UNNGÅ VEKTA: Føler du at du har gått opp i vekt i jula kan det være lurt å gi det litt tid. Det er nemlig ikke sånn at tallet på vekta nødvendigvis betyr at du har lagt på deg. FOTO: NTB Scanpix
UNNGÅ VEKTA: Føler du at du har gått opp i vekt i jula kan det være lurt å gi det litt tid. Det er nemlig ikke sånn at tallet på vekta nødvendigvis betyr at du har lagt på deg. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Slapp etter jul:

Derfor bør du ikke veie deg ukene etter ferien

Føler du at du har lagt på deg i jula? Da bør du lese dette.

Det er ikke hva du spiser mellom jul og nyttår som betyr mest, men det du spiser mellom nyttår og jul. Likevel kan det føles som om jula virkelig har «satt seg» i kroppen. Du føler deg kanskje slapp, daff og tung i kroppen. «Dørstokkmila» er ekstra lang etter en pause med julemat og innekos, og kanskje føler du at du har lagt på deg noen kilo i romjula. Du er i så fall ikke alene om det.

- Det er nok den overfloden som gjør det – at man spiser mer enn man pleier og er mindre aktiv enn man pleier, i tillegg til at man spiser mye tung mat, sier Mari Eskerud, som er klinisk ernæringsfysiolog og har skrevet boken «Sunn og frisk med sensitiv mage».

Føler du at du har gått opp i vekt i jula kan det være lurt å gi det litt tid. Det er nemlig ikke sånn at tallet på vekta nødvendigvis betyr at du har lagt på deg, og julen varer tross alt kun en ukes tid. Med mindre du begynner i november og lar julen vare til påske, så vil ikke noen litt voldsomme julemiddager gjøre store utslaget.

- Nei, og vi har balanserende systemer, som gjør at det jevner seg ut over tid, påpeker Eskerud.

LES OGSÅ: Gallestein, halsbrann og hjerteklapp: derfor får flere det i jula

Kroppen holder på vann

Pinnekjøtt og ribbe er tungt fordøyelig mat og det betyr at kroppen bruker litt tid på å få det gjennom systemet. Spiste du pinnekjøtt nyttårsaften og rester første nyttårsdag – etter en uke med annen julemat, kan det derfor hende du veide litt ekstra dagen etter.

- Spiser du mye salt mat i jula så vil du også kunne holde på mer vann, og fyller du opp karbohydratlagrene så vil det også holde på mer vann, påpeker Eskerud.

Det betyr at noen av den ekstra vekten første dag tilbake på jobb vil forsvinne av seg selv ganske kjapt. Om du tror du har lagt på deg og ønsker å veie deg for å finne ut av det kan det derfor være lurt å vente med det til det har gått en liten uke siden du la bort godsakene.

- Mange vil også oppleve å være ekstra sulten etter jula. Man har kanskje spist litt mye, slik at magesekken er tilpasset det, forteller Eskerud.

Med andre ord trenger kroppen litt tid til å tilpasse seg igjen og komme tilbake til hverdagen.

LES OGSÅ: Ifølge ekspertene er det ikke rart om du hiver innpå med dessert selv om du er stappmett

Blir slitne etter ferien

Anders Kvarme har bachelorgrad i ernæringsfysiologi og jobber ved Klinikk for Alle påpeker at det å føle seg slapp etter jula kan ha flere grunner.

- Det kan ha med maten å gjøre og det kan ha å gjøre med stressbelastningen før jul. De som øker tempoet før jul kan føle seg litt slappe når det blir mindre igjen. Det er som i sommerferien – det er en grunn til at vi har flere uker sammenhengende ferie – det er ofte at det tar litt tid å lande og restituere seg, påpeker han.

- Også er det jo dette med forhøyet inntak av kalorier. Det kan jo bli alt mellom to og fem julemiddager i jula, påpeker Kvarme.

Han har også tidligere forklart KK.no at det er mange grunner til at kroppen holder på mer vann i perioder, slik at vekten vår varierer gjennom året uten at det betyr at det er noen endringer i fettmassen. Både stress, matinntak og hormoner kan spille inn.

- Det er hovedsakelig salt i maten som gjør at vi holder på vann, og i jula holder vi jo gjerne ikke igjen på noe.

Dette ekstra vannet forsvinner igjen sammen med saltet når vi går tilbake til et normalt kosthold.

- Gjennom året kan vekten svinge med alt fra en halv kilo og til halvannen på grunn av vann. I julen «makser vi ut» på alt. I tillegg er jo julemat tungt fordøyelig, slik at man kan ha litt ekstra magefyll, sier Kvarme.

LES OGSÅ: De beste rådene mot vinterdepresjon

VEKTEN SVINGER: Hormoner og stress er med på å gjøre at vekten vår svinger i løpet av året. Etter jul er det heller ikke uvanlig å føle seg litt oppblåst, men det vil raskt gå over. FOTO: NTB Scanpix
VEKTEN SVINGER: Hormoner og stress er med på å gjøre at vekten vår svinger i løpet av året. Etter jul er det heller ikke uvanlig å føle seg litt oppblåst, men det vil raskt gå over. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Kan spise 8000 kalorier på én dag i jula

Ifølge Kvarme kan vi i gjennomsnitt fort ha lagt på oss omkring to til fire kilo ekstra etter jul. En liten uhøytidelig undersøkelse han selv har gjort blant kjente viser at vi fort kan spise 6000 til 8000 kalorier i løpet av en dag i jula – litt ekstra julemiddag, ekstra god frokost, drikke og snop, samt at det er mye fett og sukker i mat og drikke vi velger i jula. Da skal det ikke mange dagene til før det merkes på vekta. For noen kan julekiloene bli et problem, men for mange vil mesteparten forsvinne i løpet av ukene etter jul.

- Mange sier også at de føler seg litt hovne og oppblåst etter jul. For de aller fleste friske mennesker så vil noen dager på vanlig kost få ting ut av systemet, slik at ren fettvekt kanskje har øk med to kilo og ikke fire. For de fleste så går det ganske fort av igjen, og er en ganske uproblematisk fettøkning for folk flest, sier Kvarme.

Med andre ord er det ikke alltid det er så lurt å gå på vekta rett etter juleferien.

- Det er ikke representativt for hva du veier. Om du vet at du lar deg påvirke av det og det kan ødelegge hele dagen din så er ikke det noe vits i. Om du ikke bryr deg så veldig, så kan det jo være et morsomt eksperiment, sier Kvarme.

SLAPP ETTER FERIEN: Føler du deg slapp og trøtt etter ferien kan det være det er lurt å se på belastningen før jul. FOTO: NTB Scanpix
SLAPP ETTER FERIEN: Føler du deg slapp og trøtt etter ferien kan det være det er lurt å se på belastningen før jul. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Viktig å legge bort julesnopet i januar

Føler du deg slapp og daff etter jul gjelder det å komme raskt tilbake til gamle vaner for å kjenne på den formen du hadde før jul – imidlertid ikke for fort. For noen kan det også være lurt å se litt videre på hvorfor jula tar veldig på.

- Føler du at du er satt ut av jula så kan det være lurt å tenke litt på belastningen før jul, og om den er skjevt fordelt, sier Kvarme.

Ellers gjelder det å ikke vente for lenge med å få opp aktivitetsnivået og ned inntaket av fet mat og søtsaker. Fyll gjerne opp med frukt og grønt.

- Et råd er at om du har godteri igjen, så få det bort og ikke fortsett med å spise litt hver dag. Det kan være lurt å spise litt mindre ute om du har vært på mye julebord og slike arrangementer – jo flere hverdager jo bedre, sier Eskerud.

Kom i gang med litt aktivitet igjen. Litt og litt mer hverdagsaktivitet, men ikke start for hardt. Det gjelder det å gi kroppen litt tid til å tilpasse seg hverdagen igjen. Begynn gjerne med noen gåturer og husk at det er viktigere at du klarer å opprettholde aktivitetsnivået hele året enn at du trener veldig mye akkurat i januar.

- Man har jo sett at om du klarer å trene to dager i uka gjennom hele året så er det bedre enn å trene mye i fire perioder i året, påpeker Kvarme.

Han minner også om at kroppen vår liker ting slik som de har pleid å være. Det betyr at den søker seg tilbake til der den har vært før og har du vært i god form, så vil du raskt finne den gode formen igjen.

- Det er helt ok å kose seg i jula, men det er lurt å lære seg å kompensere. Det er som med økonomi at det bør være balanse. Snittet over tid bør ligge i null.

LES OGSÅ: Slik får du bukt med søtsuget etter juleferien

LES OGSÅ: Vanskelig å spise sunt? Her er de enkleste kostholdsrådene du kan følge

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: