SVIDD GRILLMAT: Det er ikke bra å spise svidd grillmat, da det inneholder stoffer som er kreftfremkallende. FOTO: Shutterstock / ffolas
SVIDD GRILLMAT: Det er ikke bra å spise svidd grillmat, da det inneholder stoffer som er kreftfremkallende. FOTO: Shutterstock / ffolas
Svidd mat:

Derfor bør du ikke spise svidd grillmat

- Kan inneholde helseskadelige stoffer.

Når solen varmer fyres grillene opp i mange norske hjem, og vi smaker for alvor på sommeren. Men det er som kjent en risiko ved å grille mye, spesielt om du lar deg distrahere litt ekstra av det fine været og lar koteletten ligge på litt for lenge.

- I stekt mat dannes stekemutagener, som er en gruppe stoffer som kan skade DNA-et og være kreftfremkallende. Når du griller vil det også komme røyk fra fettet som drypper ned på stenene og det kan avsettes på maten, forteller forsker ved Avdeling for Toksiologi og Risiko ved Folkehelseinstituttet, Trine Husøy.

- Røyken inneholder polysykliske aromatiske hydrokarboner (PAH), som kan være helseskadelige. Dette er også kreftfremakallende stoffer som vi ikke bør ha i maten, forteller Husøy.

LES OGSÅ: Bytt ut kjøttet med mager fisk

Ikke grill over åpen flamme

Ifølge Mattilsynet gir det ingen akutt helserisiko å innta disse stoffene, og det er heller ikke ansett som farlig å spise en svartbrent skorpe av et kjøttstykke av og til, men inntaket over tid kan være skadelig. Derfor er det lurt å ikke grille eller steke for varmt, og unngå brent mat.

- Stoffene dannes i stekeskorpa og det har mye å si hvordan du steker og hvordan du griller. Det er lurt å steke lenge på lavere temperatur, fremfor å steke kjapt og på høy temperatur. Små kjøttstykker med større overflate vil inneholde mer av disse stoffene enn store stykker, og det kan også hjelpe å marinere kjøttet på forhånd, sier Husøy og legger til:

- Når vi griller har vi jo også mindre kontroll på blant annet temperaturen.

Skjær gjerne av veldig brent stekeskorpe på kjøttet, spesielt hvis den er veldig brent. Ellers er det viktig å huske og vaske grillen, så det er mindre gammelt fett som danner røyk og kan trekke seg inn i maten. Et annet tips er å grille i folie.

LES OGSÅ: Grillmaten du bare prøve

Bør ha i oss så lite som mulig

Det er ikke satt noen grense for hvor mye av disse stoffene du kan innta, men det generelle rådet er at du skal ha i deg så lite som mulig.

- Dette er stoffer vi vil ha så lite av som mulig, så vi har ingen anbefalinger på det. Det har dessuten mye å si hvordan du griller, hvordan du tilbereder maten og hva du griller, sier seniorrådgiver i Mattilsynet, Anders Tharaldsen til KK.no.

LES OGSÅ: Spis dette sammen med kjøttet

Slik kan du redusere dannelse av helseskadelige stoffer:

  • Sørg for rene lavasteiner i gassgrillen (sjekk bruksanvisningen eller kontakt produsenten av grillen for råd med henhold til rengjøring).
  • Ikke grill på flammene: Unngå å la flammer komme i direkte kontakt med maten. Grillingen bør først starte når kullet er glødende og grått på utsiden.
  • Unngå at fett fra grillmaten drypper ned i grillen. Dette forårsaker røyk som tilfører maten PAH. Bruk stekebrett eller folie som hindrer fett å dryppe ned.
  • Grill mindre fettrik mat.
  • Grill ved lavere temperatur over lengre tid.
  • Plasser maten lenger vekk fra grillkull-/grillelement.
  • Vend maten flere ganger under steking/grilling.
  • Grill større kjøttstykker slik at overflaten blir mindre i forhold til volum.
  • Mariner kjøtt på forhånd eller forkok i mikrobølgeovn.
  • Sørg for god lufttilførsel under grillingen.
  • Unngå å bruke oppsamlet stekesjy til saus.


Kilde: Mattilsynet

LES OGSÅ: Husk å sjekke innholdet i ferdigproduktene

Til forsiden