SVIDD: Du bør unngå et jevnlig inntak av svidd mat, ifølge ekspertene. FOTO: NTB Scanpix
SVIDD: Du bør unngå et jevnlig inntak av svidd mat, ifølge ekspertene. FOTO: NTB ScanpixVis mer

Svidd mat:

Derfor bør du ikke spise svidde pølser for ofte

Vi har vel alle spist noen svarte pølser - men i store mengder bør det unngås.

Du har sikkert hørt at du ikke bør spise for mye svidd mat. Men hvor farlig er det, egentlig? Og, du bør også unngå å spise kalde pølser mens du venter på at grillen skal bli varm!

Jon Kirknes, seksjonssjef for forebygging i Kreftforeningen, forklarer at når mat produseres og varmebehandles, kan det dannes kreftfremkallende stoffer. Jo høyere temperatur, jo mer av disse stoffene dannes.

- Det betyr ikke at det er farlig å spise litt brent mat eller godt grillet mat, men man kan prøve å begrense å spise for mye. De stoffene som dannes i brent eller grillet mat er først og fremst skadelige om man spiser det ofte, sier Kirknes til KK.

Cecilie Svenning er seniorrådgiver ved seksjon fremmedstoffer og EØS i Mattilsynet. Hun sier at vi bør unngå å svi maten: Under steking og grilling av mat kan en rekke stoffer bli dannet, på godt og på vondt.

- Disse vil gi både smak og farge, men noen stoffer kan også være helseskadelige dersom man får i seg mye over tid. De vanligste er PAH (polysykliske aromatiske hydrokarboner), stekemutagener og akrylamid, sier Svenning til KK.

LES OGSÅ: Derfor skal kjøttet alltid hvile etter steking

Disse stoffene dannes

Dette er tre stoffer som altså kan være helseskadelige over tid, og de oppstår på forskjellige måter under matlagingen.

PAH (polysykliske aromatiske hydrokarboner) er fellesnavnet for en type stoffer som blir dannet under røkeprosessen og gir røksmaken, forklarer Svenning.

- Noen av disse aromatiske hydrokarbonene har vist seg å være helsefarlig, men det er avhengig av hva slags tresort som blir benyttet ved røking. PAH kan også bli dannet når fettet fra maten som blir grillet drypper ned på kullet.

I all mat, som kjøtt, fisk, frukt og grønnsaker, vil karbohydratene og proteinene reagere med hverandre. Noen av stoffene som blir dannet kalles for stekemutagener.

- Det gjelder både ved koking og steking, men pannesteking og grilling, og høye temperaturer vil gi større mengder enn forsiktig oppvarming som koking. Tiden vil også spille en rolle, slik at et tykt stykke kjøtt vil ha mer stekemutagener enn et tynt fordi det må grilles lenger.

Det siste vanligste stoffet som dannes når maten svis, er akrylamid. Du har kanskje hørt om det før? Matvarer som knekkebrød inneholder ofte akrylamid.

- Akrylamid dannes naturlig i stivelsesrike matvarer som f.eks. potet- og kornbaserte matvarer, under tilberedning ved temperaturer over 120 ºC, når man baker, steker eller griller, sier Svenning.

UNNGÅ Å SVI MATEN: Du skal helst unngå å få i deg for mye svidd mat. FOTO: NTB Scanpix
UNNGÅ Å SVI MATEN: Du skal helst unngå å få i deg for mye svidd mat. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

LES OGSÅ: Grilltabbene du bør unngå

Ingen akutt helserisiko

Svenning påpeker at ingen av stoffene utgjør noen akutt helserisiko i de mengdene som finnes i maten.

- Det regnes heller ikke som helseskadelig om man skulle spise en svartbrent skorpe av kjøtt eller brød av og til. Stoffene kan først og fremst være skadelige ved jevnlig inntak over tid. Et generelt råd er å steke mat ved lav temperatur og unngå hardsteking. I tillegg anbefales ikke gjenbruk av stekefett eller å bruke stekesjyen fra hardt stekte matvarer, sier hun.

I likhet med Svenning trekker Jon Kirknes frem at fettinnholdet på grillmaten kan ha betydning for hvor mange kreftfremkallende stoffer som dannes:

- Kreftfremkallende stoffer dannes når fett fra maten drypper ned på grillen. For å redusere dette kan det være lurt å grille kjøtt med lite fett, eller bruke folie eller stekebrett, sier han.

Kirknes påpeker at det aller viktigste rådet er å spise variert, og ikke ensidig grillede eller stekte matvarer.

- Ved koking blir temperaturen som regel ikke høy nok til at skadelige stoffer dannes, derfor bør man generelt koke mer og steke mindre av maten.

Her er ni tips fra MatPrat om hvordan du kan redusere de helseskadelige stoffene mens du griller:

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: