. 

- En grunn kan være at man da ofte får lite dagslyseksponering. En annen grunn kan være at man kanskje går inn i dyp søvn om morgenen, sier Ståle Pallesen.

- Normalt gjør man unna dyp søvn de første 3 timene av hovedsøvnsperioden. Men, det er en viss mulighet for at noen kan gå inn i dyp søvn igjen om de sover lenge nok, og at dette kan gi økt søvndrukkenhet.

Sover du lenger enn du bør kan det bli surr i systemet, og rutiner er alfa omega for en god søvnhygiene. Aller helst bør du altså få dine syv til ni timer hver natt, og du bør heller ikke underdrive i ukedagene og overdrive i helgene. 

- Normalt anbefaler vi folk å sove jevnt, det vil si få nok søvn hver dag, men det er i seg selv ikke farlig å sove mye. Sover du veldig langt utpå i helgene, så kan du fort ende opp med å forsinke døgnrytmen og således gjøre det vanskelig å sovne om kvelden i ukedagene.

LES OGSÅ: Tidspunktet du sover best 

Slik får du inn rutinen: 

Sliter du med å finne en god søvnrutine er vekkerklokka ditt beste hjelpemiddel, enten det er helg eller ei. 

- Dersom en har vanskeligheter med å sove er det viktig å stå opp til samme tid hver dag, uke og helg, uavhengig av hvordan en har sovet. Det hjelper på sikt. Det er mindre viktig å legge seg til samme tid, har søvnforsker Bjørn Bjorvatn tidligere forklart KK.no. 

Du skal med andre ord hverken ta igjen søvn i helgene, eller legge til noen timer på morgenen fordi du kom sent i seng. Ligger du og drømmer til langt utpå dagen i helgene kommer du nemlig fort inn i en ond sirkel med mye søvn hver helg og for lite søvn i ukedagene. 

Sover du dårlig om natten er det også blant annet lurt å investere i en god madrass, spesielt tilpasset deg, sørge for at soverommet ditt ikke er for varmt, og dessuten likevel dra på deg et par sokker. 

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer