HVITLØK: Hvitløk har mange helsefordeler, men hvordan skal vi få mest utbytte av den? FOTO: NTB scanpix
HVITLØK: Hvitløk har mange helsefordeler, men hvordan skal vi få mest utbytte av den? FOTO: NTB scanpixVis mer

Hvitløk:

Derfor bør du knuse hvitløken

Det er forskjell på hvordan du tilbereder den lille løken.

Hvitløk er en av de eldste kulturplanter på jorden og i mange kjøkken en den av de viktigste smakssetterne. Med sin milde, søte, aromatiske smak er det ikke rart den har blitt en av favorittingrediensene i de norske hjem.

Ikke nok med at den tilsetter maten det lille ekstra, den er også blitt brukt som medisin mot alt fra forkjølelse til kreft.

Selv om hvitløksånden kan være et lite hinder, er det langt flere grunner til å spise masse av denne herlige smaksbomben. Løken er kjent som en grønnsak med antibakterielle egenskaper, noe som gjør at den skal kunne dempe forkjølelser og beskytte mot betennelser.

Ifølge Karoline Steenbuch Lied, fagansvarlig for kosthold og ernæring i Grete Roede, er det flere grunner til at vi bør begynne (eller fortsette) å spise hvitløk.

- Hvitløk er kjent for å beskytte mot betennelser, styrke immunforsvaret, samt å bidra til å opprettholde normalt blodtrykk. Når det kommer til å opprettholde et normalt blodtrykk vil det imidlertid være viktigere å kutte ned på saltinntaket. Man sier også at noen av stoffene i hvitløk er kreftbekjempende, men her må det nok mer forskning til, sier hun til KK.

LES OGSÅ: Derfor blir du aldri frisk

Kutte, presse eller knuse?

Videre forklarer Steenbuch Lied at hvitløk er et veldig godt alternativ til salt ved at den tilføyer god smak – gjerne blandet sammen med sitronsaft, chili, krydder og urter.

- Hvitløk er også rik på mineralet kalium, og den er en kilde til vitamin B6, vitamin C og fosfor.

Men hvordan skal man egentlig tilberede den lille løken? Vi i KK-redaksjonen har hatt flere diskusjoner rundt dette - bør den kuttes, presses eller knuses - og er det noe forskjell?

- Hvis man vil ha best mulig utnytte av hvitløken bør man først og fremst huske på at hvitløken endrer struktur når den varmes opp. Forskning viser at hvis hvitløken knuses (med kniv) før den utsettes for varme i form av koking eller steking bevarer den stoffene i større grad enn om hvitløken er hel eller kuttet opp, sier Steenbuch Lied og legger til:

- I et forsøk ble knust hvitløk kokt i vann eller stekt i ovn i tre minutter. Den varme hvitløken var da like sunn som rå hvitløk. Men etter tre til seks minutter med sterk varme forsvant denne blodproppsdempende effekten nesten helt. Forskerne sier imidlertid at den aller beste varianten er rå hvitløk. De konkluderer med at hvis man er redd for å miste den blodproppsdempende effekten når man varmer hvitløk kan man kompensere for dette ved å innta større mengde hvitløk (!).

LES OGSÅ: Ifølge ekspertene kan et dårlig kosthold i verste fall gjøre deg deprimert

SLIK BRUKER DU HVITLØKEN BEST: Press hvitløken med den flate siden på kniven. Det er den beste måten å få utnytte av alle næringsstoffene! FOTO: NTB scanpix
SLIK BRUKER DU HVITLØKEN BEST: Press hvitløken med den flate siden på kniven. Det er den beste måten å få utnytte av alle næringsstoffene! FOTO: NTB scanpix Vis mer

Eple kan hindre hvitløksånden

Det er med andre ord ingen grunn til å spare på hvitløken i matlagingen. Er du redd for hvitløksånden er det også heldigvis noen små ting du kan gjøre for å unngå den.

Som KK.no tidligere har skrevet, kommer hvitløksånden av stoff kalt allyl-metylsulfid, som kroppen ikke klarer å bryte ned.

Den gode nyheten er at stoffet polyphenols, som du finner i epler, vil dekke over hvitløkslukten. Tar du deg et eple etter måltidet, som jo er gunstig for mer enn ånden, skal du altså være trygg.

LES OGSÅ: Har du hørt om «If It Fits Your Macros»?

LES OGSÅ: Spis dette - bli smartere

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: