<strong>MAGEØVELSER:</strong> Veltrent mage? Da bør du ikke trene mage mer enn tre ganger i uken. Foto: NTB scanpix
MAGEØVELSER: Veltrent mage? Da bør du ikke trene mage mer enn tre ganger i uken. Foto: NTB scanpix Vis mer

Mageøvelser

Derfor bør du ikke trene magen hver dag

- Musklene i magen trenger minst én dag restitusjon før neste økt, sier eksperten.

Publisert
Sist oppdatert

Bruker du uhyrlig mye tid i uken på å gjøre mageøvelser i håp om å få en flat og veltrent mage?

Det bør du slutte med.

Det er nemlig ikke uendelige mageøvelser som skal til for å sikre deg en veltrent mage. Faktisk kan det hende at du trener magemusklene for mye.

LES OGSÅ: Derfor bør du prioritere stabilitetstrening

Bryter ned musklene

EKSPERTEN: Cathrine Resvoll Holm  Foto: Privat
EKSPERTEN: Cathrine Resvoll Holm Foto: Privat Vis mer

Cathrine Resvoll Holm, som er personlig trener og kostholdsveileder på Treningforglede.no, forteller at magemusklene skal trenes etter samme treningsprinsipper som andre muskler- hvis ikke kan de bli overtrent.

I stedet for å bygge opp musklene, vil du dermed begynne å bryte dem ned, noe som absolutt ikke gir resultatene du ønsker.

- Musklene i magen trenger minst én dag restitusjon før neste økt. Hvis man trener de ulike muskelgruppene for ofte rekker ikke musklene å hente seg inn mellom øktene – noe som over tid kan føre til belastningsskader, sier hun til KK.no.

I tillegg til at overdreven trening av magemusklene vil redusere effekten av øvelsene, kan det også ha en innvirkning på andre områder av kroppen, deriblant hofte og rygg.

- Hofteleddsbøyeren er muskler som brukes i mageøvelser som for eksempel situps og benhev. Disse musklene er også mye i bruk i daglig aktivitet, noe som er relativt godt utviklet hos de fleste, men samtidig er de utsatt for overbelastning.

- Dermed er det viktig med tilstrekkelig hvile for å unngå skader, sier hun.

<strong>MAGEN TRENGER HVILE:</strong> - Musklene i magen trenger minst én dag restitusjon før neste økt. Hvis man trener de ulike muskelgruppene for ofte rekker ikke musklene å hente seg inn mellom øktene – noe som over tid kan føre til belastningsskader, sier eksperten.  Foto: kk
MAGEN TRENGER HVILE: - Musklene i magen trenger minst én dag restitusjon før neste økt. Hvis man trener de ulike muskelgruppene for ofte rekker ikke musklene å hente seg inn mellom øktene – noe som over tid kan føre til belastningsskader, sier eksperten. Foto: kk Vis mer

LES OGSÅ: Vakuumøvelsen - en super erstatning for situps

Tren mage maks tre ganger i uken

Så hvor ofte er det egentlig greit å trene mage?

Resvoll Holm forteller at hun vil anbefale deg å trene mage maks tre ganger i uken.

- Hvor stort treningsvolum man tåler er veldig individuelt, og kommer an på hva man er vant til. Men til syvende og siste bør man uansett standpunkt ha minst én hviledag mellom mageøktene.

- Noen trenger gjerne enda lengre restitusjonstid, og etter harde styrkeøkter anbefales det faktisk mellom 48 og 72 timer hvile på de aktuelle musklene.

I tillegg er det viktig å huske at magemusklene våre er aktive i veldig mange treningsøvelser og daglige aktiviteter, sier Resvoll Holm.

- Når man trener for eksempel tunge baseøvelser som knebøy eller markløft må man aktivere magen mye. Dette må man også ta hensyn til i totalvolumet av treningen.

<strong>BRUKER MAGEN I FLERE ØVELSER:</strong> Det er viktig å huske at magemusklene våre er aktive i veldig mange treningsøvelser og daglige aktiviteter.  Foto: Tyler Olson - Fotolia
BRUKER MAGEN I FLERE ØVELSER: Det er viktig å huske at magemusklene våre er aktive i veldig mange treningsøvelser og daglige aktiviteter. Foto: Tyler Olson - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Derfor blir puppene mindre av trening

Variasjon er viktig

Videre forteller eksperten at variasjon er viktig når det kommer til magetrening, da det er gunstig å styrke både indre og ytre muskulatur.

- Jeg vil anbefale deg å trene en variasjon av øvelser for kjernemuskulatur, skrå mage og rette magemuskler. Variasjon er viktig for å forberede kroppen til bevegelser man gjør i det daglige livet.

- Det gjør at man er bedre rustet til å tåle for eksempel brå bevegelser og plutselige rotasjoner i rygg eller lignende.

Har du noen forslag til øvelser man kan ta for å styrke de indre og ytre musklene?

- Øvelser for kjernemuskler er for eksempel planke og skli-øvelser med matter. Øvelser for skrå mage kan være hofte hev og mage-rotasjon. Øvelser for rette magemuskler er mer typiske situps-øvelser.

- I tillegg vil man ha en fordel i andre styrkeøvelser dersom man har en sterk kjerne i kroppen - det handler om å skape balanse mellom musklene. Derfor bør man trene styrketrening på hele kroppen, ikke bare magen, samtidig som man bør utfordre seg selv på øvelser man er svak i for å utvikle styrke i alle ledd, sier hun.

LES OGSÅ: 3 øvelser som strammer opp magen

LES OGSÅ: Har du hørt om vakuumøvelsen?

<strong>VARIER MAGEØVELSENE:</strong> Bytt ut tradisjonelle sit-ups med denne varianten, som du kan gjøre med en venn.  Foto: Lars Erik Bakken
VARIER MAGEØVELSENE: Bytt ut tradisjonelle sit-ups med denne varianten, som du kan gjøre med en venn. Foto: Lars Erik Bakken Vis mer
<strong>TRENER KJERNE:</strong> Denne øvelsen er god for hele kjernemuskulaturen.  Foto: Lars Erik Bakken
TRENER KJERNE: Denne øvelsen er god for hele kjernemuskulaturen. Foto: Lars Erik Bakken Vis mer
<strong>HOLD RYGGEN RETT:</strong> Hold ryggen helt rett når du reiser deg opp for å klappe.  Foto: Lars Erik Bakken
HOLD RYGGEN RETT: Hold ryggen helt rett når du reiser deg opp for å klappe. Foto: Lars Erik Bakken Vis mer
Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer